Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard body van massief esdoorn?

    esdoorn is mooi hout om mee te werken en ook om af te lakken.
    Ik gebruik het voor een top,maar wat ik me afvraag of er mensen zijn die ervaring hebben met een body (telecaster?) van massief esdoorn? Quo gewicht en klank.

    JJ
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juli 2010
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.888

    Standaard

    http://www.voxhumana.nl/cms/index.ph...1&limitstart=1

    Kijk daar eens. Het ligt er een beetje aan welk esdoorn, maar over het algemeen maakt men er geen hele bodies van. Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan.

    En hier nog zo een linkje met algemene informatie over de houtsoorten:
    http://www.stijlvorm.nl/houtsoorten.htm

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Geen ervaringen met een gehele body van esdoorn, maar volgens mij had Fred Dons een strat of tele met een body van esdoorn.

    Lijkt mij vrij helder om als tele te gebruiken (met single coils).

    Maar aan de andere kant.... waarom zou je het niet gewoon proberen?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Geen ervaringen met een gehele body van esdoorn, maar volgens mij had Fred Dons een strat of tele met een body van esdoorn.

    Lijkt mij vrij helder om als tele te gebruiken (met single coils).

    Maar aan de andere kant.... waarom zou je het niet gewoon proberen?
    Das waar maar momenteel heb ik geen esdoorn hout liggen voor een complete body.
    Eerdaags maar eens naar burgum en eens kijken of er nog een stuk ligt...
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  5. #5

    Standaard

    hebben ze in burgum niet alleen inlands hout? ik denk dat daar ook nogal een verschil inzit. volgens mij is europees esdoorn minder hard dan bv canadees hardrock maple, en daardoor denk ik ook beter geschikt voor bodies. maar dat is puur mijn gedachte.

    er zijn best wel heel goed klinkende gitaren gebouwd van esdoorn, volgens mij was de gibson marauder ook een gitaar met een esdoorn bodie, en die klonk prima, dus het kan zeker wel. gewoon proberen dus.
    buter brea en griene sjippe...........................
    wa dat net sizze ken dy hat een hasse lippe

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    esdoorn voor volledige body: ik zou dan geen tele model bouwen, dat wordt loodzwaar (een tele bevat veel bodyhout), ofwel een dunnere body bouwen, of met arm en bellycuts werken.

    Ik heb een Harmony gitaartje dat een volle maple body heeft, dat klinkt geweldig maar de body is een pak kleiner en dunner dan een tele. ik zou dan ook geen tele coils gebruiken. ik heb er hier p90's op. het hoog van het maple icm de growl van de pups: winner

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Ik heb een full maple Gibson RD Artist gehad : loodzwaar (grote body en de hals was dus ook maple) maar een geweldige gitaar, klonk zeer goed.

    Mijn mening (hoewel dus gebaseerd op slechts 1 full-maple gitaar) is dat het klank-technisch prima te gebruiken is (de klankinvloed hangt uiteraard van vele factoren af dus geen garantie voor een mooi geluid), maar dat het niet zo vaak gebruikt is vanwege dat gewicht. Ik ben nu ook bezig met een full-maple body, het zal mij benieuwen wat het gaat doen.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    ik heb meerdere full maple strats geprobeerd, en vond ze stuk voor stuk te gek. lekker fel, flinke dosis mid en midhoog, scheurend tophoog, en strak in het laag. niks warms, echt niet. tis een 80ies metal-bak. voor een tele is het imho niet geschikt, omdat je voor een tele licht essen wilt, en een esdoorn hals, voor die ttwangy, open, airy, punchy tone.maple is te 'compressed'.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Die van mij klinkt helemaal nergens naar, maar daar moet je niet al te veel waarde aan hechten.

    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard


    Maple body + hals (en soms zelfs fretboard!)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top