Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 38 van 38
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ok, en nou wou jij beweren dat je dit speelde vanuit 1 box van 12 fretten?

    Ps. ik heb je een PM gestuurd met m'n email. Kan ik me ook ff lekker uitleven op je backing
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #32

    Standaard

    Yes, maar eigenlijk kleur ik uiteindelijk bijna alle vakjes in Maar de basis is toch wel die majeur ladder helemaal over de hals uitgewerkt. Wat ik niet doe is in toonladders denken. Wat ik wel gebruik is de akkoordtonen, arpeggios over de akkoorden als basis, vandaaruit luister ik meer waar ik naar toe kan. Dat tapping stukje is daar een beetje een voorbeeld van. Past idd. niet binnen de mineurladder over het mineur akkoord, maar het is een kleine aanpassing van. Eerder dan een bewust overspringen op een andere ladder. Die ladders zijn voor instrumentalisten. Als een goede zanger een scatsolo improviseert weet ik zeker dat hij niet over de toonladders nadenkt. Je hoort gewoon waar het naartoe moet. Dat wil je op je instrument ook. Zal morgen de backing even overzetten naar mijn dropbox. Dan kan iedereen een poging wagen op dit absurde schema

  3. #33

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Je bedoelt "uitdagende schema"

    Toch wil ik nog een keer benadrukken dat het doel van dit topic was om beginners (en ook gevorderden) een manier (of alternatief) te bieden van hoe je toonladders (als je die gewend bent te gebruiken) ook kan toepassen en hoe je daar je voordeel mee kan doen.

    Na al die jaren van rommelen met en uitzoeken van toonladders, denk ik ook niet meer in toonladders, maar speel ik voornamelijk chromatisch. Maar toch weet ik vaak uit welke ladder iets voortkomt en dat geeft toch een voordeel. Jouw arpeggio kennis komt ook voort uit toonladder kennis (of anders gezegd: interval kennis) alleen speel jij niet in boxen. Wel ooit mee begonnen?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #35

    Standaard

    Nogmaals, ben er ook niet op tegen dat mensen die dingen leren. Ik wilde alleen het verticale (of is het nu horizontale) element toevoegen.

    Het is niet dat ik niet in boxen kan spelen. Vind het alleen niet zo interressant om precies eender al die andere pentatonic on the rocks fans te klinken. Heel soms val ik er op terug. Overigens zijn de boxen die ik over 6 snaren gebruik vrij beperkt. Mineur majeur dorisch en myxolidisch, waarbij ik die laatste echt als een simpele aanpassing van de majeurbox doe. Meestal gebruik ik vrij veel extra kleurtjes. De typische hendrix en srv licks speel ik zelden. Voor iemand die grofweg in de bluesscene opereert een behoorlijke makke trouwens. Veel erkenning ga je daar dan niet krijgen (al valt het sommige mensen wel degelijk op dat ik ook kan spelen )

    Uiteraard heb ik in de loop van de jaren een heel palet aan 'boxen' licks en arpeggios opgebouwd. Niemand improviseert helemaal vrij. Veel van die patronen zijn echter een enorm mengelmoes van horizontaal en verticaal spelen, en omspannen snel een patroon van 10 of 12 frets, voordat ik van de hoge e naar de lage e snaar ben. Die dingen zijn gebouwd op de 12 frets box. Eigenlijk is dat ook gewoon een juxtapositie van die 5 boxen die jij aangeeft. En die patronen schuif ik gewoon naar wens op. Niet veel anders dus eigenlijk.

    In dit nummer speelde ik vrij bewust wat meer de standaard dingen in de solo. Solo is geïmproviseerd live ingespeeld met de band. Kwam wat ingehouden over, dus uiteindelijk note for note uitgezocht en bij het mixen opnieuw ingespeeld. Maar qua noten hetzelfde. Voor dit soort werk moet ik me ook behoorlijk inhouden wat ideën betreft.

    solo begint op 2'25''


  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik ben het met Harald eens dat dat gepiel in boxen niet interessant klinkt,en dat heeft meer te maken met ' in boxen' denken, dan aan de noten die er gespeeld worden.
    Penta's zijn niet uitgevonden door rockers , het zijn toonladders die al zeer oud zijn, en die door goeie muzikanten gebruikt kunnen worden om goeie muziek mee te maken : niet enkel door gitaristen BTW.
    Als toonladders, penta's en andere, niet aangeleerd worden zonder de context erbij uit te leggen,en vooral te leren LUISTEREN hoe ze klinken in een bepaalde context( de harmonie, frasering ) ligt het gitaartje van die ' leerling' ergens binnen de kortste tijd ergens in een hoekje of onder een bed stof te vergaren.
    Worden die ' boxen' niet aangeleerd om ' posities' te leren , dus om het fretboard te leren kennen ? Op een gemakkelijke manier.... voor de leraar? Even uitprinten en klaar...
    Is het dan niet beter om eenvoudige melodieën te leren spelen in verschillende posities?

    De opmerking over ' chromatisch spelen , is interessant. Maar hoe kan iemand leren chromatisch te spelen, zonder te weten wat chromatisch is ? Als je melodieën en bijbehorende akkoorden leert spelen, is het niet eens zo ingewikkeld.
    Toen ik bijna 50 jaar geleden begon, waren er partituren. Van The Shadows bvb.
    Penta's en de bluestoonladder heb ik geleerd door mee te spelen met Clapton, of Cuby and the Blizzards. Ik had er wel geen idee van dat die dingen zo genoemd weren .Toonladders, constructie van akkoorden : dat zijn dingen die pas véél later heb geleerd.

    The Shadows : dat ' rockt' in deze tijden natuurlijk niet meer. In boxen spelen dan weer wel zeker ?

  7. #37

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania Bekijk bericht
    He Jeroen, jij bent een wonder op de pc met al die mooie plaatjes en hebt goed verstand van theorie. Is het niet iets om CAGED, en dan ook in mineur, eens goed uit te leggen hier?

    En dan over die CAGED (x2 incl. mineur) de penta's te leggen en verbeelden?

    Dat is vlgs. mij gewoon de manier om 99% van de rock te dekken. Over de hele hals.

    En dan, bij wijze van stap 2, de kerkladders eens te bespreken. Dat je de boel omkeert: niet eerst beginnen bij kerkl;adders, maar beginnen bij penta's.

    Is maar een idee.
    Hallo Guitarmania,

    Is het CAGED systeem je helemaal duidelijk geworden?

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Misschien een idee om hem een prive bericht te sturen, Elvee
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top