Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard Refret Gibson ES 135

    Mijn 135 heeft enkele jaren goed werk geleverd on the road, maar op is op, dus refret is noodzakelijk. De gitaar heeft behoorlijk afgezien, voornamelijk als backup. Kocht 'm ooit nieuw dikke 10 jaar geleden denk ik. maar wat pics:









    hier de originele brug, made in Germany , niet alles vandaar is even goed blijkbaar: zadels helemaal doorgesleten...

    Laatst gewijzigd door barno; 14 februari 2010 om 20:53

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    de problem areas: zowat alle frets tussen 2 en 14









    enz...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    dit is geen handleiding voor hoe een refret moet of zo, het vervangen van frets deed ik nog niet eerder. al vlug door dat dit een behoorlijke klus wordt omdat de frets moeilijk loskomen, zal hier en daar wat chip outs moeten repareren ook al heb ik eerst losgewerkt met een mesje, sommige frets zelfs moeten verwarmen met soldeerbout eer ze loskwamen.

    vooral de frets met heavy wear: moeilijk los, lijkt wel als ze nog steviger in het hout zitten, wat ergens ook logisch is

    Ik ben ook niet echt het type dat zijn gitaar vaak kuist (lees: nooit) het fretboard ziet er dan ook nogal heavy uit ...



    al even geen bloedfoto's meer geweest op het forum, bij deze:









    geen mooi zicht, zal wat werk aan zijn...

    Laatst gewijzigd door barno; 14 februari 2010 om 20:51

  4. #4

    Standaard

    daar heb je idd nog wel even een kluif aan...

    wat zal er zoal onder zo'n fretje leven en wonen???

    haha volgens mij mag je hele gitaar wel een opknapbeurtje hebben... succes in elk geval!

    gr
    @je

  5. #5

    Standaard

    Je gitaar heeft precies al wel wat meegemaakt in de afgelopen 10 jaar.
    it's better to burn out than to fade away

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door soupero Bekijk bericht
    Je gitaar heeft precies al wel wat meegemaakt in de afgelopen 10 jaar.
    ja heel wat auto's, vliegtuigen en podia gezien. maar 't zal toch vooral liggen aan het feit dat ik mijn gitaren eerder als gebuiksvoorwerpen gebruik dan als verzamelobjecten de toggle switch is al jaren afgebroken, maar laat 'm zo, nog gemakkelijk ook dat ik 'm nu niet perongeluk kan switchen, moet 'm nu echt vastpakken
    Laatst gewijzigd door barno; 14 februari 2010 om 21:11

  7. #7
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Ik ben ook niet echt het type dat zijn gitaar vaak kuist (lees: nooit) het fretboard ziet er dan ook nogal heavy uit ...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    maar 't zal toch vooral liggen aan het feit dat ik mijn gitaren eerder als gebuiksvoorwerpen gebruik dan als verzamelobjecten
    Hier ook zo, er wachten er nog twee op een fretjob en de toetsen zijn bedekt met een laagje vette zooi.

    Maar zo is het ook bij anderen hoor. De aannemer woont in een huis wat half af is, bij de loodgieter lekt de kraan al jaren, de electricien krijgt iedere dag een klap van dat nog te vervangen bakelieten stopcontact en bij de schilder bladdert de verf van de kozijnen.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    chips direct met secondenlijm vastlijmen.
    Niet zien naar inloop in de fretslots, en als ze hoger blijven liggen, ook no problem, je moet toch een beetje schuren aan zo'n vuile toets.
    Misschien na het lijmen eerst wat proper maken met een vodje gedrengt in alcohol. (aceton droogt nogal uit heb ik gemerkt.)

    En vergeet de truss niet los te draaien voor het schuren.
    Bij het opnieuw inzagen van de frets zou ik de truss terug een beetje op spanning brengen.
    Daarna terug losdraaien en frets inhameren. Anders heb je kans dat je een bakbow creëert omdat de frets de toets doen 'uitrekken'.

    Wel een geweldige gitaar, zo met die lakschade. Vooral zo laten...


    s.
    Laatst gewijzigd door stijnkenens; 15 februari 2010 om 01:15
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    chips direct met secondenlijm vastlijmen.
    Niet zien naar inloop in de fretslots, en als ze hoger blijven liggen, ook no problem, je moet toch een beetje schuren aan zo'n vuile toets.
    Misschien na het lijmen eerst wat proper maken met een vodje gedrengt in alcohol. (aceton droogt nogal uit heb ik gemerkt.)

    En vergeet de truss niet los te draaien voor het schuren.
    Bij het opnieuw inzagen van de frets zou ik de truss terug een beetje op spanning brengen.
    Daarna terug losdraaien en frets inhameren. Anders heb je kans dat je een bakbow creëert omdat de frets de toets doen 'uitrekken'.

    Wel een geweldige gitaar, zo met die lakschade. Vooral zo laten...


    s.
    thx voor de tips stijn

    ja chips heb ik met secondenlijm gedaan. ben alleen (kalf dat ik ben) twee chips kwijtgespeeld, maar krijg het wel opgelost. dit is een van mijn fabrieksgitaren die ik toch nooit verkoop dus voor mij moet het vooral functioneel in orde zijn.

    lakschade, daar begin ik niet aan hoor (stichtend lid van de ik haat lakken club remember . Ik heb es ooit een maple strat neck laten herfretten, vergeten te zeggen dat ie de hals niet moest restaureren. En dat fretboard zag er zalig gerelicced uit, helemaal zelf gedaan met frettende vingers (en dat duurt wat jaren hoor), kwam de hals terug als nieuw (

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2007
    Locatie
    Glasgow/Boutersem
    Berichten
    867

    Standaard

    Je had ook je frets goed kunnen opwarmen met een soldeerbout net voordat je ze eruit trok. Dan had je heel wat "chips" voorkomen.

    Cool gitaarken een van mijn favoriete Gibsons.
    "I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
    HilkoCustomBuilt
    Facebook Pagina

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top