Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 10 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 98
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2006
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.448

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door panicchain
    Op cd is de bas misschien iets minder aanwezig op een doorgaanse stereo set.

    Maar live is de basgitaar echt fundamenteel en toondragend. Een muur van geluid. Als de bas uitvalt, sta je als gitarist mooi voor lul.
    *kuch* white stripes en black keys *kuch*
    Gezocht: Zoom FP01 exp./volume-pedaal, EHX Pitch Fork

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Dat klinkt dan in principe ook nergens naar.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door panicchain
    Op cd is de bas misschien iets minder aanwezig op een doorgaanse stereo set.

    Maar live is de basgitaar echt fundamenteel en toondragend. Een muur van geluid. Als de bas uitvalt, sta je als gitarist mooi voor lul.
    ik heb live ook al eens gehoord dat de bas te luid stond
    je hoorde echt geen gitaar, de gitaristen stonden er precies voor de show
    no life without music

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2007
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    605

    Standaard

    En dan is de kans groot dat het fout gaat, want de gitaristen hebben dan geen basis meer.

    Het ritme gaat eruit, jullie hebben geen referentie meer en blaaaam .

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2005
    Locatie
    Bayside High
    Berichten
    1.340

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe
    Ik geloof eigenlijk niet dat de bassist per sé een leider is. Misschien is dat bij sommige bands anders, maar het is gebruikelijk dat de drummer het zootje leidt, zo is dat bij mijn band in ieder geval wel.
    De meeste drummers hebben geen idee van akkoordenschema's enz. de meest muzikale persoon leidt vrijwel altijd. Dat kan de drummer zijn maar niet meestal denk ik.

    Kim Wilson voelt zich als ritmegitarist op z'n tenen getrapt (jk) maar ik blijf van mening dat een strakke bassist belangrijker is dan een strakke ritmegitarist. Het liefst beide natuurlijk superstrak
    Vote for Pedro!

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.574

    Standaard

    Nee, ik voel me niet op mijn tenen getrapt. Maar als je machine van de band bestaat uit drums, bas en rhythmgitaar, moeten alledrie gewoon strak zijn. Elk rammeltje in die machine ga je horen.

    Het maakt ook eigenlijk niet uit, als band moet je gewoon strak spelen, niemand uitgezonderd. En als er iemand (wie dan ook, solo- of slaggitarist, bassist, drummer of zanger) er in om zit te harken, zal het nooit een strak geheel worden.

    Wel ben ik van mening dat een drummer de structuur van het nummer moet kennen. Ik drum zelf ook, en ik heb het voordeel dat ik ook gitaar speel. Heb je dat niet, moet je tellen. Het werkt niet om één leider te hebben waar iedereen achteraan hobbelt, want dan loop je altijd achter de feiten aan.
    Laatst gewijzigd door Kim Wilson; 18 juli 2008 om 10:22
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACSlater
    De meeste drummers hebben geen idee van akkoordenschema's enz. de meest muzikale persoon leidt vrijwel altijd. Dat kan de drummer zijn maar niet meestal denk ik.
    Ikke wel Dus misschien dat het daarom bij ons zo gaat.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  8. #38
    Junior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2004
    Locatie
    Amstelveen
    Berichten
    12

    Standaard

    Als je het mij vraagt is het nogal afhankelijk van de band en de soort muziek wie er qua melodie en/ritme de leiding heeft.

    Bij veel reggae bands dient de gitaar juist als ritme-instrument, waardoor de bas veel meer de melodielijn neerzet.
    Volgens mij gebeurt dit ook veel bij funk (oude albums van the red hot chillipeppers bijvoorbeeld).

    Bij mijn band proberen we altijd een zo interessant mogelijke harmonie te creeeren en toch een strak geluid neer te zetten.
    Dit betekent dat de bas soms de gitaarriffs volgt maar net zo vaak wordt er juist iets heel anders gespeeld dan wat de slag- en leadgitaar spelen.
    Underlining the Music...

  9. #39
    Banned
    Geregistreerd
    31 oktober 2005
    Berichten
    7.000

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    Nee, ik voel me niet op mijn tenen getrapt. Maar als je machine van de band bestaat uit drums, bas en rhythmgitaar, moeten alledrie gewoon strak zijn. Elk rammeltje in die machine ga je horen.

    Het maakt ook eigenlijk niet uit, als band moet je gewoon strak spelen, niemand uitgezonderd. En als er iemand (wie dan ook, solo- of slaggitarist, bassist, drummer of zanger) er in om zit te harken, zal het nooit een strak geheel worden.

    Wel ben ik van mening dat een drummer de structuur van het nummer moet kennen. Ik drum zelf ook, en ik heb het voordeel dat ik ook gitaar speel. Heb je dat niet, moet je tellen. Het werkt niet om één leider te hebben waar iedereen achteraan hobbelt, want dan loop je altijd achter de feiten aan.
    Eens, het zou mooi zijn als een drummer wat meer melodisch en akkoordisch (ik moet het toch wat noemen) onderlegt is.
    Tellen ? neuh daar doe ik niet aan, en dan kan het wel is mis gaan jammer dan.
    Zodra ik moet gaan tellen stop ik er mee, ik zit potdomme niet op school. Spelen wil ik spelen.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.574

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaboemba
    Eens, het zou mooi zijn als een drummer wat meer melodisch en akkoordisch (ik moet het toch wat noemen) onderlegt is.
    Tellen ? neuh daar doe ik niet aan, en dan kan het wel is mis gaan jammer dan.
    Zodra ik moet gaan tellen stop ik er mee, ik zit potdomme niet op school. Spelen wil ik spelen.
    Ja, tellen doe ik ook niet. Ik ben echt een gevoelsdrummer/-muzikant. Dat kan weleens problemen opleveren met vreemde maatsoorten, maar dat is dan maar zo. Dan luister ik het nummer gewoon heel vaak, en probeer mee te tikken, en dan lukt het wel. Als ik het gevoel maar heb.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top