Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1

    Standaard Neckpickup omdraaien

    Hey allen!

    Via via hoorde ik dat het omdraaien van de neck pickup behalve dan een phase issue ook een heel ander geluid moet geven. Vandaag dus even gedaan en damn, wat een verschil. Mn neck pickup is ineens een stuk opener geworden, minder bass met meer mids. Vroeger gaf mn hollowbody in de neck positie een toon die met OD wel te gebruiken was maar erg modderig werd; nu hij omgedraaid is klinkt het fantastisch!!!!!!

    Iemand hier ervaring mee?
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juli 2006
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    2.254

    Standaard

    puur omdraaien van de pickup zonder de wiring te veranderen geeft toch niet opeens een out of phase sound? of ben ik nu gek...?

    maarja, wel tof dat je blij bent met je nieuwe sound!
    fenders stuiteren, gibsons breken

    stem op mijn vriendin..! please?
    --Jenneke - Bestemming Onbekend--

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    in mijn oude jarock zit dit zo standaard af fabriek en het klinkt niet verkeerd, dat klopt

  4. #4

    Standaard

    enne, bedoel je hiermee het omdraaien van de pup zelf, de aarde en signaal draad omdraaien of beide???

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.726

    Music

    Hier heb ik me ook een tijdje in geprobeerd in te lezen, maar aangezien al mijn middelbare school natuurkunde ruimschoots is weggezakt zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik dacht eerlijk gezegd ook dat met puur het omdraaien van het pickup de boel eigenlijk niet wezenlijk anders is. Het omdraaien van de magneet t.o.v. de spoelen zorgt in de middenstand wél voor de uit fase stand, maar dan zit je er dus aan vast. Uiteindelijk heb ik voor mijn LP ervoor gekozen om het gewoon elektrisch uit fase te zetten, maar dan schakelbaar. Wel zo prettig...
    Dat je hals humbucker op zichzelf, dus niet inde middenstand, anders klinkt zou wel kunnen, als de spoelen bijvoorbeeld niet erg evenredig zijn gewonden. Anders zie ik er geen verklaring voor.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoelTM
    enne, bedoel je hiermee het omdraaien van de pup zelf, de aarde en signaal draad omdraaien of beide???
    Alleen omdraaien!
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    alleen omdraaien kan toch enkel een klein verschil geven bij humbuckers omdat de polen dan op een andere plaats tov de snaren komen, dacht ik.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juli 2006
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    2.254

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno
    alleen omdraaien kan toch enkel een klein verschil geven bij humbuckers omdat de polen dan op een andere plaats tov de snaren komen, dacht ik.
    my thought exactly.. spreken we hier dan van een soort placebo-effect? in de zin van, ik denk dat het werkt, ergo het werkt?
    fenders stuiteren, gibsons breken

    stem op mijn vriendin..! please?
    --Jenneke - Bestemming Onbekend--

  9. #9

    Standaard

    Ik snap het ook niet helemaal.
    Wat heb je omgedraaid? Zit de pickup nu ondersteboven in z'n cavity of heb je de aansluitingen verwisseld? Of beide? Het tweede zou het element idd uit fase zetten met het brugelement.
    Het eerste lijkt mij ook alleen maar een marginaal effect te kunnen hebben.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #10

    Standaard

    Enige wat anders is, is de hoogte van de pooltjes tov de snaren volgens mij...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top