Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Dobro

  1. #1

    Smile Dobro

    Hallo,

    Ik speel al een aantal jaar Acoustiche en Western gitaar en ik wil nu graag Dobro leren spelen.
    Ik heb een aantal vraagjes over een Dobro gitaar (resenator)
    De meeste mensen bespelen en Dobro plat met een kammetje of slide, is een Dobro ook goed te bespelen als een gewone Acoustische gitaar? Gewoon met akkoorden enzo?
    Wat zijn ongeveer de prijzen van een kammetje? (een slide heb ik al )
    Als ik bijv. op youtube filmpjes bekijk van een Dobro zie je ook vaak dat mensen een "soort van" plectrum vast om hun duim en/of andere vingers hebben zitten. Hoe heet zoiets en hoe duur zou dat ongeveer zijn?

    Alvast bedankt voor al jullie antwoord en advies
    Groetjes Karen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Of je dobro gewoon kan spelen: Ja, als:

    a) De actie acceptabel laag is
    b) Je een "roundneck" hebt (zoals een gewone gitaar, je hebt ook "squarenecks", en dat is gewoon een vierkante blok)

    Je kan een dobro gewoon gebruiken als gewone gitaar, maar het zal werken worden (extreem dikke snaren, en een redelijk hoge actie). Jan de Smet (de nieuwe snaar) gebruikt een dobro als gewone gitaar (op "In de hemel is geen Dylan", "Geen lid",...). Voor slide word een dobro in een bepaald akkoord gestemd (bvb het C akkoord, dus gestemd als ECEGCE), en word er van akkoord naar akkoord geslided, maar je kan ze gewoon in standaardstemming laten staan, en dan gewoon spelen. Ze zijn niet erg geschikt voor slaggitaar (gaat algauw een notenbrij worden, maar voor tokkelen is het dan weer zeer goed bruikbaar)