Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26

Discussie: Duim over de hals

  1. #1

    Standaard Duim over de hals

    Ik heb misschien wel een hele domme vraag maar toch..

    Mij is op gitaarles altijd geleerd om de duim achter de hals van de gitaar houden..Maar zelf doe ik dat niet..Ik heb me aangeleeerd om de duim over de hals te doen.
    Wat is het nut van met de duim achter de hals spelen?
    En volgens mij doen heel weinig mensen dat..Zelfs hele goede gitaristen zie je met de duim over de hals spelen..

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    duim achter de hals is de "schoolboekskes manier" om gitaar te spelen. Door je duim achteraan de hals te zetten, hebben je vingers meer bewegingsvrijheid, en zou je makkelijker akkoorden kunnen nemen... Dit komt vooral voor bij de klassieke/spaanse gitaar. Die hals is zo dik & breed, dat je er met je duim niet over kunt krullen, en je laat ze dus achteraan de hals staan. Ikzelf speel ook met de duim over de nek gekruld, want ik speel basloopjes op de lage E met m'n duim.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    mariakerke (gent)
    Berichten
    8.246

    Standaard

    Ik speel ook met m'n duim over de hals. Het maakt niet zovéél uit... maar als je kijkt naar iemand als Paul Gilbert (technisch gezien toch een fantastische gitarist) zie je wel dat hij de duim netjes achter de hals houdt. Dat zie je trouwens bij veel shredders enzo ook... als je héél snel met veel techniek wil spelen, is het misschien wel aan te raden
    (.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)..........(.)(.)

    http://vi.be/poachersofmen
    http://facebook.com/poachersofmen

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 februari 2008
    Locatie
    twenthe
    Berichten
    455

    Standaard

    Dit hoort in speeltechnieken en theorie, maar ik zet de duim erachter omdat ik dan meer druk kan zetten, speel overigens bas

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hansli
    Dit hoort in speeltechnieken en theorie, maar ik zet de duim erachter omdat ik dan meer druk kan zetten, speel overigens bas
    Inderdaad, dat merk ik dan weer wel. M'n jazz-bass heeft een flinterdun halsje (38mm breed bij de topkam), en daar zet ik m'n duim keurig op de "skunk-stripe"
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Ik doe het altijd fout: duim om de hals heen krullen. Want dat is wel zo handig met akkoorden als je eromheen wil klooien (denk aan intro Little Wing en dat soort deuntjes)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Hangt ervanaf wat je op welke hals speelt denk ik.
    Op mijn klassieke gitaar, verdwijnt die duim steevast naar de achterkant van de hals, zoals mij dat destijds is aangeleerd, en het is ook een stuk leuker spelen met die brede hals en platte radius. Op mijn elektrische komt die duim boven de hals piepen, maar zodra ik een wat sneller stuk probeer, merk ik ook dat mijn duim weer terug naar vanachter gaat.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik denk ook dat het er een beetje van af hangt hoe een vorm je duim kan aannemen. Ik heb een duim die ik niet kan "overstrekken", dus ik zit met een enorme spanningsboog als ik m'n duim op de achterkant van de hals laat rusten. Mensen die hun duimkootje helemaal naar achter kunnen laten kantelen, hebben hier een merkelijk voordeel.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Is dit ook niet zo aangeleerd vanwege ergonomische redenen? Dwz. dat door de duim achter de hals te houden de hand in een natuurlijke kromming ligt en als de duim eroverheen hangt de pols onnatuurlijk ver gebogen moet worden en dus kramp en rsi veroorzaakt?
    Ligt natuurlijk ook aan de hals van de gitaar en de grootte van de handen.
    Jimi Hendrix gebruikte zijn duim volgens mij ook om de lage (dikke) snaren mee te fretten, maarja dan noem je natuurlijk ook niet zomaar iemand op...
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 februari 2008
    Locatie
    twenthe
    Berichten
    455

    Standaard

    op de gitaar gebruik ik de duim vaak om de e-snaar mee te dempen astie niet mee mag doen, maar als ik op de bas accoorden wil spelen kan ik dat niet zonder de opponerende duim.

    het is belangrijk dat je je de gangbare spelstijl goed en netjes aanleert, als je het eenmaal kunt kun je doen wat je wilt, je kunt immers altijd terug naar de klassieke stijl als je experimenten uit de bocht vliegen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top