Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 15 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 147
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard Mijn 2e project, een JEM!!!

    Hey allemaal,

    Vorige week ben ik begonnen met de bouw van m'n 2e project. Tenminste, de 2e gitaar die ik helemaal zelf ga proberen te bouwen.

    Wat is het idee:
    Neck wordt gewoon model Ibanez, 2 delen maple met een purper hart skunk stripe over de volledige lengte van de hals. Ook krijgt de hals een ebben toets. De kop krijgt een fineer van het zelfde hout als de top van de body. Verder gewoon 25,5 scale, dikke fretten en misschien dat ik nog een paar toetsen scallop, maar dat weet ik nog niet. Verder de inlay, nog geen idee!

    Body wordt uiteraard voorzien van een claw, een mokeygrip en een AANJ-neckpocket. Verder wordt deze samengesteld uit meerdere houtsoorten. Het moet het volgende worden:
    1. Afrormosia (top dik ca. 4mm)
    2. Purperhart (dik ca. 3mm)
    3. Polulier (dik ca. 30mm)
    4. Afrormosia (dik ca. 6mm)
    5. Maple (dik ca. 2-3mm)
    Totaal kom ik dan op een body-dikte van ca. 45-46mm.
    Het idee is dat je de verschillende houtsoorten en kleuren een mooi effect geven wanneer de nodige bewerkingen zoals, belly-cut, aanj-neckpocket (afgeschuind), monkey-grip en claw zijn gedaan. Uiteraard wordt deze blank afgelakt!

    De basis van het idee komt van deze gitaar: een Gibson M3 Deluxe:


    Dit is de gitaar die ik destijds wilde, maar werd toen niet meer geleverd. Ik heb toen de Metallic rode versie genomen en speel daar tot op heden nog steeds met veel plezier op!

    Verder komte er een zwarte Schaller Floyd op en zwarte stemsleutels.
    Electronica en PU-'s heb ik nog niet over nagedacht, maar er komt in ieder geval een H-S-H-configuratie in.

    Nja goed, een waar beginnen we mee?
    Doe niet zo mal, ja en mal!
    Eerst een set werkmallen gemaakt en de randen goed met lak behandeld (bedankt nog voor die tip G.G.!)


    Verder dan de eerste bouw activiteiten!

    Het lamineren van het hout van de body:



    Zie volgende update!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Vervolg:

    En het lamineren van het hout voor de hals:


    Inmiddels het hout uit de klemmen gehaald.
    De hals is erg netjes gelukt. Maar het hout van de body is krom getrokken, en daar zit wel 2mm in!. Ik zal deze nu over de lengte door moeten zagen en opnieuw moeten vlakken, schaven en weer verlijmen. Ik denk dat het laagje van 6mm Afrormosia, waar overigens nog behoorlijk spanning in zat!) toch sterker is dan 30mm Populier. Dat kan haast niet anders want het heeft 1,5jaar in een kast liggen drogen.`

    Maargoed, tot zover dus de start van m’n 2e project, en ik hoop dat jullie met plezier het bouwproces volgen!

    Vr.gr.

    Branko

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    Zeer vet idee, met die lagen in de body. Zelf zou ik een Jem alleen maar dekkend aflakken of in ieder geval heel donker stainen omdat ik dat het beste erbij vind passen, maar het is zeker origineel.
    Ik zie dat de mal in ieder geval wel een controlcavity van achter heeft, komt er wel een slagplaat op? Ik weet niet hoe mooi het tophout is, maar anders zou je desnoods een doorzichtige erop kunnen gooien

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    geen slagplaat!!
    wel jammer dat het hout wat scheefgetrokken is, toch nog veel succes met de bouw
    no life without music

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bram+
    Zeer vet idee, met die lagen in de body. Zelf zou ik een Jem alleen maar dekkend aflakken of in ieder geval heel donker stainen omdat ik dat het beste erbij vind passen, maar het is zeker origineel.
    Ik zie dat de mal in ieder geval wel een controlcavity van achter heeft, komt er wel een slagplaat op? Ik weet niet hoe mooi het tophout is, maar anders zou je desnoods een doorzichtige erop kunnen gooien
    Hey,

    Ik heb o.a. voor de JEM gekozen omdat ik het een mooi model vind. Maar het is ook de bedoeling dat de verschillende kleuren hout gaan tekenen bij de verschillende frezingen en afschuiningen. En dan bedoel ik de bellycut, de arm-rest, mockeygrip en de Claw. Hierbij is het de bedoeling deze erschillende kleuren te laten zien. Verder, geen stain, maar gewoon blank aflakken.

    Verder, er komt inderdaad een transparante slagplaat op. Alleen vraag ik me af hoe bij die constructie de pickups in de body vast zitten en hoe diep de pickup-frezingen zijn, IEMAND???

    vr.gr.

    Branko
    Laatst gewijzigd door oknarb180; 2 december 2008 om 21:26

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    Hoe diep precies die pickupholtes moeten zijn zou ik niet weten, maar dat kan niet veel afwijken van een 'gewone' pickuprouting toch? Ligt misschien ook een beetje aan hoe je ze gaat monteren ('direct' of niet).

    Wat betreft de 'ophanging' van de pickups, dat wordt bij de Jem ook op twee manieren gedaan (N.B. dit zul je al wel weten, maar misschien interessant voor anderen: de JEM77's (o.a. de Floral Patterns) hebben ook transparante slagplaten met aparte elementholtes en routing aan de achterzijde voor controls(zie hier))

    De ene manier: aan de slagplaat


    De andere manier: in de body


    Je kunt kiezen dus. Er wordt wel eens gesuggereerd dat het voor je tooone wel uitmaakt of pickups 'direct mounted' zijn of niet.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard klein updeetje!

    Hey allemaal,

    Nog een paar foto's van de headangle.

    Ik heb eerst de hals op de gewenste schuinte doorgezaagd en het daarna in m'n freesvlakbakje klem gezet:


    Daarna met de frees de schuinte voor de headangle gemaakt. Ik weet het, ik ben lui, je kan het ook gewoon met de schaaf doen, maar wat ik met de bovenfrees kan doen, doe ik er ook mee! Dit resultaat haal ik gewoon echt niet met een schaaf!


    Natuurlijk voor het lijmen even gechecked of alles strak en naar wens is.


    En daarna een lijmopstelling gemaakt in m'n freesvlakbakje, de boel gelijmd en in de klemmen gezet. Voor degenen die het nog niet weten, het bakpapier zorgt ervoor dat de boel niet met m'n freesbakje verlijmd word. Haal ook altijd met een vochtig doekje overtollige lijmresten weg:


    Kortom, een kleine update, maar wel duidelijk, en vooral voor mezelf! Dan vergeet ik in ieder geval niet hoe ik dit een volgend project weer kan doen.

    Ik moet wel zeggen dat sinds ik met gitaabouw bezig ben, ik helemaal weg ben van m'n bovenfrees en van m'n freesvlakbakje. Dit zijn echt 2 dingen die je héél, héél, héél, goed kunt gebruiken en ik ontdek er nog steeds meer mogelijkheden mee!

    Inmiddels is alles droog en uit de klemmen! Nog geen foto van maar is wel erg goed gelukt!

    vr.gr.

    Branko

  8. #8

    Standaard

    Ziet er goed uit. Succes met je nieuwe project. Erg handig dat freesbankje van jou. Zoiets moet ik voor het volgende project ook maar eens maken.
    Het bouwverslag van mijn PRS Santana achtige gitaar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98619
    Het bouwverslag van m'n Copperguitar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131140

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi Branko,

    Weet je zeker dat je Populier gaat gebruiken en geen Yellow Poplar ?
    Populier lijkt me geen fijne houtsoort om te gebruiken. Leuk voor klompen en lucifers of triplex, maar voor muziek instrumenten????

    Yellow Poplar is de "common name" voor de hardhoutsoort Tulipwood van de familie Liriodendron tulipifera.
    Dat heeft niets te maken met Populier.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    ... of triplex...
    Het wordt zo toch ook een soort edeltriplex gitaar?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top