Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 10 EersteEerste ... 8910
Weergegeven resultaten: 91 t/m 95 van 95
  1. #91
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Graag gedaan. Neem een keer wat op, dan kan ik horen hoe het geholpen heeft
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #92
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Landgraaf
    Berichten
    630

    Standaard

    Hey Jeroen,

    Ben nu al 'n tijdje bezig met jouw info. Langzaam wordt het me duidelijker hoe ik mijn spel kan verbreden. Ik moet wel zeggen dat het automatisme soms nog de overhand heeft, omdat de nieuwe ladders nog geen automatisme zijn. Ik probeer nu vooral verbindingslicks te vinden tussen de verschillende ladders, zoals ik eerder al licks gebruikte in de 'gewone' pentatonische ladders. Het moet groeien.

    NB: hoe knip jij de pics van all-guitar-chords? Ik zou het fijn vinden om bepaalde ladders voor verschillende progressies onder elkaar te kunnen zetten.

    Thanks..

  3. #93
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2010
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    473

    Standaard

    Misschien is het een enorme bump maar om er nou helemaal een nieuw topic over te starten vond ik een beetje overdreven en aangezien dit toch al een stickie is maakt het denk ik niet zoveel uit. Naja, ik ben al aardig op weg met de pentatonische toonladders maar er is nog 1 ding waar ik niks van begrijp. In de OP leg je wat uit over de pentatonische mineur ladder van A. Maar wat als je nou de pentatonische mineur ladder van A mineur speelt? Want je speelt dan eigenlijk al een mineur toonladder maar de noot zelf is ook nog mineur maar toch is de toonladder anders? Of is het dan gewoon B mineur/A majeur?? Ik weet niet hoe ik dit duidelijker kan maken maar ik vind het toch erg verwarrend.
    Laatst gewijzigd door FlameDude; 20 april 2011 om 21:29

  4. #94
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    De noot is niet mineur, het akkoord is mineur.

    Dus de a is niet mineur, maar de A (dus Am).

    Het is dus een pentatonische ladder met de a als grondtoon. Die grondtoon op zich is niet mineur noch majeur. De terts kan mineur of majeur zijn (de derde toon van de A toonladder is of mineur (een c) of majeur (een cis). En wanneer je dus een c gebruikt in je pentatonische ladder, dan speel je een mineur ladder. De a zegt niets over of de A ladder mineur of majeur is, dat bepaald de c of de cis. Snappie?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #95
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Pentatonische toonladders ( niet verwarren met de Bluesladder ) komt overeen met de 1+2+3+5+6de noot van de majeurtoonladder of zijn relatiefmineur ( Cmajeur = Amineur).
    Er zijn per majeurtoonladder drie modi die we kunnen beschouwen als basis voor pentas :
    de I , IV en V.Samen met de relatiefmineur komt dit er op neer dat je zes ( 3x2 ) pentas ter beschikking hebt per ( majeur) toonsoort.

    Voorbeeld =voor de C majeurtoonladder, heb je volgende pentas : Cmaj/Amin , Fmaj/Dmin en Gmaj/Emin.Die mag je zonder risico gebruiken binnen akkoordprogressies van Cmajeur, sommige noten vragen wel wat omzichtigheid .Het spreekt vanzelf dat je de noten van elke penta kan gebruiken in de volgorde die je goed vind, en vooral dat je de verschillende pentas gewoon kan combineren,na elkaar gespeeld klinkt het best. Net als bij arpeggios is er geen regel die bepaalt dat je alle noten moet gebruiken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top