Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 20

Discussie: Dobro

  1. #1

    Smile Dobro

    Hallo,

    Ik speel al een aantal jaar Acoustiche en Western gitaar en ik wil nu graag Dobro leren spelen.
    Ik heb een aantal vraagjes over een Dobro gitaar (resenator)
    De meeste mensen bespelen en Dobro plat met een kammetje of slide, is een Dobro ook goed te bespelen als een gewone Acoustische gitaar? Gewoon met akkoorden enzo?
    Wat zijn ongeveer de prijzen van een kammetje? (een slide heb ik al )
    Als ik bijv. op youtube filmpjes bekijk van een Dobro zie je ook vaak dat mensen een "soort van" plectrum vast om hun duim en/of andere vingers hebben zitten. Hoe heet zoiets en hoe duur zou dat ongeveer zijn?

    Alvast bedankt voor al jullie antwoord en advies
    Groetjes Karen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Of je dobro gewoon kan spelen: Ja, als:

    a) De actie acceptabel laag is
    b) Je een "roundneck" hebt (zoals een gewone gitaar, je hebt ook "squarenecks", en dat is gewoon een vierkante blok)

    Je kan een dobro gewoon gebruiken als gewone gitaar, maar het zal werken worden (extreem dikke snaren, en een redelijk hoge actie). Jan de Smet (de nieuwe snaar) gebruikt een dobro als gewone gitaar (op "In de hemel is geen Dylan", "Geen lid",...). Voor slide word een dobro in een bepaald akkoord gestemd (bvb het C akkoord, dus gestemd als ECEGCE), en word er van akkoord naar akkoord geslided, maar je kan ze gewoon in standaardstemming laten staan, en dan gewoon spelen. Ze zijn niet erg geschikt voor slaggitaar (gaat algauw een notenbrij worden, maar voor tokkelen is het dan weer zeer goed bruikbaar)

    Zo'n metalen "bar" heet een "Tonebar" (http://www.jimdunlop.com/index.php?p...roducts/slides), (http://www.jimdunlop.com/index.php?p...roducts/slides), en kost iets van tussen de 7 & 25€

    En zo'n plectra heten "vingerplectrum" en "duimplectrum", maar je kan in principe (als je niet snel speelt, en geen meerdere snaren tegelijk aan wilt slaan, een gewoon plectrum gebruiken (Jeffrey "The Chet III" Lyster speelt zo Lapsteel)). Zo'n dingetjes kosten iets van een euro per stuk. Je hebt er metalen (klinken erg fel, maar spelen moeilijk), en gewone plastieken
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 25 juli 2008 om 21:16
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je informatie! Ik wil de Dobro ook vooral hebben voor een beetje bluesachtige muziek (en vooral ook veel tokkel)
    Voor bluesachtige muziek is een dorbro toch wel geschikt dacht ik?
    En over de slag: Ik hbe de Dobro al wel uitgeprobeerd in de zaak en er zitten inderdaad best dikke snaren op (vooral de ondersten) dus slag zal moeilijk worden. Niet dat ik van plan ben om dat veel te gaan doen ofzo..
    Ik wil wel een keer wat anders

    Groetjes Karen

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Dobro is bruikbaar voor vanalles en nog wat (Romeo & Juliet van The Dire Straits is ook op dobro (in open G gestemd) gespeeld).

    Je kan er dunnere snaren opleggen, maar dan word zuiver sliden wel moeilijker, en klinkt de gitaar minder hard & vol.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  5. #5

    Standaard

    Als ik tokkel speel ik altijd op deze manier: (voor velen bekend denk ik )

    Mijn duim gebruik ik voor de onderste snaren EAD
    Mijn wijsvinger voor de G snaar
    Mijn middelvinger voor de B snaar
    En mijn ringvinger voor de E Snaar

    Met plectrum speel ik bijna nooit (alleen met slag) omdat ik dat met tokkel niet handig vind. Want ik speel dus voor elke snaar een andere vinger. Zou met deze manier vingerplectra en een duimplectrum handig zijn? Want een plectrum vind ik wel wat mooier klinken. Iets harder. Lekker geluid

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Zo spelen de meeste bluegrass gitaristen ook, met een duimplectrum, en drie vingerplectra.

    Wat ook kan, is een combinatie tussen de twee. Roger McGuinn (The Byrds). Hij speelt met een gewoon plectrum (een flatpick) tussen duim & wijsvinger, en met twee vingerplectra op midden- & ringvinger. Hier goed te zien. Geeft je het gemak van strummen met een gewoon plectrum, en toch kunnen fingerpicken.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  7. #7

    Standaard

    hee ja, dat is ook nog een idee. ik ga wel even uitproberen wat ik het makkelijkst vind spelen
    bedankt voor de tip btw

  8. #8

    Standaard

    Ik heb zelf ook een dobro, en ik speel er vaak gewoon op als een normale acoustische gitaar. Gewoon omdat tie zo'n mooie klank heeft.

  9. #9

    Smile

    @ Bolder

    Dus je kunt hem wel gewoon gebruiken als "normale" akoustische gitaar? Speelt dat niet heel zwaar ofzo?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.934

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -Karen
    Ik speel al een aantal jaar Acoustiche en Western gitaar en ik wil nu graag Dobro leren spelen.
    Hallo.

    Ik denk dat het voor jou een goed idee is om eens bij Palm Guitars in Amsterdam langs te gaan. Hij heeft voor wat betreft resonatorgitaren van alles staan, duur, goedkoop, nieuw en gebruikt. Wat vooral belangrijk is in jouw geval is het verschil in resonator-cone; een spider of een biscuit. Dat maakt namelijk nog al uit, met een spider kun je iets beter "van alles en nog wat" spelen, maar blues (en vooral slide) gaat weer beter met een biscuit. Ook het materiaal van de body is erg belangrijk; hout of metaal. Normaalgesproken (tenminste, zo ging dat bij mij ) is een beginner nogal gek van een blinkende gitaar, maar voor gewone fingerpickingliedjes is een houten body vaak een betere keuze. Een ander gevolg is dat in de lager geprijsde klasse bij een metalen iets meer kans is op een redelijke gitaar, of anders gezegd, een goede houten gitaar zou iets meer kosten. Maar, nogmaals, Sören van Palm kan je dat prima uitleggen, en vooral ook laten horen. In "gewone" gitaarwinkels heb je meestal niet alle soorten reso's naast elkaar om te vergelijken.
    Kleine waarschuwing: als je met een reso begint, en het bevalt, dan kun je niet meer terug .

    Groet, Jan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top