Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard zang en rhythm gitaar tegelijk?

    heeft iemand tips om zang te combineren met gitaar?
    dank bij voorbaat

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    tjah
    oefenen oefenen oefenen

    niet dat ik een geweldige zanger of gitarist ben, maar het is goed te combineren

    eigenlijk moet je beide partijen helemaal uit je kop kennen... maar wat soms ook helpt is tijdens het leren van het nummer tegelijk leren als je wat verder bent (dan wen je gelijk aan de samenwerking)


    Mooi manier om te oefenen: akkoorden schema spelen en gewoon de grondtonen zingen
    als begin
    dan uitbreiden

  3. #3

    Standaard

    Inderdaad, gewoon oefenen. Probeer het leidje eerst langzaam te spelen, na een tijdje lukt het je wel. Een metronoom (of midi drums) op achtergrond helpt misschien ook in het begin, het is dan misschien makkelijker om de maat te houden totdat het je lukt (je hoeft dan minder over de ritme te denken). Je kan ook in het begin gewoon de melodie neurien (of de melodie als "la la la" of zoiets zingen) totdat het gemakkelijk gaat en daarna de echte woorden introduceren.

    Ik heb geen zelf geen mooie stem, maar als je blijft oefenen gaat het na een tijdje automatisch.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Ik ben een paar jaar zanger/gitarist geweest in een band en ik vond het enorm vermoeiend. Maar inderdaad: eerst je gitaarpartij zo goed leren dat je hem blind kunt spelen. Op de hals kijken is lastig als je in een microfoon moet zingen! Het loont dus ook de moeite om partijen in 1 positie te leren spelen. En verder kun je je gitaarpartijen er wat op afstemmen, bij een lastig stukje zang wat meer powerchords en als je de zang simpel is snel een leuk lickje ertussendoor.

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Bij mij gaat 't vaak fout als de tekst is weggezakt. Belangrijk om idd beide partijen apart van elkaar wel goed te kennen.

    Ook punten uitzoeken waar je de beide partijen "aan elkaar hangt".
    Uiteraard is dan de inzet van een frase een duidelijk punt, maar er zijn er vaak nog wel meer...
    Die vervagen vanzelf wel weer wat als 't er allebei inzit, zodat je er iets losser mee om kan gaan.

    En idd heel langzaam en eenvoudig beginnen (metronoom erbij vind ik ook helpen)... langzaam aan sneller en wat meer fratsen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    probeer ook de partijen los van elkaar te leren
    anders kan je op termijn nummers niet meer spelen zonder erbij te zingen

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    om eerlijk te zijn, ik vind gitaarspelen eenvoudiger als ik er ook bij zing, het is door veel oefenen een tweede natuur geworden.
    ik vind het makkelijker de zangpartijen erin te krijgen doordat ik mezelf begeleid maar ik vind het ook makkelijker gitaarpartijen goed te timen als ik er bij zing

    kwestie van automatiseren en dat heeft oefening en tijd nodig
    als je je akkoorden goed kent en daar niet over na hoeft te denken, is het een kwestie van het gevoel van een nummer te krijgen en het ritme /swing
    de zang moet je gewoon goed kennen die zing je er dan vanzelf bij..
    t is niet zo erg moeilijk

  8. #8

    Standaard

    Ik bleef gewoon oefenen.
    En uiteindelijk is het me ook gelukt.
    Ik zou zeggen blijf zelf veel oefenen, en dan zal het jou ook wel lukken.

    Groetjes.

  9. #9
    Member
    Geregistreerd
    15 mei 2008
    Locatie
    in between the tones
    Berichten
    88

    Standaard

    Ik weet nog wel toen ik begon met Hey Ya 4 maanden terug,
    ik dacht dat het me nooit zou lukken :P

    En dat is zelfs nog een simpel slagje.
    Maar ga wel steeds moeilijkere dingen spelen en zingen, het ding is gewoon heeeel veel oefenen

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 april 2007
    Locatie
    Noord Overijssel
    Berichten
    214

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quotes van iedereen
    oefenen oefenen oefenen
    en met de voet meetikken helpt heel erg goed

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top