Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25

Discussie: Amp switching

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Heerlijk jongens. You guys around Leuven, we go drink lots of beer.
    http://www.schematicheaven.com/newam...er_ecstacy.pdf
    Dat is trouwens alles wat ik vond van de XTC

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Ik heb nog een beetje gezocht. Ondertussen weet ik dus dat ik de 5V ga gebruiken, hierna een brugcel en een elco. De pluskant van deze elco naar het relais. Verder zoals aangeduid op het schematje twee posts terug gepost: ingang in de versterker (een plug met schakelaar), en zo ook naar de relais.
    En de grond van dit circuit gewoon gescheiden houden van heel de rest van de amp zijn grond en aarding.
    Als ik 5V gelijkricht heb ik ongeveer een 7V, dus lijkt een relais van 6V wel OK. Ik dacht aan deze:
    http://www.musikding.de/product_info...6-1PDT-6V.html
    En voor de brugcel lijkt me deze OK:
    http://www.musikding.de/product_info...at-bridge.html

    Nu vraag ik me nog paar dingen af:
    Hoe zit het met die diode in het schematje getekend (parallel over het relais), is dat een essentieel deel van de schakeling?
    En of ik vermits er geen CT is, twee weerstanden moet schakelen zoals in de amp van SimonS.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    zoek anders eens naar een topic van mij in de werkband, ik heb met succes voetschakelbare master volumes gebouwd. Het relais heb ik gekocht bij newtone.

    Ik ga hem denk ik wel uit mn amp slopen en dan zou ik misschien het hele plaatje (gaatjesprint met electronica) wel aan je kunnen verkopen, gaat nog wel ff duren.
    pokkel'n

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.732

    Standaard

    de diode over de spoel van de relais is ter bescherming (vrijloopdiode)
    1 was genoeg, maar 2 zoveel mooier

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    @K3lover: Bedankt voor het voorstel, maar ik wil het liefst zelf bouwen eigenlijk. Heb nog wel wat plaats op mijn turretboard.
    @SimonS: Bedankt voor de uitleg, ik denk dat ik nu ongeveer alles weet wat ik moet weten. Als ik er geen LED bijwil, ga ik ervan uit dat ik die LED en weerstand er gewoon wel uit kan laten.

    Die relais gaat hoop ik geen problemen geven bij 7V.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.732

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caliban
    @SimonS: Bedankt voor de uitleg, ik denk dat ik nu ongeveer alles weet wat ik moet weten. Als ik er geen LED bijwil, ga ik ervan uit dat ik die LED en weerstand er gewoon wel uit kan laten.

    Die relais gaat hoop ik geen problemen geven bij 7V.
    led+weerstand kun je idd weglaten indien gewenst. Je kunt ook een spanningsregulator toepassen na de bruggelijkrichter. Moet je wel een ingangsspanning van ong. 8V hebben. (bij 6volt 7806 regulator). Of natuurlijk een relais fixen van 5V.
    1 was genoeg, maar 2 zoveel mooier

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SimonS
    led+weerstand kun je idd weglaten indien gewenst. Je kunt ook een spanningsregulator toepassen na de bruggelijkrichter. Moet je wel een ingangsspanning van ong. 8V hebben. (bij 6volt 7806 regulator). Of natuurlijk een relais fixen van 5V.
    Hoe wil je zeggen een relais van 5V? Om dan een regulator te gebruiken die de spanning van 7 naar 5 haalt? Want op mijn 5V wisselspanning kan ik toch geen relais laten werken dacht ik.
    Het simpelste lijkt me toch zonder een regulator te werken. Er zit toch overal afwijking op, dus lijkt 1V me weinig om de boel mee op te blazen.
    Laatst gewijzigd door caliban; 2 september 2008 om 19:25

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.732

    Standaard

    sorry, wat onduidelijk.

    ik probeerde te zeggen dat het wat netter is om na het de gelijkrichter een spanningsregulator te zetten. Máár zo'n regulator heeft een minimale ingangsspanning nodig. Voor een 6V regulator is die ingangsspanning ong. 8V (dacht ik). Die 8V haal je niet wanneer je de 5V van de trafo gelijkricht (immers, 5x1,4=7V).

    Dus een 6V regulator is geen optie. Dan zeg ik, neem een 5V regulator.

    Of natuurlijk geen spanningsregulator, dat kan ook. Wél één is wat netter
    1 was genoeg, maar 2 zoveel mooier

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SimonS
    sorry, wat onduidelijk.

    ik probeerde te zeggen dat het wat netter is om na het de gelijkrichter een spanningsregulator te zetten. Máár zo'n regulator heeft een minimale ingangsspanning nodig. Voor een 6V regulator is die ingangsspanning ong. 8V (dacht ik). Die 8V haal je niet wanneer je de 5V van de trafo gelijkricht (immers, 5x1,4=7V).

    Dus een 6V regulator is geen optie. Dan zeg ik, neem een 5V regulator.

    Of natuurlijk geen spanningsregulator, dat kan ook. Wél één is wat netter
    Bedankt SimonS, ik denk dat ik het toch maar zonder ga doen. Sowieso volgende week een bestelling bij musikding doen, maar daar zie ik geen 5V-relais, dus dan moet ik ook nog eens op een andere plaats bijbestellen, en dat wordt wat te veel.
    Echt niet moet het niet zijn, als het maar werkt, ik heb ook in een thread van neg3Kfan gezien dat hij met wat meer spanning werkte.
    Dit was zijn schema (zie vanonder)
    http://www.schematicheaven.com/newam...100_hotrod.pdf
    Nu staan er daar een hoop weerstanden rond, deze zie ik niet in het andere schema (in dit topic gepost), ik ga ervan uit dat dit ook niet nodig is.
    Dankuwel voor de hulp.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    171

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caliban
    Nu staan er daar een hoop weerstanden rond, deze zie ik niet in het andere schema (in dit topic gepost), ik ga ervan uit dat dit ook niet nodig is.
    In het schema van de Hot Rod zie ik enkel LDR's, geen relays. Zo'n schakeling ziet er natuurlijk iets anders uit.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top