Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 11 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 109
  1. #1

    Standaard Eerste zelfbouw: Zelfontworpen Metalgitaar

    Gegroet mede-gitaarliefhebbers

    Ik ben deze zomervakantie begonnen aan mijn zelfbouwproject.
    Het begon allemaal met een mailtje naar KoenB, die ondertussen wel een beetje gek aan het worden moet zijn van mijn S***load aan vragen. (Tnx Koen:P)


    Hij heeft mij onder andere laten zien waar ik mijn spullen kan kopen(guitarfetish, guitarsupplies, tonefactory, etc), een zeer informatief boek van Martin Koch aanbevolen, en natuurlijk dit geweldige forum.

    Maargoed, even over mijn project.

    Ik heb thuis even zitten nadenken en schetsen onder de rustgevende muziek van Metallica, en deze schets vond ik uiteindelijk het mooist







    Dat figuurtje linksonder vond ik uiteindelijk niet zo heel mooi, dus doe ik die dus niet, verder vind ik die strat-style input ook niet alles; ook weg dus. Ik weet ook niet zeker wat voor pickups ik wil, waarschijnlijk GFS Powerrails, maar daar kunnen jullie ook je mening over geven

    Die heb ik ff naar KoenB gestuurd, en die vond hem wel grappig.

    Vervolgens heb ik heel Nederland afgespeurd naar geschikt hout voor gitaarbouw. Echt overal heb ik gezocht, en toen vroeg ik (alweer:D) aan Koen waar hij het zijne vandaan had, en dat bleek dus van een hobbyzaak te zijn dat ongeveer 2 minuten lopen is voor mij.

    Daar heb ik vervolgens een plankie Mahonie Sipo gekocht vna 41mm dik. Daarbij ook meteen een MDF plaat voor de mal, die ik meteen uitzaagde met mijn altijd trouwe figuurzaag. Ik heb intotaal 5 zaagjes gebroken, haha:P.







    Ik had de body direct uit de plank gefreest, wat niet gebruikelijk is, heb ik gehoord, maar het ging opzich wel goed. Anders was het ook wel ff lastig om in al die cutaways te komen met een decoupeerzaag volgens mij, maar goed;
    Toen ik de plank omdraaide deed ik de mal er aan de andere kant weer op, alleen ging het centreren niet zo netjes, en zat ik dus ongeveer een milimeter of twee verkeerd, zodat ik een leuke lijn kreeg op de zijkanten. Die heb ik vervolgens moeten wegwerken door 2mm weg te raspen/vijlen/schuren.


    Hier zie je mijn body na het bijwerken





    Vandaag nog heb ik een plankje esdoorn afgehaald bij dezelfde hobbyzaak waar ik ook de mahonie plank vandaan heb. Hiervan ga ik de hals maken. Voor een fretbord wil ik een prefab kopen bij guitarsupplies. (heeft, alweer, Koen aanbevolen)
    De scale wordt 24,75 omdat ik gewend ben op mijn lespaul te spelen
    en de hals wordt een setneck.
    Zover ben ik dus tot nu toe gekomen.

    En nu vraag ik jullie om je mening te geven en te vertellen wat je wil.

    Zo ben ik nu nog bezig met het ontwerpen van de Peghead. ik dacht aan een ESP/LTD-achtige kop





    die ik wat ronder ga maken zodat ie meer past bij de rest van de gitaar.
    Suggesties?

    Bij voorbaat dank.
    Laatst gewijzigd door Broodjekaas; 16 juli 2008 om 00:42 Reden: slordigheden

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 november 2007
    Locatie
    In a boeregat called: Lerrum...
    Berichten
    725

    Standaard

    Speciaal De nerf op het sipo zijn net geluidsgolven ofzo :listen

    Owjah, welkom op het forum
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J-sus Rulez Bekijk bericht
    De belgische prijzen trekken op geen hol
    TE KOOP:
    Marshall Valvestate I 8280 Bi-Chorus 2x80W Hybride!
    Dunlop Crybaby GCB-95
    Zelfbouwpedaaltjes, switches, e.d... PM!
    GEZOCHT:
    Opknapproject gitaar en/of bas (mag veel werk aan zijn!)

  3. #3

    Standaard

    Ziet er te gek uit! Eigen ontwerp ben ik helemaal voor!
    De goede ideeën komen wel terwijl je bezig bent.
    Ik zou proberen iets van de vorm van de body in de kop terug te laten komen.
    Welkom en gegroet,
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.660

    Standaard

    leuk project.
    over de headstock, wat dacht je ervan om die voorste onderste horen vorm te gebruiken?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    heb niks met metal gitaren maar in die categorie vind ik dit ontwerp echt top hoor, goed over nagedacht. hoop dat je een mooi headstock ontwerp vindt. (heb daar zelf erg lang naar moeten zoeken voor mijn guttlin zelfbouws).

    succes.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Leuk project broodjekaas.

    De vorm is nogal tribalachtig misschien kan je de vorm van een bijl in je headstock verwerken? zoiets bedoel ik:
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    tis wel een speciaal ontwerp, maar ik vind 't nog best mooi ook al heb ik niets met da type gitaren

    en moest het allemaal niet lukken, dan hou je er toch een mooie kapstok aan over hé

  8. #8

    Standaard

    Te gek, al die reacties!

    @MattellicA: ja, ik vond de nerftekening ook wel speciaal, maar ik ga hem toch wit spuiten. En tnx.

    @aaronstonebeat: Ik heb jouw phoenix I gezien, prachtige zelfontworpen gitaar, ik vond je headstock trouwens ook heel speciaal. Mijn kop wilde ik inderdaad even wat rond maken om hem een beetje bij de body te laten passen ja.

    @no_1_hops: euh voorste onderste vorm? Op welke foto?

    @superfly: haha, brute bijl.



    Allemaal bedankt voor de snelle reacties

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.660

    Standaard

    neem de tekening en dan rechtsboven
    en ook zo gebruiken, niet de punt naar beneden draaien.
    dan de mechanieken onderaan zoals reversed headstock, dan heeft je bijl wat tanden

  10. #10

    Standaard

    ok dus een beetje als dit?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top