Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 10 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 98
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juli 2007
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Slaggitaar maakt ook deel uit van de basis van de band. Ik ben ook slaggitarist bij ons, en samen met de bassist en de drummer zorgen wij voor de basis. Als daar één niet helemaal strak is, of dat nou de bassist is of de slaggitarist, ga je dat gelijk merken.
    Toch minder. Ik denk niet dat de slaggitarist zoveel invloed uitoefent op de ritmesectie, sorry.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Ik weet wel zeker van wel, iig wel bij ons in de band. En hoezo sorry?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @Roro:Neen, die mens is mij helaas niet bekend.

    http://www.youtube.com/watch?v=u_juH0AHvwk

    Luister hier eens naar. De Bassist (Donald "Duck" Dunn) is quasi onzichtbaar, hij valt echt niet op achter "Double Dynamite" Sam & Dave, maar let eens op de groove die hij neerzet (vooral naar het midden toe, als hij solo gewoon z'n basslijntje doortrekt).

    Enneh, Steve Cropper (gitaar) is hier echt wel strak aan het spelen. Hij "dubt" de baslijn gewoon in akkoorden, maar dat maakt alles tot een zeer strak geheel!
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 17 juli 2008 om 11:08
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  4. #24
    Banned
    Geregistreerd
    31 oktober 2005
    Berichten
    7.000

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACSlater
    Ik moet altijd zo lachen als op het forum lees dat er eentje begint met bassen; "we zijn een band begonnen en we zijn met drie gitaristen en omdat ik de slechtste ben moet ik bassen". Zo herkenbaar... Het stomme is dat als je voor een goed bandgeluid gaat je beter de slechtste gitarist als 2e gitarist kunt gebruiken. Ik vind een goeie bas belangrijker dan een goeie ritmegitarist. Een slechte bassist die speelt alleen de grondtonen van een akkoord mee en dat is niks.
    Ho ho dat ligt er maar aan waarom je de slechtste gitarist bent, of waarom je dat zelf vind.
    En dat verhaal over alleen de grondtonen spelen is ook prima te verdedigen, als je namelijk zegt dat je sober wilt spelen ben je al een heel end

    Ik bleek gewoon een veel betere bassist dan gitarist te zijn.
    Voordat ik gitaar ging spelen was ik drummer, het drummen en gitaarspelen hebben mijn bassen positief beinvloed en bovendien snap ik zowel de drummer als de gitarist. Alleen dat is al een flinke stap.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    De basist van mijn band is van oorsprong gitarist (doet dat ook nog steeds) maar het passen past hem gewoon vele malen beter: hij houdt niet van soleren, is rustig, passief en "speelt wel lekker mee". Wij noemen dit dan ook de "bassistmentaliteit" (misbruikend als ie weer ns geen mening heeft :P). De band heeft twee sologitaristen (waar ik er eentje van ben) en zonder basis (drum&bass) raken we grandioos de weg kwijt. Als ik soleer moet er niet te veel (niets?) fout gaan in het ritme want dan weet ik het ook niet meer :P. En er gebeurt bij ons nogal veel in het ritme...
    Zonder drums en bas wordt het, juist doordat er in de lead zoveel gebeurt, vaak onoverzichtelijk.
    Zoals al eerder is gezegd moet bassen je uiteraard wel liggen. Het is erg irritant als een bassist te hard staat en gekke dingen gaat doen :P.
    Wat ik altijd erg gaaf vindt is het verschil van het gevoel van een riffje zonder en met bass. Zonder bas heeft het altijd een stuk minder diepgang, hoewel je de bas niet eens zo goed hoort

    Bij het spelen van riffs laten wij de bas vaak de grondtonen accentueren zodat er een mooi geheel ontstaat. Een goede bassist speelt overigens in harmonie met de drummer (meestal de bass-drum, luister bv maar ns naar de typische pink-floyd groove). Als je dat als bassist doet speel je dus bij voorbaat al iets anders dan de gitarist.
    Laatst gewijzigd door Liquid_Metal; 17 juli 2008 om 15:49

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 februari 2008
    Locatie
    twenthe
    Berichten
    455

    Standaard

    Het belang van de bas in een band hoor je het mooist als je de bas even weglaat: de muziek komt los van de aarde, zogauw de bassist weer invalt is de connectie er weer.

    Bassen en zingen vind ik in een band het leukst om te doen, de eerlijkheid gebied dat ik wel een matige gitarist ben, maar ik ben wel echt begonnen met de bas, en niet omdat niemand anders het wilde.

    De bassist is heel vaak de leider op de achtergrond, de informele leider zoals het in de psychologie wel genoemd

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Ik geloof eigenlijk niet dat de bassist per sé een leider is. Misschien is dat bij sommige bands anders, maar het is gebruikelijk dat de drummer het zootje leidt, zo is dat bij mijn band in ieder geval wel.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  8. #28

    Standaard

    Hoe de rollen in een band zijn is volgens mij meer afhankelijk van persoonlijkheid en niet van instrument. Bij ons in de band gaat het om de muziek als totaal plaatje en niet om egotripperij en boven de rest uit komen. Wij maken metal en zitten momenteel zonder bassist en dat mis je echt heel erg. Voor de riffs die ik speel zijn bas en gitaar even belanrijk. Alsof ze elkaar aanvullen. Van een ondergeschikte rol is geen sprake.
    Gear:
    Ibanez S520 EX MGF
    Ibanez RG
    Aria Pro II

    Randall RH300 G3
    Randall RH100 G1

    http://www.forlornshelter.com

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Dat klopt maar in Jams etc is het toch fijn als er iemand een leiding neemt. Maar ik kan me voorstellen dat er in Metal weinig ruimte is om te jammen. Er zijn nou niet echt 'metal standards' zoals je dat in rock, blues en jazz wel hebt.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    In metal wordt idd nauwelijks gejamd, zeker niet zoals dat in blues en jazz wordt gedaan. Uiteraard heb ik met mijn band wel 'brainstorms' maar das anders.
    In mijn band leidt ik (gitaar en 1e zang) de boel wel min of meer, maar dat komt meer door mijn persoonlijkheid dan door mn positie (de positie komt ook door de persoonlijkheid :P).
    Bassist en drummer vormen het wegdek waarover de gitaar/toetsen/zang mogen scheuren. Zonder wegdek valt er niet te scheuren. De bas en drum zorgen voor de structuur van het nummer, die (zeker in solo's) nog wel ns onduidelijk kan zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top