Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 68

Discussie: Houten slagplaat

  1. #21

    Standaard

    Klopt.
    Je zou het zo kunnen doen:



    De schakelaar linksboven zet een van de elementen uit fase met het andere. De twee eronder zijn voor aan/uit (seriemethode). De onderste schakelaar switcht tussen serie en parallel.

    Probleempje met deze oplossing is dat als je in parallelschakeling zit en één van de elementen uitzet er helemaal geen geluid meer uit de gitaar komt. Blijft hetzelfde als je uitgaat van een parallelschakeling (dan moet je dus onderbrekingen maken voor aan/uit) die je naar serie zet.
    Maar er is natuurlijk best mee te leven.

    Nog een belangrijke overweging:
    Je kunt met goed fatsoen alleen elementen uit fase zetten waarvan de afscherming een aparte draad heeft. Vaak zie je elementen waar maar 2 draadjes uitkomen: één hete en een gecombineerde aarde/afscherming. Als je zo iets uit fase zet, zit je elementcover (als die er is) aan de hete kant aangesloten; en dat geeft bij aanraking dan zo'n brom als wanneer je de tip van je gitaarkabel aanraakt.
    Sterker nog (ik denk even hard op): waarschijnlijk hoor je helemaal niets meer omdat je dan een kortsluiting tussen signaal en aarde maakt.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 22 september 2008 om 21:42
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Houten slagplaten vond ik hier,
    houten slagplaten
    Het kan dus goed. Massief en gefineerd.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  3. #23

    Standaard

    Gaaf grizzly!

    Het kan dus toch. Ik heb toch wel besloten er gewoon één zelf te maken, das wel zo leuk, maar bedankt voor de tip. Mooi hout ook.

    Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik plaatjes kan bijvoegen? Onderaan mijn pagina's staat dat ik geen bijlagen mag invoegen. Hoe verander ik dat?

    Bedankt!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door northstate
    Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik plaatjes kan bijvoegen? Onderaan mijn pagina's staat dat ik geen bijlagen mag invoegen. Hoe verander ik dat?

    Bedankt!
    Foto's uploaden naar Photobucket dan aldaar de IMG code copieeren en hier plakken. Link staat dan automatisch tussen [ IMG ] [ /IMG ] tags. Je kunt ook hier boven dit edit venster op het foto icoontje klikken en aldaar de http link plakken, dan word het ook tussen IMG tags gezet en is direct zichtbaar in je posts.
    Klik eens op de "quote" knop in een post met foto's erin dan zie je in tekstvorm hoe die foto's gepost werden.
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  5. #25

    Standaard

    Dank je wel, ik ga het even proberen...

  6. #26

    Standaard

    Zo, nogmaals dank en daar gaan we weer.

    Aaron, zou dit een oplossing zijn voor het door jou genoemde probleem dat als je in serie (toch?) geschakeld bent, je allebei de elementen aan moet houden omdat anders het geluid wegvalt? Ik zat te denken, wat als je een schakeling hebt waarmee je in serie-modus buiten de aan/uit knoppen om kunt...

    Volgens mij, in dat schema hieronder, is het zo dat als je serie schakelt, de elementen automatisch beide aanstaan, en als je parallel schakelt, je de aan/uit knoppen of zelfs gewoon een 3weg switch kan gebruiken. Toch? Is de eerste keer dat ik met zoiets bezig ben dus als ik onzin uitkraam moet je het maar zeggen...



    Dat met die afscherming snap ik niet helemaal... mijn humbuckers hebben idd maar twee draadjes maar het is toch een omkeerbaar principe met magneetspoelen?

  7. #27

    Standaard

    Dappere poging! Maar ik denk dat de aan/uit-schakelaars alleen werken in de parallelstand. Ik heb met rood en blauw de routes van de twee kanten van de pickups aangegeven.
    Hier de situatie parallel en A aan, B uit:



    Bij B is de verbinding met de hete leiding netjes verbroken, A zit er wel aan; andersom werkt ook.

    Vervolgens de situatie in serie. De aan/uitschakelaars zitten nu niet in de kring van de pickups; ze zijn wel aangesloten, maar niet op de juiste plek in het circuit:



    Zometeen over de fase en de afscherming.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  8. #28

    Standaard

    Veel elementen, enkel en dubbel, hebben een geleidende bodemplaat en/of kapje. In ieder geval die bodemplaat wil je op de aardekant van je circuit hebben aangesloten; dat scheelt een hoop brom. Vaak kan dat ook niet anders omdat de zaak van fabriekswege al zo is aangesloten. Er komen dan 2 draden uit het element: één zit aan de hete kant van het element en de andere zit aan de aardekant van het element én aan de afscherming.

    Dat zou er, in de juiste fase, in jouw schema zo uitzien (hier voor één pickup ingekleurd):



    Als je de fase omdraait, krijg je deze situatie:



    Als de kap of bodemplaat niet is verbonden met de eventuele rest van de shielding van de gitaar, hoor je bij aanraking een harde brom (en sowieso meer brom). Als er wel verbinding is met de rest van de shielding, zijn signaal- en aardekant rechtstreeks met elkaar verbonden en is er bij parallelschakeling geen output:



    Sommige elementen kun je openmaken en uit elkaar halen; dan kun je de bedrading aanpassen (ik doe wel eens dat soort dingen) en de zaak geschikt maken voor fase- en andere schakelingen; andere zijn helemaal ingegoten, dan is daar niets aan te veranderen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #29

    Standaard

    Dit is wat je in zo'n geval wil, aparte draadjes voor de afscherming van de pickup en de aansluiting van de spoeluiteindes. Hoe de fase ook staat, de afscherming is altijd aan de aarde verbonden.

    In fase:



    En uit fase:

    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door northstate
    Volgens mij, in dat schema hieronder, is het zo dat als je serie schakelt, de elementen automatisch beide aanstaan, en als je parallel schakelt, je de aan/uit knoppen of zelfs gewoon een 3weg switch kan gebruiken. Toch?
    Maar hier had je de hele tijd al gelijk in!
    Daar had ik zomaar overheen gelezen; mij excuses
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top