Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2005
    Locatie
    Zierikzee
    Berichten
    706

    Standaard Vraag over frets vlakken

    Ik ben van plan om éindelijk (morgen) de frets van mijn Ibanez te gaan vlakken. Vooral rond de 12e-15e frets lopen de snaren nogal aan. Echt diepe putjes zitten echter alleen bij de eerste paar frets. Ik ben daarom bang dat ik (vanwege het markeren van de frets met een viltstift) straks meer weghaal bij de eerste frets dan bij de hogere frets. Is hier een methode voor om te controleren dat toch alle frets even hoog zijn?
    Ibanez RG 3120, Blade Texas Standard Pro, Anvil tube preamp, G-Major, Rocktron Velocity 120, E-bow, Boss GT-10, Rebote 2.5 delay
    MySpace - Skybicycle

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2008
    Locatie
    Rijswijk
    Berichten
    2.265

    Standaard

    Geen idee, mischien kon je dit beter in het zelfbouw forum plaatsen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ferraririk Bekijk bericht
    mezelf, een homo, iemand die niet helemaal 100% is, wat de hele school weet

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Daar zijn speciale extra lange linealen voor verkrijgbaar bij alle (online of niet) winkels waar ze ook gereedschap verkopen voor het fretten van gitaren.
    Begin niet zomaar aan je fretten te vijlen als je niet precies weet wat je aan het doen bent. Er zijn vele howto's te vinden op het net waarin het hoe en wat word uitgelegd. Ik neem aan dat je ze niet gelezen hebt, anders had je het vast geweten van die lineaal.
    Ik raad je aan het alsnog te doen anders zou het er zomaar op kunnen uitlopen dat je de gitaar moet wegbrengen voor nieuwe fretjes...
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Laat het door een vakman doen. Voor dit soort klusjes is er speciaal gereedschap te krijgen die iedere gitaarbouwer gebruikt. Als je het zelf doet kun je het beste dat gereedschap aanschaffen. Ook dat kost geld. En dan moet je nog maar afwachten of het je lukt om het meteen, die eerste keer, goed te doen. De kans is niet ondenkbaar dat je het verkloot en dan rest je niets anders dan je gitaar te laten herfretten. En dat is een heel stuk duurder dan het laten vlakken van de frets.

    Het zullen mijn eigen angsten zijn die mij ertoe aanzetten jou te adviseren een gitaarbouwer te zoeken voor dit klusje. Ik zou er niet aan durven beginnen.
    Wellicht heb je meer vertrouwen in jezelf.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2005
    Locatie
    Zierikzee
    Berichten
    706

    Standaard

    Ik lees anders genoeg succesverhalen over eerste doe-het-zelf fretjobs hier op gitaarnet. Vandaar dat ik het zelf wil proberen. Het is ook geen al te dure gitaar (175 euro tweedehands) dus ik wil hem niet voor 100 euro laten vlakken...

    PS. kan een modje hem wellicht verplaatsen naar Zelfbouw? Daar zal dit topic idd wat beter op zijn plaats zijn.
    Ibanez RG 3120, Blade Texas Standard Pro, Anvil tube preamp, G-Major, Rocktron Velocity 120, E-bow, Boss GT-10, Rebote 2.5 delay
    MySpace - Skybicycle

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic
    Laat het door een vakman doen. Voor dit soort klusjes is er speciaal gereedschap te krijgen die iedere gitaarbouwer gebruikt. Als je het zelf doet kun je het beste dat gereedschap aanschaffen. Ook dat kost geld. En dan moet je nog maar afwachten of het je lukt om het meteen, die eerste keer, goed te doen. De kans is niet ondenkbaar dat je het verkloot en dan rest je niets anders dan je gitaar te laten herfretten. En dat is een heel stuk duurder dan het laten vlakken van de frets.

    Het zullen mijn eigen angsten zijn die mij ertoe aanzetten jou te adviseren een gitaarbouwer te zoeken voor dit klusje. Ik zou er niet aan durven beginnen.
    Wellicht heb je meer vertrouwen in jezelf.
    precies. en anders gewoon een goedkope stagg kopen om 't daarop te oefenen. vlakken oefenen, en als je 't verkut kan je mooi oefenen daarop op herfretten.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JER00N
    Ik lees anders genoeg succesverhalen over eerste doe-het-zelf fretjobs hier op gitaarnet. Vandaar dat ik het zelf wil proberen. Het is ook geen al te dure gitaar (175 euro tweedehands) dus ik wil hem niet voor 100 euro laten vlakken...
    Als je er genoeg vertrouwen in hebt kun je het ook wel zelf doen maar lees niet alleen de succes verhalen maar vooral de HOWTO'S. Verdiep je er eerst eens in wat er allemaal bij komt kijken en waar je op moet letten en vooral welk gereedschap je nodig hebt.
    Zonder goede voorbereiding kun je het beter laten, of laten doen.
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Het is op zich niet zo moeilijk maar zoals met alles: de tweede keer doe je het al beter als de eerste keer ...


    lange liniaal, lange platte fijne vijl en voor de mooie afwerking (maar niet absoluut noodzakelijk: crown vijl

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.034

    Music

    indien mogelijk de hals ff demonteren en zo afstellen met de halspen dat ie helemaal vlak is; dit kun je controleren door 'm met de frets naar beneden op een 100% vlakke ondergrond te leggen en langs de frets te kijken of ze allemaal de ondergrond raken. mocht je de halspen moeten bijstellen, houdt er dan rekening mee dat de hals ff tijd nodig heeft om bij te trekken. op deze manier weet je zeker dat je de frets gelijkmatig doet vlakken. ik heb het toen gedaan met een waterpas van zo'n 30 cm lengte met een strook schuurpapier er op geplakt m.b.v. dubbelzijdige tape ( tapijttape, is vrij dun ).
    na het vlakken wel nog ff polijsten.

    misschien heeft iemand een betere methode?

    groeten Pasqual.

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Frets vlakken en recrownen is niet moeilijk, maar als je het fout doet kan je de bespeelbaarheid behoorlijk verkloten, dus bereid je goed voor.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top