Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20

Discussie: Dobro

  1. #11

    Standaard

    @ Jan

    Hee! Bedankt voor je advies. Om nou helemaal naar Amsterdam te gaan word voor mij erg moeilijk. Ik woon namelijk in Overijssel. Zelf ga ik altijd naar Guitar Center. (Ik weet niet of jij die zaak kent?)
    Zelf vind ik dat ook een erg goede zaak waar je van allerlei soorten mag proberen.
    De keuze tussen een spider en een biscuit, tja, eigenlijk wil ik wel van alles en nog wat, maar omdat ik hier thuis ook al wat andere gitaren heb staan ga ik denk ik toch voor een biscuit. Ik wil wel een keer helemaal wat anders, dus echt een ander soort gitaar. Blues en slide lijken me dan wel mooi en leuk om te leren.
    Sowiso wil ik een houten body, daar was ik al wel uit

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2006
    Locatie
    Wijk bij Duurstede
    Berichten
    1.365

    Standaard

    On-topic:

    Ja dobro's zijn als gewoon gitaar moeilijk te bespelen, laat staan barré cords met de hand. Ik zelf gebruikte het vooral voor slide. Ik had een metalen body dobro, en ik moet zeggen dat het heel goed klinkt, naar mijn idee misschien beter dan de houten.
    De actie met dobro's is echt enorm als je het vergelijkt met elektrisch gitaar, en ook wel normaal akoestisch.
    Voor mij was dat wel een grote downside, de actie, maarja voor blues en slide is dobro zeker aan te raden
    Veel succes ermee als je een dobro binnehebt, en zover ik weet kun je moeilijk komen aan echt slechte dobro's.

    off-topic:

    toen ik begon met elektrisch spelen had ik mijn dobro verkocht.
    Dat was misschien wel de grootste fout in mijn leven
    Mooie instrumenten, alleen jammer dat ik er toen de waarde er minder van in zag.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 november 2007
    Locatie
    3rd stone from the sun
    Berichten
    1.081

    Standaard

    Grappig ben er ook al een tijdje over na aan het denken om zo'n ding aan te schaffen, ik speel veel slide dus vandaar.
    Thanks van mij ook jplm van Palm Guitars, ken die zaak wel maar ben er nog nooit geweest, en dat terwijl ik gewoon in Amsterdam woon, foei Tubescreamer foei!

    @Karen: Ging dus maar effe op zoek, en zag deze voor mij te ver rijden maar stom toevallig wel in Overijssel!
    Geen idee of 't wat is -nee ik ken de adverteerder niet - maar zag het toevallig en dacht meld het even ivm dicht bij huis voor jou. Misschien heb je 'm al gezien maar schwa....
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaggy
    Geld is hier zo schaars als natte kutjes in een homobar.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -Karen
    @ Jan

    Hee! Bedankt voor je advies. Om nou helemaal naar Amsterdam te gaan word voor mij erg moeilijk. Ik woon namelijk in Overijssel.

    De keuze tussen een spider en een biscuit, tja, eigenlijk wil ik wel van alles en nog wat, maar omdat ik hier thuis ook al wat andere gitaren heb staan ga ik denk ik toch voor een biscuit.

    Sowiso wil ik een houten body, daar was ik al wel uit
    Hallo.

    Over die afstand; ik woon zelf in de buurt van Nijmegen, dus Amsterdam is voor mij ook niet direct naast de deur (gelukkig niet), en ik kom er ook niet dagelijks, maar, mocht je er serieus over denken om er een te kopen dan is het misschien toch verstandig om alle varianten naast elkaar te kunnen zien en horen.
    Dan, je schreef dat je het liefst een biscuit wil, maar een houten body. Voor zover ik weet zijn de meeste houten reso's echter spiders. Ik heb toevallig een woodbody met een biscuit, maar dat komt volgens mij niet zo vaak voor.

    Groet, Jan.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tubescreamer
    @Karen: Ging dus maar effe op zoek, en zag deze voor mij te ver rijden maar stom toevallig wel in Overijssel
    Hallo.

    Waar je in dit geval even voor uit moet kijken is die verhoogde topkam; dat is vaak desastreus op een roundneck. Het hoeft natuurlijk niet, maar na een bepaalde tijd wordt de neck door de spanning zo kromgetrokken dat de actie zonder die verhoogde topkam bijna niet meer goed te krijgen is. En ja, dan gaat ie natuurlijk de verkoop in.
    Het is trouwens heel goed mogelijk om een reso een zodanige actie te geven dat zowel fingerpicking als slide goed te doen is, een soort compromis dus.

    Groet, Jan.

  6. #16

    Standaard

    Misschien is het idd wel handig om meerdere Dobro's in verschillende zaken te proberen.
    Er zijn dus wel biscuits met een houten body? Dat zou ik het liefst willen, maar als dat onmogelijk is zal ik iets anders moeten proberen.

    @Tubescreamer
    Bedankt voor de tip van de Dobro, mooie gitaar! Ik koop alleen denk ik wel liever in een erkende zaak dan van een particulier.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -Karen
    Misschien is het idd wel handig om meerdere Dobro's in verschillende zaken te proberen.
    Er zijn dus wel biscuits met een houten body? Dat zou ik het liefst willen, maar als dat onmogelijk is zal ik iets anders moeten proberen.
    Hallo.

    Ik wil jou natuurlijk graag aan de reso hebben, daarom even deze link, is de voorraad van Palm, met onder aan de bladzijde de wat goedkopere merken. Ik heb trouwens geen aandelen in die zaak, al lijkt dat er zo langzamerhand wel op, ik zou het alleen jammer vinden als je de verkeerde gitaar zou nemen, er zit bij de goedkopere merken namelijk nogal wat bagger, in de zin van dat het allemaal zwaar en stroef speelt, en dat er dan nóg geen behoorlijk geluid uit komt.
    http://www.palmguitars.nl/page.php?cat_id=15

    Voor wat betreft de houten biscuits, ik ken de Trovador en de M2, maar dat zijn Nationals, en ik weet natuurlijk niet of dat qua budget je bedoeling is. Aan de andere kant, dan heb je natuurlijk wel meteen een prima start, voor wat betreft geluid, afwerking, speelgemak, en actie voor slide en fingerpicking . Maar, serieus, het kan natuurlijk geen kwaad om bijvoorbeeld een M2 te horen, dan heb je een idee hoe een biscuit in een houten body zou kúnnen klinken. En, ik durf het bijna niet meer te zeggen, maar .... heeft er een (voor zover ik weet).

    Groet, Jan.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jplm
    Hallo.

    Ik wil jou natuurlijk graag aan de reso hebben, daarom even deze link, is de voorraad van Palm, met onder aan de bladzijde de wat goedkopere merken. Ik heb trouwens geen aandelen in die zaak, al lijkt dat er zo langzamerhand wel op, ik zou het alleen jammer vinden als je de verkeerde gitaar zou nemen, er zit bij de goedkopere merken namelijk nogal wat bagger, in de zin van dat het allemaal zwaar en stroef speelt, en dat er dan nóg geen behoorlijk geluid uit komt.
    http://www.palmguitars.nl/page.php?cat_id=15

    Voor wat betreft de houten biscuits, ik ken de Trovador en de M2, maar dat zijn Nationals, en ik weet natuurlijk niet of dat qua budget je bedoeling is. Aan de andere kant, dan heb je natuurlijk wel meteen een prima start, voor wat betreft geluid, afwerking, speelgemak, en actie voor slide en fingerpicking . Maar, serieus, het kan natuurlijk geen kwaad om bijvoorbeeld een M2 te horen, dan heb je een idee hoe een biscuit in een houten body zou kúnnen klinken. En, ik durf het bijna niet meer te zeggen, maar .... heeft er een (voor zover ik weet).

    Groet, Jan.
    Bedankt voor de site Jan! Als je echt wat wilt hebben is het misschien wel verstandig om 1 van de duurderen te nemen..Daar kun je dan ook langer mee en daar hbe je meer aan.. Ik zal de site eens bekijken!

  9. #19

    Standaard

    Ik heb een tijd ontzettend hard ziten gassen op een
    Ozark BTE 3515

    Dunne metalen kast, net te veel tierlantijntjes, maar wel mooi. Er zit ook een lipstick pick up op, en een tone en volume knop, dus je kan er prima mee over een versterker spelen.
    die nog geen 300 pond valt in de werkelijk nogal tegen, daar dit ding als zwaar gerekend wordt. Er komen dus nogal wat verzendkosten bovenop. Desalniettemin een bijzonder mooie gitaar, en jammer dat je ze niet in Nederland kan kopen.

    Oh en Gary Moore heeft er ook zo eentje, en er iets mee opgenomen op z'n laatste album.
    Laatst gewijzigd door tidalwave_sideburns; 28 juli 2008 om 18:23

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    ik vraag me af waarom er zoveel mensen moeite hebben met het bespelen van dobro's?
    Ik heb een jaar lang op een dobro gespeeld, ding speelde lichter dan mijn tele nu. Kwam waarschijnlijk ook omdat ik de tijd heb genomen om hem heerlijk af te stellen en mijn tele nu een gitaar is waar ik echt hard op moet werken.

    Inprincipe kan je een dobro gewoon lekker laag afstellen naar wens. Met tokkelen wil ik overgens mijn snaren lager dan met slag, dit komt omdat mijn slag voornamelijk uit mijn hele arm komt en mijn vingers niet zo sterk zijn omdat ik weinig tokkel

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top