Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 65
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2002
    Locatie
    friesland
    Berichten
    1.733

    Standaard Nieuwe opzet gitarenmarkt in NL (wild idee)

    Ik heb een Idee dat ik eens in de groep hier wil gooien. Schieten mag, moet zelfs, maar dan wel o.g.v. argumenten a.u.b.

    Met de komst van internet is de gitarenmarkt in NL grondig veranderd. De 2dehands markt is het domein geworden van "particulieren" op Marktplaats. Beter gezegd, het onderscheid tussen prof handelaar en particulier is behoorlijk vervaagd.

    De markt voor nieuwe electrische gitaren in NL is natuurlijk ook veranderd. Ik lees niets dan posts over "daar en daar is die gitaar nog goedkoper" waarna blind een gitaar uit het buitenland wordt besteld met alle risico's van dien.

    Als ik een groot en "premium" merk electrische gitaren was, zeg Ibanez, Gibson, Fender dan zou ik het als volgt aanpakken. De particulier kan voortaan via een Nederlandse site binnen NL direct bij de importeur nieuwe gitaren bestellen. Het detailhandels kanaal gaat er dus helemaal uit. Scheelt een aanzienlijk stuk marge, de klant is dus goedkoper uit. De importeur heeft alle gitaren van dat merk op voorraad en kan dus direct leveren. De importeur zet 1 showroom op bij Utrecht waar alle gitaren en andere producten van dat merk demonstratieklaar hangen met personeel erbij dat echt weet waarover men praat. Alle gitaren en dan liefst meerdere exemplaren naast elkaar.

    Daar heb je als klant toch veel meer aan dan al die paps&mams winkeltjes waar 1 Gibson naast 1 Fender hangt. Je zorgt als merk ervoor dat de prijzen in Europa uniform zijn dan ben je ook van de parallel import af. Als klant krijg je uiteraard volledige fabrieks garantie.

    Ok schieten maar

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Smurfenland
    Berichten
    1.269

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frekie
    Ik heb een Idee dat ik eens in de groep hier wil gooien. Schieten mag, moet zelfs, maar dan wel o.g.v. argumenten a.u.b.

    Met de komst van internet is de gitarenmarkt in NL grondig veranderd. De 2dehands markt is het domein geworden van "particulieren" op Marktplaats. Beter gezegd, het onderscheid tussen prof handelaar en particulier is behoorlijk vervaagd.

    De markt voor nieuwe electrische gitaren in NL is natuurlijk ook veranderd. Ik lees niets dan posts over "daar en daar is die gitaar nog goedkoper" waarna blind een gitaar uit het buitenland wordt besteld met alle risico's van dien.

    Als ik een groot en "premium" merk electrische gitaren was, zeg Ibanez, Gibson, Fender dan zou ik het als volgt aanpakken. De particulier kan voortaan via een Nederlandse site binnen NL direct bij de importeur nieuwe gitaren bestellen. Het detailhandels kanaal gaat er dus helemaal uit. Scheelt een aanzienlijk stuk marge, de klant is dus goedkoper uit. De importeur heeft alle gitaren van dat merk op voorraad en kan dus direct leveren. De importeur zet 1 showroom op bij Utrecht waar alle gitaren en andere producten van dat merk demonstratieklaar hangen met personeel erbij dat echt weet waarover men praat. Alle gitaren en dan liefst meerdere exemplaren naast elkaar.

    Daar heb je als klant toch veel meer aan dan al die paps&mams winkeltjes waar 1 Gibson naast 1 Fender hangt. Je zorgt als merk ervoor dat de prijzen in Europa uniform zijn dan ben je ook van de parallel import af. Als klant krijg je uiteraard volledige fabrieks garantie.

    Ok schieten maar
    heb je jezelf al de vraag gesteld waarom er dan toch winkels zijn?

    niet iedereen wil helemaal naar utrecht, dus komen er winkels bijvoorbeeld in rotterdam omdat er vraag naar is, en mensen die geld willen verdienen gaan dus beantwoorden aan die vraag.
    Said Hamlet to Ophelia,
    I'll draw a sketch of thee,
    What kind of pencil shall I use?
    2B or not 2B?

    Spike Milligan

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Ik vind het een geweldig plan! We overdekken de provincie Utrecht, maken daar showrooms van keukens, auto's, gitaren, dakpannen, accuboormachines, boten, motoren, tractoren, pastamachines, laptops, voetbalschoenen etc. en gebruiken Gelderland als parkeerplaats voor iedereen die naar showroomcity wil. Vervolgens bestellen we thuis een goed exemplaar van het afgeragde showroommodel en dat laten we bezorgen door de koerier (mensen genoeg, het huidige winkelpersoneel is toch in een klap werkeloos).
    Kunnen we in ieder geval tegen de allerlaagste prijs kopen, want de grote fabrikanten zullen de prijs wel laag houden en niet proberen al te veel winst te maken. Er moet tenslotte een klant tevreden gehouden worden en het enige waar die naar kijkt is de laagste prijs

    X <- insert sarcastic smiley here
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  4. #4
    Nino1110
    Guest

    Standaard

    Utrecht is gewoon place 2 be!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frekie

    De particulier kan voortaan via een Nederlandse site binnen NL direct bij de importeur nieuwe gitaren bestellen. Het detailhandels kanaal gaat er dus helemaal uit. Scheelt een aanzienlijk stuk marge, de klant is dus goedkoper uit. De importeur heeft alle gitaren van dat merk op voorraad en kan dus direct leveren. De importeur zet 1 showroom op bij Utrecht waar alle gitaren en andere producten van dat merk demonstratieklaar hangen met personeel erbij dat echt weet waarover men praat. Alle gitaren en dan liefst meerdere exemplaren naast elkaar.
    Discutabel idee, veel te laat, crappy uitgewerkt.
    Gibson wil een soortgelijke opzet -maar dan anders- introduceren, is hier al uitvoerig langsgekomen.
    Dus Frekie gaat liever meer betalen (geen streetprice meer) en voor een lullig akkefietje naar een centraal landelijk punt?

    Maar goed, er is al een doodgedicuseerd topic hierover
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6

    Standaard

    Gaat naar Algemeen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  7. #7

    Standaard

    Je kan toch een winkel binnenstappen en daar een aantal gitaren uitproberen?
    Dan ga je weg met het praatje dat je er nog even over na wilt denken en zodra je thuis bent ga je kijken waar je die gitaar het goedkoopst kan kopen.
    Zo zag ik een Ibanez SA160BK in NL voor € 379,-- en bij Thomann.de voor € 249,-- + € 8,-- verzending. Dat is dus al een verschil van € 122,--. Een kleine 35% goedkoper.

    Cees

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.536

    Thumbs down

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snaarplukker
    Je kan toch een winkel binnenstappen en daar een aantal gitaren uitproberen?
    Dan ga je weg met het praatje dat je er nog even over na wilt denken en zodra je thuis bent ga je kijken waar je die gitaar het goedkoopst kan kopen.
    Zo zag ik een Ibanez SA160BK in NL voor € 379,-- en bij Thomann.de voor € 249,-- + € 8,-- verzending. Dat is dus al een verschil van € 122,--. Een kleine 35% goedkoper.

    Cees
    Dus eerst maak je gebruik van de tijd van de welwillende verkoper, dan verslijt je een paar van zijn gitaren, en dan ga je naar huis om een gitaar via internet te kopen? Goed bezig.

    Gek hè, dat winkels steeds moeilijker doen als je even een gitaar wil testen. En dat de gewone winkels steeds duurder worden.

    En dan daarbij, je wil toch de gitaar hebben die je daar getest hebt, die je in je handen gehad hebt? Die was goed. Die je van internet plukt, daarvan moet je het weer afwachten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snaarplukker
    Je kan toch een winkel binnenstappen en daar een aantal gitaren uitproberen?
    Dan ga je weg met het praatje dat je er nog even over na wilt denken en zodra je thuis bent ga je kijken waar je die gitaar het goedkoopst kan kopen.
    Zo zag ik een Ibanez SA160BK in NL voor € 379,-- en bij Thomann.de voor € 249,-- + € 8,-- verzending. Dat is dus al een verschil van € 122,--. Een kleine 35% goedkoper.

    Cees
    En dan laat je ze ook afstellen in de winkel? De winkelier zal lachen, hopelijk telt ie het 3-dubbel voor een afstelbeurtje. Jammer genoeg ben je niet de enige die het zo doet. En ik begrijp de winkeliers dan ook volkomen dat ze steeds moeilijker beginnen doen om een testbeurtje.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 februari 2008
    Locatie
    twenthe
    Berichten
    455

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snaarplukker
    Je kan toch een winkel binnenstappen en daar een aantal gitaren uitproberen?
    Dan ga je weg met het praatje dat je er nog even over na wilt denken en zodra je thuis bent ga je kijken waar je die gitaar het goedkoopst kan kopen.
    Zo zag ik een Ibanez SA160BK in NL voor € 379,-- en bij Thomann.de voor € 249,-- + € 8,-- verzending. Dat is dus al een verschil van € 122,--. Een kleine 35% goedkoper.Cees
    Sja.......
    Als types als jullie het voor het zeggen hebben zijn er dus binnenkort geen fatsoenlijke winkels meer, met alle gevolgen van dien wat betreft service.

    Ik stond eens in de american guitarstore, kwam er een knaapje langs met een goedkoop gitaartje. Volgens hem had hij recht op een gratis 1e afstelbeurt, wat inderdaad heel normaal is.
    Op de vraag waar de gitaar gekocht was zegt het ventje: "bij musikproductiv"
    "Nou", was het antwoord, "dan mag je daar lekker naar toe voor een afstelbeurt".
    "Ja, maar dat is 150 kilometer rijden heen en terug"

    Ik stond er innerlijk hartelijk om te lachen, domme koopjesjager die uiteindelijk lekker duurder uit is.........

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top