Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 15 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 145
  1. #21

    Standaard

    Om het toch maar even bij het Metallica album te houden: Ted Jensen had deze klus niet moeten aannemen of tijdig aan de bel moeten trekken wat zijn probleem was jegens de stereo-eindmix (misschien ook wel gedaan). Dat is zijn werk, als ik kutmateriaal krijg trek ik ook aan de bel, wil de klant het toch zo hebben krijgt hij op schrift de melding dat wij als bedrijf geen verantwoordelijkheid nemen voor het eindproduct, in het ergste geval weigeren wij de klus! Geld is geld, maar we zijn toch geen hoeren of wel soms? Er is hier duidelijk een grens overschreden en dat is niet te verantwoorden als creatief/artistiek verantwoord. Bij mij op de CD staat de naam Ted Jensen duidelijk vermeld als mastering engineer wat bij andere CD/Digipacks blijkbaar niet het geval is. Hij is niet happy en heeft zijn woordje kunnen doen. Ze kunnen nu twee dingen doen, remasteren of doen alsof hun neus bloed. Ik raad vanaf nu iederen aan om de Guitar Hero III versie te downloaden ipv de CD aan te schaffen. Als consument hoef je niet al hun shit te nemen zoals het geleverd is IMO!

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands
    in het ergste geval weigeren wij de klus! Geld is geld, maar we zijn toch geen hoeren of wel soms?
    Ik zie relatief weinig verschil tussen professioneel neuken en professioneel muziek maken. Zoals je zelf al zegt: geld is geld .

    @Rob: ik doelde erop dat degene die hem harder wil idd. op de afdeling marketing werkt. Want hij wil dat dat liedje net effe wat harder is dan de concurentie. en die gast heeft waarschijnlijk geen goede oren, anders had ie wel iets leuks als werk gedaan. Maar je hebt gelijk, het kan uiteraard een keuze zijn.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    @glenn: Ik schat toch wel dat de engineer dan tegen de marketing juffrouw zoiets zegt van "het kan wel harder maar dan wordt het er niet mooier op". En dat die marketing juffrouw dan zegt: "Hard is belangrijker dan mooi" (want dat is toch de essentie van de loudness war ?) . Waardoor het gewoon een keuze wordt, het is niet zo dat dat iemands vergissing is ofzo.

    @Han: wij nemen alles op met een Apogee Da16X interface. Dat is een 16-kanaals digitale audio interface en die heeft op ieder audio kanaal een soft clip, die ongeveer 6dB headroom geeft. Vergelijkbaar met de soft clipping headroom van jouw Studer. Het is dus echt niet meer zo dat alles boven de 0dB digitaal gelijk blokgolven geeft. Uiteraard geldt hiervoor, zoals bij alles: mits met mate gebruikt, nuttig. Je gaat je Studer tenslotte ook niet voortdurend op 6dB uitsturen (tenzij je een speciaal effect wilt bereiken).

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.575

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
    @glenn: Ik schat toch wel dat de engineer dan tegen de marketing juffrouw zoiets zegt van "het kan wel harder maar dan wordt het er niet mooier op". En dat die marketing juffrouw dan zegt: "Hard is belangrijker dan mooi" (want dat is toch de essentie van de loudness war ?) . Waardoor het gewoon een keuze wordt, het is niet zo dat dat iemands vergissing is ofzo.
    Om met de woorden van Jovink te spreken: "Niet goed, wel hard!"
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #25
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Rob, hoe hard je met een tapemachine opneemt hangt af van het materiaal. Als dat een metalproductie is dan kun je rustig op -6 opnemen want je zult geen ruis gaan horen. Het hele systeem berust op de signaal/ruisverhouding van tape en de moderne tape kun je zo hard uitsturen dat de vervorming zal komen door kopverzadiging, de tape schrikt niet van +9dB.

    Dat heeft niets met loudness war te maken, maar om even duidelijk te maken dat analoog opnemen totaal anders is dan digitaal. Als jouw convertor een ingebouwde headroom heeft komt dat omdat de fabrikant weet dat men toch wel de rode lampen zal laten flikkeren en dus heeft hij zijn lampen zo afgeregelt dat ze bij -6 al gaan knipperen. Maar als je digitaal echt overstuurt heb je een probleem dat je niet meer kan verhelpen, opnieuw opnemen is de enige optie.

    Vroeger, toen klasieke muziek nog werd opgenomen met tape, zat de technicus met de partituur voor hem en de hand aan de fader. En als er dan een harde passage kwam dan ging de fader naar beneden. Dus werd tijdens de opname al iets aan de dynamiek verminderd, een human compressor dus.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Ik maak in mijn dayjob (reclame) ook de loudness war onder adverteerders mee. iedereen is bang dat z'n tv-commercial "wegvalt" in het blok omdat-ie een fractie zachter klinkt dan die van de concurrent. Resultaat: consumenten die en masse naaar de afstandsbediening grijpen en wegzappen zodra de platgecompresste commercial de huiskamer in knalt. Reclamebureau, engineer en regisseur kunnen daar dan goede argumenten tegen geven en gelukkig werk ik nu voor bedrijven die daarnaar luisteren. Maar in veel gevallen wil de klant toch niet onderdoen voor de rest en krijg je een onaangenaam geluid waarin alle definitie en sfeer ondergaan in een luide brei.

    Daarnaast: ik heb ooit drum n bass producties gemaakt. Een zeer grote Britse producer gaf me toen het volgende advies: je mag de metertjes niet zien bewegen, het moet 1 rode streep zijn. het hele nummer lang. Niet veel later begonnen de dansvloeren leeg te lopen in de d'n'b scene, men was "moegebeukt" door het geweld van Bad Company, Dillinja etc. Erg gave sound voor een half uurtje, maar erna kun je als DJ niet meer terug naar meer dynamische tracks en die muur van geluid is gewoon te afmattend om 6, 7 uur lang op te dansen. Inmiddels is er van de bloeiende d'n'b scene niet zoveel meer over, volgens mij (en veel dj's die ik ken uit die tijd) een casualty van de loudness war.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Gas

    ja de tv crommercial wereld is de boosdoener, die zijn ermee begonnen

    wel heel erg triest dit zeg, dat je cd beter klinkt in een suf spel

  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
    Ik schat toch wel dat de engineer dan tegen de marketing juffrouw zoiets zegt van "het kan wel harder maar dan wordt het er niet mooier op". En dat die marketing juffrouw dan zegt: "Hard is belangrijker dan mooi" (want dat is toch de essentie van de loudness war ?) . Waardoor het gewoon een keuze wordt, het is niet zo dat dat iemands vergissing is ofzo.
    Meteen weer een vrouw die de foute aanwijzing geeft he ? Maaruh, dat marketing iets anders is dan muziek lijkt me duidelijk. Het is geen keuze om het zo te laten klinken (het domein van de muzikant, mixer, producer, mastermannetje), het is een keuze om het zo te verkopen (het domein van nare mensen, slangen en andere creaturen zonder sterke ruggegraat). Ik vind dat iets anders, maar goed, het is verweven. HEt geeft de analoog van muzikant als hoer wel een stuk meer draagvlak

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Verweven is nog zacht gezegd. Denk jij dat bij een miljoenenbedrijf als Metallica 1 noot opgenomen wordt zonder marketing in gedachten? Die mannen hadden een heel duidelijke marketingdoelstelling met deze cd: nu of nooit hun plek als nr1 in de markt voor harde gitaarmuziek terugwinnen. daar hebben ze de songs op geschreven, zo hebben ze het ingespeeld en vervolgens hebben ze om het zekere voor het onzekere te nemen de mix nog eens flink opgepompt. In interviews zullen ze wel weer de rebelse artiesten uithangen, maar die interviews worden ook voorbereid, begeleid en bewerkt door publicisten. Showbusiness ain't nothing but show and business, mensen.
    Laatst gewijzigd door EuroCinema; 17 september 2008 om 13:32

  10. #30

    Standaard

    ben benieuwd hoe lang het wachten wordt op de remaster...
    de echte fans kopen dat toch, dus 2 x keer geld..

    misschien was dit zowiezo al het plan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top