Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 15 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 145
  1. #1

    Exclamation Loudness war or not?

    Het zal jullie niet ontgaan zijn dat het nieuwe Metallica album 'Death Magnetic' zijn hoogtepunt heeft bereikt binnen de loudness war. Nu wil ik het hier niet meteen hebben over het nieuwe Metallica album, maar juist of er nu meer besef is van dit probleem wat toch al jaren speelt? Han S heeft hier al meerdere woorden binnen verschillende topics aan gewaagd maar door de huidige ontwikkelingen omtrend het nieuwe Metallica album proef ik dat er iets gaat of moet veranderen! Of laat ik zeggen, ik hoop op verandering en dat hedendaagse muziek zijn dynamiek weer terug krijgt! Hoe denken jullie nu over dit probleem? Moeten bepaalde albums opnieuw uitgebracht gaan worden? Wat moet er veranderen? Een extra kwaliteitslabel op CD's, you name it Loudness war or not!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2003
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    2.789

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands
    Het zal jullie niet ontgaan zijn dat het nieuwe Metallica album 'Death Magnetic' zijn hoogtepunt heeft bereikt binnen de loudness war. Nu wil ik het hier niet meteen hebben over het nieuwe Metallica album, maar juist of er nu meer besef is van dit probleem wat toch al jaren speelt? Han S heeft hier al meerdere woorden binnen verschillende topics aan gewaagd maar door de huidige ontwikkelingen omtrend het nieuwe Metallica album proef ik dat er iets gaat of moet veranderen! Of laat ik zeggen, ik hoop op verandering en dat hedendaagse muziek zijn dynamiek weer terug krijgt! Hoe denken jullie nu over dit probleem? Moeten bepaalde albums opnieuw uitgebracht gaan worden? Wat moet er veranderen? Een extra kwaliteitslabel op CD's, you name it Loudness war or not!
    Je proeft misschien dat er iets gaat veranderen, maar de wens is de vader van de gedachte. Een van de mooiste spreekwoorden in het Nederlands.
    Er lijkt wel een soort "Spinal Tap" syndroom bij muzikanten te bestaan, en dat verandert niet zomaar. Toen de RHCP met hun opgeblazen mix kwamen, riep ook iedereen dat dit het einde van de Loudness War betekende, maar niets bleek minder waar. Nu is het wel zo dat de mensen massaal voor de "ontmixte" versie gaan, maar of dat veel zal veranderen ?
    I was here and you wasn't.
    Now you is here and I isn't.

  3. #3

    Standaard

    Bewustwording kost tijd, dat begrijp ik. Er zijn genoeg consumenten die zich niet bewust zijn van de Loudness War maar het onderwerp krijgt meer attentiewaarde. Er zijn gelukkig nog genoeg producties welke wel goed klinken alleen lijkt het erop dat bepaalde maatschappijen en de grotere bands hierbinnen het verschil kunnen maken. Daarnaast denk ik dat de consument wel wat bewuster en kritischer mag worden. Een loudness-label zou ik helemaal niet gek vinden. Het zijn wel onze oren die er onder te lijden hebben!

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    De opnamewereld klaagt al mer dan 10 jaar en het gaat maar door. En dat zal me nog worst zijn, als Metallica een kut klinkende CD wil uitbrengen gaan ze hun gang maar. Maar wat ik echt verschrikkelijk vind is dat de oude klassiekers uitkomen met de vermelding: 'digitally remastered' en dan krijg je een fantastiche opname van vroeger die platgewalst is. Gelukkig heb ik een grote verzameling van de originele klassiekers en die klinken veel en veel beter.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    31 januari 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.313

    Standaard

    Dat er zoiets is als een loudness war ben ik me van bewust. Echter de "digitally remastered" versies vind ik regelmatig toch echt een verbetering tegenover de oude versies.. Ook als ik ze hier in de studio luister. Pas als t echt te gek wordt en je de limiter/compressors echt hoort zuchten en pompen gaat het vervelend worden. Echter, het stoort me helemaal niet zo en ik vind de producties van tegenwoordig best ok eigenlijk. Als je t mij vraagt is dat hele gedoe rondom de "loudness war" op een klein deel van de producties na een beetje overtrokken.

    Ik doe er btw zelf heerlijk aan mee.. U vraagt, ik mix.. Zolang de klant koning is mix ik wat hij wil horen.. Meestal zit dat tussen een beetje opgepompte en een erg opgepompte mix in. Beetje best of both worlds dus. maargoed, ik stoor me er niet zo aan eigenlijk.

    R

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2007
    Locatie
    Dark side of the moon
    Berichten
    959

    Standaard

    Jeetje, ik wist niet eens dat er zoiets gaande was. Voor de rest van 'mijn soort stervelingen die er niks van weten': http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

  7. #7

    Standaard

    bij de nieuwe metallica is de mix gewoon niet goed, dit heeft niet zozeer met de loudness war te maken.

    iets luid en goed klinkend krijgen is natuurlijk ook een kunst, dit lukt niet door zomaar een mix te nemen en er wat compressors en limiters over te gooien, dan moet je al mixen in functie hiervan, en daar komt wel wat meer mee kijken, en er zijn er niet veel die daarin slagen.

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Ik heb er geen enkele moeite mee om een productie en hard en goed te laten klinken. (zei hij buitengewoon arrogant)
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #9

    Standaard

    van de nieuwe metallica is ondertussen al een versie in omloop die die clipping niet heeft

    blijkt dat de makers van guitar Hero een versie hebben waar die mix niet naar de klote geholpen is door overdreven limiting, en die klinkt niet overstuurd.

    toch schandalig dat een grote band hiermee afkomt... overstuurde mixen...

    zullen de eerste en zeker de laatste wel niet zijn, maar dat moet je als mixer toch horen ?

    hier het hele verhaal, interessant

    http://www.ultimatemetal.com/forum/a...c-gh3-mix.html
    Laatst gewijzigd door pol; 17 september 2008 om 00:22

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    iemand er al eens bij stilgestaan dat platen zoals die van metallica geproduceert worden door een producer die dat gewoon voor z'n werk doet, en dus wel verstand van zaken zal hebben ? En dat als er dus al iets 'overstuurt' (niet zeker van wat daarmee bedoelt wordt) het in ierder geval wel de bedoeling van die man geweest zal zijn dat het klinkt zoals het klinkt ?

    Of zat 'ie misschien net even niet op te letten ?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top