Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 15 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 145
  1. #11

    Standaard

    oversturing = de pieken van de geluidsgolven die afgekapt worden, dat kan lichtjes, maar bij Death Magnetic is dat duidelijk overdreven.

    Ik snap het ook niet goed waarom ze dit gedaan hebben, en zou me ook niks verbazen als ze binnenkort met mix uitkomen die dit niet heeft.

    Ik heb die guitar Hero versie al, en die klinkt pakken beter, met dynamiek.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2003
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    2.789

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
    iemand er al eens bij stilgestaan dat platen zoals die van metallica geproduceert worden door een producer die dat gewoon voor z'n werk doet, en dus wel verstand van zaken zal hebben ? En dat als er dus al iets 'overstuurt' (niet zeker van wat daarmee bedoelt wordt) het in ierder geval wel de bedoeling van die man geweest zal zijn dat het klinkt zoals het klinkt ?

    Of zat 'ie misschien net even niet op te letten ?
    En iemand die het voor z'n werk doet kan geen prut afleveren ? Ik ken een klusjesman die ik nog niet durven loslaten op een ikea-bouwpakket, maar toch is het de beste kerel zijn beroep. Of hij er verstand van heeft, weet ik niet, maar het resultaat is hartstikke fout.

    En ik vind dat meneer Ted Jensen er zich wel bijzonder makkelijk van afmaakt: "Ja, ik heb slechte tracks gekregen, daar kun je niks goeds mee doen. Ik wil mijn naam er niet onder zien." Maar ondertussen heeft hij het wel zo afgeleverd. Heb je dan geen trots in je werk ? En blijkbaar zijn de afgeleverde tracks toch nog beter dan het eindresultaat (in de GHIII versie, las ik hier), dus heeft hij toch iéts fout gedaan...
    I was here and you wasn't.
    Now you is here and I isn't.

  3. #13

    Standaard

    Ted Jensen was de mastering engineer volgens dat stukje. Hij heeft geen losse tracks gekregen, maar een mix die al te hard door een limiter was gestuurd. daar kan die idd weinig nog aan verhelpen.

    het bedrijf wat guitar Hero maakt heeft dus wel de losse tracks gehad, dat was ook nodig voor het spel.

    hier het verschil tussen de versies.

    http://blog.wired.com/music/2008/09/...etallicas.html
    Laatst gewijzigd door pol; 17 september 2008 om 08:50

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2003
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    2.789

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol
    Ted Jensen was de mastering engineer volgens dat stukje. Hij heeft geen losse tracks gekregen, maar een mix die al te hard door een limiter was gestuurd. daar kan die idd weinig nog aan verhelpen.

    het bedrijf wat guitar Hero maakt heeft dus wel de losse tracks gehad, dat was ook nodig voor het spel.
    Aah, dat verandert de zaak. Het verwonderde mij al dat iedereen plots het verhaal van TJ zomaar slikte. Toch blijf ik vinden dat als hij er zich voor schaamde, dat hij het niet had moeten doen.
    I was here and you wasn't.
    Now you is here and I isn't.

  5. #15

    Standaard

    ja hoor, als ze jou een zak geld aanbieden zou jij weigeren uit artistieke overwegingen.

    JE zou verwachten dat er iemand binnen en/of rond de band goede oren heeft en zoeits niet pikt. Ik bedoel, marilyn manson is knetterhard maar die vind ik wel lekker klinken. Toch altijd weer vaag imho.

    overigens Rob, word TJ gewoon betaald en als degene met geld zegt dat het harder moet ondanks dat het slechter daarvan word... Zo is de loudness war ook ontstaan of zeg ik nu iets geks?

  6. #16

    Standaard

    De LW blijft een mooi onderwerp.

    Toevallig; ik reis veel per trein (werk) en sluit me het liefst af door muziek te gaan luisteren. Van de week mijn hele Dave Matthews collectie naar MP3 omgezet voor in de trein.
    Prachtige producties, tot die plaat uit 2005 die ik vanochtend op zette. GATVER! Het valt meteen op, wat een rotzooi. Ook de nieuwste plaat van dit/vorig jaar is onvervalst dood gecompressed. ZOOOOO zonde.

    Een week of 3 geleden zat ik met het zelfde gevoel in de trein bij een aantal andere producties... wat was dat ook weer. Oh jah, Deftones. Krakende gitaren dankzij overcompressie op de eindbus. AAAAAHRG. Ik heb het meteen afgezet, dan ga ik alleen daar naar luisteren en kan me niet meer relaxed gewoon naar de muziek luisteren.

    Californication van RHCP was 1 van de eerste platen waar het me opviel (10 jaar oude plaat). Ik dacht "huh? wat een kut geluid". De plaat is trouwens ook grotendeels MONO, wellus opgevallen?


    Ik hou ook niet van de zgn "digital remastered" albums. Ik HAAT ze zelfs, al heel lang HAAT ik ze. gheh.

    Maar ik hou er ook wel van muziek flink op te pompen; tegen het randje dan, he!
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M Kactus
    Aah, dat verandert de zaak. Het verwonderde mij al dat iedereen plots het verhaal van TJ zomaar slikte. Toch blijf ik vinden dat als hij er zich voor schaamde, dat hij het niet had moeten doen.
    Je kunt zoiets niet zomaar weigeren. Je krijgt gewoon een klus aangeboden die je aanneemt. Vervolgens krijg je materiaal waarmee je moet werken om je product af te leveren. Als dat materiaal zuigt, kun je daarmee terug naar de klant. Maar als die zegt 'je doet t er maar mee', dan moet je toch die klus afmaken met dat slechte materiaal, want opdracht is opdracht. Dat is frustrerend en ondankbaar werk, maar het is werk waar je voor betaald wordt dus moet dat gedaan worden.
    -

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn
    ja hoor, als ze jou een zak geld aanbieden zou jij weigeren uit artistieke overwegingen.

    JE zou verwachten dat er iemand binnen en/of rond de band goede oren heeft en zoeits niet pikt. Ik bedoel, marilyn manson is knetterhard maar die vind ik wel lekker klinken. Toch altijd weer vaag imho.
    Dat is ook precies mijn punt. Als jij het hoort dan heeft iemand in de productie het ook gehoord. Daar werken echt niet alleen maar prutsers. Dus ik ga er vanuit dat het geen fout is, zoals hierboven beweerd wordt, maar een weloverwogen keuze. Kwestie van smaak dus.
    overigens Rob, word TJ gewoon betaald en als degene met geld zegt dat het harder moet ondanks dat het slechter daarvan word... Zo is de loudness war ook ontstaan of zeg ik nu iets geks?
    Dat bedoel ik. Kwestie van smaak dus. Geen kwestie van 'hoe is het mogelijk dat zoiets op de markt komt' (tenzij je diezelfde vraag ook wilt stellen bij de producten van Fransje Bauer)

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Nee, dat kan ook marketing zijn of wat voor reden dan ook waarom ie wil 'dat het hard moet'. Als de geldschieter de ballen verstand heeft van het vak, maar zich er wel mee bemoeit en niet luistert naar goed advies, dan krijg je dit.

    Dat kom je tegen in elk ander vak. In mijn beroep heb ik ook dikwijls klanten die mij min of meer zeggen 'ik ga mijn gang en jij zorgt er maar voor dat het werkt'. Vervolgens moet je dus al zijn rommel trachten op te ruimen, of het nu kan of niet: het moet toch werken, want hij betaalt je er toch voor?
    Laatst gewijzigd door Rutger; 17 september 2008 om 10:32
    -

  10. #20
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Het enorme voordeel van dit Metallica drama is dat er nu wereldwijd een discussie gaande is over het verschijnsel 'loudness'. Voorzover ik het begrepen heb is er al in de opnamefase een probleem onstaan met clipping. Dit is puur amateuristisch geneuzel wat je ook regelmatig hier ziet in 'sounds'. Maar dat is die jongens niet kwalijk te nemen, die zitten in het leerproces en geven zich niet uit voor professional tegen flinke betaling.

    Wat is er namelijk aan de hand? Als je analoog opneemt en je stuurt te hard uit doordat bijvoorbeeld de zanger een harde uithaal heeft, dan zal de recorder in het rood vliegen en het signaal op de tape zal meer gaan vervormen. Daarin kun je zo ver gaan dat het signaal gaat vervormen als een Marshall op 11, maar het wordt wel harder.

    Doe je dat digitaal dan zal de convertor niet meer in staat zijn om het oorspronkelijke signaal te vertalen naar data en weer terug naar dat geluid. Als je flink in het rood schiet dan wordt alles blokgolven en gekraak zal je deel zijn, het lijkt op geen enkele manier meer op het geluid wat je had. Dus rode lampen zijn in digitaal absolutely not done en het is ook helemaal niet nodig want als je met 24 bits werkt is -12dB al hard genoeg en heb je ruimte zat voor uitschieters.

    Er is op deze planeet niemand die je kan uitleggen wat de zin is van het steeds harder maken van een CD, ik moet de eerste voorstander ervan nog horen met een degelijke onderbouwing van zijn mening. Vrijwel iedereen die er verstand van heeft ziet het als een probleem en ook de audiofiele hi fi liefhebber gruwt er van. Er zijn al attenuators te koop om je CD speler 20db te verzwakken, volkomen omgekeerde wereld.

    Als je muziek opneemt heb je kans dat er wel eens wat erg veel dynamiek in zit en omdat je niet in het concertgebouw zit te luisteren wordt die dynamiek wat verminderd met compressie. Vooral met popmuziek is dat wel lekker, het gaat wat compacter klinken en het wordt ook harder, het blaast wat meer. Maar met de zucht naar loudness wordt elk stukje dynamiek er tegenwoordig uit geperst en ik zie CD's waar geen hele dB aan dynamiek meer in zit. Het resultaat is dan wat je ziet in de Metallica discussies op alle forums.

    Het lijkt er op dat de loudness war zijn hoogtepunt heeft bereikt en het kan dus alleen maar beter gaan worden, golven gaan omhoog en weer omlaag. Ik hoop het maar.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top