Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26

Discussie: Duim over de hals

  1. #21

    Standaard

    Natuurlijk is het ook een stuk makkelijker om te benden als je je duim op de fretboard hebt. Je kunt dan veel meer kracht zetten. Denk aan SRV.

  2. #22

    Standaard

    Het kan aan my liggen maar het lykt me zo moeilyk om een barree te plaatsen als je duim niet achter de hals zit.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 maart 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    309

    Standaard

    Duim over de hals is echt een foute gewoonte. Je beperkt jezelf daarmee, ook al lijkt het makkelijker omdat je het altijd zo gedaan hebt.
    Als je je duim netjes achter je hals houdt heb je meer steun en je kan zo verder reiken met je pink.
    Afleren als het nog kan zou ik zeggen
    Music is expression

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door olyoung
    Het kan aan my liggen maar het lykt me zo moeilyk om een barree te plaatsen als je duim niet achter de hals zit.
    Dat klopt, maar als je met je duim de E-snaar fret en met je pink, ring- en middelvinger de A, D en G snaren fret, heb je de wijsvinger alleen nog nodig voor de B en E.

    Heb gister dat meisje op mijn Jaguar laten spelen. Ze vond het lastig omdat ze toch een spaanse gitaar gewend is en ze speelde al helemaal niet met duim over de hals. Under The Bridge klonk al erg goed. Niet met al die loopjes enzo, maar toch.

    @ Alberto: als je alleen met de duim over de hals speelt, beperk je jezelf inderdaad. Als je alleen met de duim netjes achter de hals speelt, beperk je jezelf ook. Ik let er echt niet op waar mijn duim staat, ik speel gewoon. Komt erop naar dat als ik een Dm op de 5e fret pak, ik het met de duim achter de hals doe. Maak ik er een Dm/Bb van, dan gaat dat toch echt het beste met de duim.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Thumbs up

    Helemaal mee eens!

    Het een sluit het ander niet uit. Beide mogelijkheden benutten waar het het handigst is.
    Een dikke streep is ook een lijn.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door --=HANS=--
    Helemaal mee eens!

    Het een sluit het ander niet uit. Beide mogelijkheden benutten waar het het handigst is.
    Ja, als ik hier en daar de uitgesproken meningen lees dan ben ik blij dat ik beide methodes heb geleerd. Neem bijvoorbeeld een F met barré; bij country blues kan dat soms helemaal niet omdat je een paar noten van de open snaar nodig hebt, en je móet dan wel de lage E met je duim pakken.

    Groet, Jan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top