Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 33 van 43 EersteEerste ... 233132333435 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 321 t/m 330 van 429
  1. #321

    Standaard

    Heil O'Brein; en Hilko die oorspronkelijk met de tip hier kwam:







    Ik heb er de tijd voor genomen en ik ga er minder schuurwerk aan hebben dan voorheen. Elke gang maar een klein beetje dieper, en elke gang twee keer maken; en grondig steeds het gruis verwijderen.
    De methode 'front lijmen en die als mal gebruiken' had ik nog niet eerder toegepast, maar heeft uitstekend gewerkt.

    En m'n kolomboor doet 't nog steeds én ik heb nog altijd geen bitje met bovenlager hoeven aan te schaffen
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #322
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Mooi resultaat Marc!! Eiken is niet de meest makkelijke houtsoort om te frezen dus dit bewijst temeer dat deze methode werkt.
    Ik ben benieuwd naar de rest van het projekt!

  3. #323

    Standaard

    Dank je Eugen! Eiken is een taaie rakker, letterlijk; het voelt wat taai aan bij deze manier van frezen. Ik heb zo ook al hard essen, mahonie en wenge gefreesd; en meranti triplex, ceder multiplex en grenen. Maar het gaat allemaal.

    Vandaag ben ik een beetje aan de brug begonnen. De basis is een stuk vierkante aluminiumpijp (hetzelfde dat ik voor de aaronphone heb gebruikt). Voor de studs zocht ik twee kloeke bouten en die vond ik in wat oude fietszadels die ik ooit van een fietsenmaker in de buurt heb gekregen toen ik naar veren op zoek was. Ik heb de koppen er vanaf gezaagd een smaller stuk geslepen (bout in een boormachine en tegen een draaiende slijpsteen gehouden):





    Die lange punten verdwijnen natuurlijk voor het grootste deel en dan dremel ik er een groefje in zodat ik met een schroevendraaiertje kan verstellen. De schroefdraad voor de studs tap ik rechtstreeks in het hout; dat heb ik al heel wat keren eerder gedaan en het werkt uitstekend.

    Op de basis van de brug komt per drie snaren een kammetje te staan; hetzelfde idee als bij de gitaar voor mijn dochter.
    Als het werkt, als het geheel niet de neiging heeft om te kantelen onder de druk van de snaren, heb ik een simpele TOM-constructie.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  4. #324

    Standaard

    Echt weer de MacGyver van het gitaarforum aan de gang!

  5. #325

    Standaard

    Qua onderdelen is de brug compleet. Bij het betrekken van ons huis en herinrichten van de schuur heb ik een paar aluminium hoeken geoogst, 7 mm dik:



    Daaruit heb ik de twee zadelhelften gehaald en nu heb ik zoiets:





    Ik denk dat ik de zijkanten van de basis nog wat inkort. De gitaar krijgt geen halshoek en de brug moet dus niet te hoog worden; maar ik sluit ook niet uit dat ik de brug wat laat verzinken in de body.
    De uiteindes van de brug rond ik nog af, natuurlijk is er nog een hoop schuur- en polijstwerk; met de definitieve vorm van de zadels zal ik moeten wachten tot er snaren opgespannen zijn.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #326

    Standaard

    Wederom weinig schokkends, maar ik vind het leuk om te tonen. De uitsparing voor de hals is gefreesd en dan kan ik al iets beter vooruitblikken:

    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #327
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    Erg gaaf! Ik zie dat je de hoeken van de brug ook rond gemaakt hebt voor wat meer speelcomfort. Dus niks 'weinig schokkends' hier, er is arbeid verricht!

  8. #328
    Member
    Geregistreerd
    3 april 2010
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    59

    Standaard

    Hey,

    Echt cool dat je de brug zelf maakt!
    Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

    De O'Brein frees-methode lijkt me ook wel wat btw.
    Ik heb alleen geen kolomboor, maar vind het t overwegen er een aan te schaffen waard.

    Grtz

  9. #329
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Martijn-w Bekijk bericht
    Echt weer de MacGyver van het gitaarforum aan de gang!
    +1

    al behoren aaronsb en ik mss eerder tot de pré mc gyver era. toen was er wel Steve Austin (a man barely alive, we could rebuild him, we made him enz...) en daarna de knutselaars van the A Team!

    love de hoge diy factor. al wil ik je in de toekomst toch ook weer es zelf halsjes zien bouwen, al heeft het ook charme om ouwe halzen te herbestemmen natuurlijk

  10. #330

    Standaard

    Eigen halsjes komen er vast weer. Maar de rotzooi stapelt zich hier maar op en ik heb het gevoel dat ik er iets mee moet

    Vind dit wel een leuk plaatje:

    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top