Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 15 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 143

Discussie: Gumika make-over

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard Gumika make-over

    Hoi forumleden,

    Bij deze wil ik aankondigen dat ik een Gumika gaan verbouwen tot scheurplank. Nou had ik nog drie vraagjes voor ik ga beginnen:

    1. Ik wilde van de 3-way switch in de middenstand een killswitch maken. Nou heb ik op het forum gelezen dat dit slecht kan zijn voor de speakers van je amp. Toen heb ik op MainMusic.nl deze schakelaar gevonden: on-off-on. Ik wilde graag weten of dit hetzelfde principe heeft als een killswitch, maar dan zonder speciale aanpassingen.

    2. In plaats van 2 tone knoppen en 2 volume knoppen wil ik graag dit installeren ipv een tone knop. Moet ik dan een wiring schedule van 2 HB's, 2 tone, 2 volume, 3 way switch of 2 HB's, 1 tone, 2 volume, 3 way switch gebruiken? Ik weet niet of het mogelijk is, maar dan zou ik die effectenknop op beide elementen willen gebruiken. Ik wil de elementen gewoon als humbucker houden, dus push-pull pot is niet nodig.
    Voor een geluidsfragment: kijk op www.gitaren.net.

    3. In de brugpositie wil ik een DiMarzio SP100 Super Distortion. Over de neckpositie zit ik nog te twijfelen tussen een DiMarzio Bluesbucker en een DiMarzio The Breed. Wat zou een betere combinatie zijn, of wat zijn jullie ervaringen?

    Foto's van de gitaar upload ik vanavond nog. Foto's van het bouwproces komen gaanderwijs uiteraard. Ik wil vanavond alle onderdelen gaan bestellen, dus al het advies is welkom.

    Bedankt alvast.
    Laatst gewijzigd door Ace 1.15.19; 14 augustus 2008 om 01:45
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Zoals beloofd hieronder een paar foto's van de gitaar. In deze staat heb ik hem gekregen, nu is alles er zo goed als af.







    Laatst gewijzigd door Ace 1.15.19; 18 augustus 2008 om 23:09
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard



    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  4. #4

    Standaard

    Zo! Is-ie onder een vrachtwagen gekomen?

    1. Van die on-off-on schakelaar kun je prima een killswitch maken. Maar ik zou niet weten waarom dat schadelijk is; lijkt me onzin.

    2. Die boostknop (tof plan, naar mijn idee!) kun je vast op verschillende plekken in het circuit kunnen; bv. vlak voor de uitgang, dan gaat alles wat je met de gitaar doet er doorheen. (ik zou het schema van de booster moeten zien)

    3. geen ervaring mee
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Onze buurman had hem gekregen om op te knappen. Hij deed er echter niks mee en dat opknappen leek me wel een leuk klusje voor mezelf. Ik heb hem dus gekregen om hem een volledige make over te geven. Alleen het hout, de fretten en de brug blijven zoals ze zijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat
    2. Die boostknop (tof plan, naar mijn idee!) kun je vast op verschillende plekken in het circuit kunnen; bv. vlak voor de uitgang, dan gaat alles wat je met de gitaar doet er doorheen. (ik zou het schema van de booster moeten zien)
    Die effectenknop heeft een true bypass functie plus 4 effecten. Bij de bestelling zit een schema maar dat heb ik nog niet. Goed idee om hem voor de uitgang te plaatsen.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    omdat authenticiteit niet meespeelt kun je ook kiezen voor 1 master volume 1 master tone 1 booster.
    dan houd je dus nog 1potmeter gat over.
    daarin stop je dan een 'maak' drukknop uit de electronica winkel.
    de maak maakt een verbinding met de massa en killt het geluid.

    daarbij houd je dan toch de mogelijkheid van de normale 3 standen schakelaar.
    zou iedergeval de control cav shielden zodat de booster niet teveel rotzooi mee je signaal instuurd

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
    daarin stop je dan een 'maak' drukknop uit de electronica winkel.
    de maak maakt een verbinding met de massa en killt het geluid.

    daarbij houd je dan toch de mogelijkheid van de normale 3 standen schakelaar.
    Zou je dit voor de leek even willen vertalen?
    Moet ik de control cavity shielden met aluminium folie?
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  8. #8

    Standaard

    No 1 hops bedoelt ongetwijfeld een schakelaar die verbinding maakt als je 'm indrukt en de verbinding weer verbreekt als je 'm loslaat. Zit op mijn vorige project en ook op m'n huidige. Je verbindt de hete leiding met de aarde en je hoort onmiddellijk helemaal niets meer; werkt ideaal, makkelijker dan een tuimelschakelaar.

    Afscherming scheelt wel in storende invloeden van buitenaf. Maar ik vraag me eerlijk gezegd af of dat volledig inpakken van cavities wel zo zinvol is. Ik ga in mijn lopende project van binnen alles aansluiten met afgeschermde kabel en alleen daar waar schakelaars naast elkaar liggen waarvan de behuizing geshield moet worden een beetje aluminiumtape gebruiken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    ace zoals aaronstonebeat het schrijft bedoelde ik

    en dat soort schakelaars zijn er in veel verschillende uitvoeringen en maten.

    wat betreft shielden, een bekende pickup guru schrijft dat hij alu folie beter geschikt vind dan koper folie als middel tegen lichtdimmer brom.
    en omdat je een versterker inbouwt in je gitaar lijkt het mij niet onverstandig die af te schermen

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Nou had ik bij MainMusic een on-off-on schakelaar besteld. Moet ik die nou inruilen voor deze?

    [Edit:]

    Ik bedenk me net dat ik toch een killswitch wil maken op de manier waarop ik het gedacht had. Maar ik lees in een topic van Valoosj (een reactie van Orpheo) dat een on-off-on schakelaar bedoeld is om je elementen in serie te schakelen (wat ik niet eens weet wat het betekend).

    Ik begrijp uit dit topic dat ik een killswitch kan maken van een gewone 3-way switch als ik de puntjes van de middenstand aan de aarde verbind, zodat er geen signaal doorgaat.

    Alleen moet ik dan nog denken wat ik met de ruimte van die 4e potmeter ga doen. Dat had ik even over het hoofd gezien. Het is inderdaad slimmer om 1 master volume te maken en 1 master tone. Tips anyone?
    Laatst gewijzigd door Ace 1.15.19; 14 augustus 2008 om 18:56
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

 

 

Tags for this Thread

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top