Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33
  1. #1

    Standaard Eerste volledige zelfbouw klaar

    Jaaaa !!!!!!!! Hij is af: http://www.mijnalbum.nl/Foto-KEBKOPB7-D.jpg
    Alleen nog de fijne afstelling; die kan ik doen als mijn fretvijltje uit Vlaardingen arriveert.

    Ik heb er jaren van gedroomd en nu heb ik de klus in 3 maanden geklaard. Veel geleerd, fouten gemaakt, frustraties gekend. En inmiddels ben ik enthousiast aan de bouw van 2 opvolgers in dezelfde lijn begonnen; met essen bodies.

    Specs van de Phoenix I:
    - Gotoh mechanieken
    - Grafieten topkam
    - Eiken hals, meranti toets
    - 23 jumbofrets
    - Zwarte toetsstippen en -binding
    - Eiken body, enigzins chambered en open
    - Eiken brug van eigen makelij met stukjes fretdraad als zadels
    - Humbucker uit een oude Hohner gitaar; omgebouwd naar 4 aansluitingen
    - Een heavy (7,6 kOhm) Fender brugelement (in 'midden'posite)
    - Alle spoelen kunnen individueel aan en uit
    - Alle spoelen kunnen uit fase gezet worden
    - De hele zaak kan in serie of parallel en combinaties daarvan
    - Volume- en toonregeling
    - FET-voorversterker (deze: http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html ) met optie voor mid- of trebleboost en bypass
    - Dedicated killswitch

    Totaalgewicht is 3,75 kg. Dat is 650 gram meer dan mijn geliefde SG, maar mijn zelf gebouwde gitaar hangt wel in balans

    Het eikenhout heb ik gebruikt omdat ik het had. Het komt uit onze oude keuken; daar heeft het 17 jaar dienst gedaan. Wat dat betreft leek het me prima bruikbaar. Daarbij lees ik vaak dat eiken ongeschikt wordt geacht én ik wist dat de Red Special van Brian May voor een groot deel uit eiken bestaat.
    Toch maar eens proberen dus. Tot zover ben ik er heel blij mee, ik heb een zeer helder klinkende gitaar.

    Het meranti van de toets komt van een reepje dat ik in een bouwmarkt zag liggen. Ik was toch al 'out of the box' bezig, dus waarom niet? Ik kan er nog niets aan ontdekken dat me spijt bezorgt.

    Brian May was ook een inspiratie voor het bedradingsschema. Een tijdje terug las ik (hier: http://www.brianmaycentral.net/sounds.html ) dat hij zijn elementen in serie heeft, terwijl parallel veel meer voorkomt. Maar het zou tof zijn om toch ook parallelschakeling voorhanden te hebben. Uiteindelijk heb ik bijna alle schakelmogelijkheden die er met deze 2 elementen (3 spoelen) mogelijk zijn. Geweldig leuk! Ik kan het van harte aanbevelen.

    De FET-voorversterker is ook echt te gek! Heel simpel en voor een paar euro te bouwen. Ik had geen serieus te nemen elektronica-ervaring, wist alleen wat basics zonder ze ooit toegepast te hebben. Hij is bedoeld om de capacitaire werking van lange gitaarkabels te omzeilen en heel makkelijk uit te breiden met de mid- en trebleboostopties. Ik heb hier in Assen onlangs een waanzinnige gitarist leren kennen met zo'n geluid waarvan je denkt dat er echt niets meer aan te verbeteren valt. Maar die speelt inmiddels wel over zo'n voorversterkertje van mij

    De volgende 2 gitaren worden vergelijkbaar met deze, maar dan met bodies van essen. Kijken wat het verschil zal zijn.

    Het bouwproces van de eerste gitaar was vnl. inspirerend; echter in 2 gevallen frustrerend:

    De frets: de eerste lading frets wilde maar niet goed naar binnen; ik denk dat ik wat veel hooi op mijn vork heb genomen door voor een toetsbinding te kiezen. Dat maakt het fretten heel wat ingewikkelder. Misschien heeft iemand tips?
    Op een gegeven moment heb ik alle frets er weer uitgetrokken en ben opnieuw gaan inzagen, door de binding heen. Uiteindelijk lukte het toen wel.

    Het lakwerk heeft me ook de nodige frustratie bezorgd. Eén keer alles tot zover afgeschuurd en helemaal opnieuw begonnen. En uiteindelijk nog een paar rampjes die zich voltrokken bij de laatste laklagen.
    Weinig ervaring, af en toe slecht advies; maar ik zal ook dat voor mekaar krijgen!

    De hals is eveneens een verhaal op zich. Eerst wilde ik er een kopen, maar toen ik de prijzen zag, wou ik het toch eerst maar eens zelf proberen; hoewel ik daar tot dan geen enkel vertrouwen in had. En verdomd, het is nog gelukt ook! Compleet met een heuse halspen, helemaal zelf gedaan.
    Overigens is die halspen nog nauwelijks aangedraaid; vooralsnog lijkt het hout zelf de snaarspanning prima aan te kunnen. Dat steunt mijn vertrouwen in het eiken en de volgende halzen kan ik nog dunner maken.

    Tot zover voor nu.
    Groet,
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 28 mei 2009 om 21:47
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    altijd mooi weer iemand enthousiast te zien over het bouwen van een eigen gitaar.
    maar ja, foto's maken het natuurlijk voor ons echt duidelijk ;-)

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ziet er stoer uit, heel apart! Gefeliciteerd!
    Waar ik nog wel benieuwd naar ben:

    Uiteindelijk heb ik bijna alle schakelmogelijkheden die er met deze 2 elementen (3 spoelen) mogelijk zijn.
    Hoeveel schakelmogelijkheden heb je nu dan? Ik heb ook ooit eens een experimentje gedaan om dat soort combinaties uit te proberen, serie/parallel, in/uit fase, en ik kwam met drie spoelen op een totaal aantal van 47 verschillende schakelingen.
    De mijne ligt inmiddels weer grotendeels uit elkaar, maar daarop zou ik zelfs alle mogelijkheden met vier spoelen kunnen krijgen. In de praktijk natuurlijk compleet onhandig, met zo'n enorme berg schakelaartjes, en sommige geluiden zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden, maar toch een geinige vingeroefening
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Gefeliciteerd, aantrekkelijk modelletje.
    Hoe heb je die frets geplaatst? Als je een stukje van de barb afknipt moet een toetsbinding toch wel goed te doen zijn.


    Wim
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  5. #5

    Standaard

    Dank mensen,

    Meer foto's volgen, maar ik kan hier vooralsnog alleen maar linkjes neerzetten.

    Als ik me niet verteld heb, heeft de gitaar zonder de voorversterker 39 verschillende standen (dubbele eruit gehaald). De voorversterker vermenigvuldigt dat met 4 (voorversterker 'kaal', met midboost of met trebleboost); dat is 156.
    En omdat-ie er toch zit, reken ik de killswitch als stand 157.

    Lijkt veel, maar voorlopig vind ik het fantastisch om al die mogelijkheden binnen handbereik te hebben.

    Ik heb lang moeten piekeren voordat ik een systeem had om tussen parallel en serie te schakelen. 't Is wel gelukt; ik kan alles parallel zetten en alles in serie, en nog combinaties van 2 spoelen in serie met 1 parallel en andersom. Lastig daarbij is dat een in serie geschakeld element doorverbonden moet worden om het uit te zetten terwijl een parallel geschakeld element onderbroken moet worden. Soms moet er heel wat in één keer omgegooid worden.
    Uiteindelijk klaren 2 DPDT-switches de klus. Ik zal een schema maken en hier neerzetten. Misschien levert dat nog suggesties ter verbetering op.
    Wordt vervolgd,
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door superfly
    Gefeliciteerd, aantrekkelijk modelletje.
    Hoe heb je die frets geplaatst? Als je een stukje van de barb afknipt moet een toetsbinding toch wel goed te doen zijn.


    Wim
    Dat had ik aanvankelijk ook gedaan, Wim. Maar ik denk dat lijm van de binding toch in de fretslots is gekropen waardoor juist de uiteindes niet lekker erin wilden zakken.
    Als iemand een goede methode weet, hoor ik het heel graag.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard



    als je de link die je bovenaan deze topic gebruikt
    http://www.odebar.com/images/Phoenix-I.jpg
    tussen
    [img]hier de link[/img]
    zet dan kunnen wij alles direct zien zoals hierboven
    dus dit moet gewoon zelf even ervoor en achter typen

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops


    als je de link die je bovenaan deze topic gebruikt
    http://www.odebar.com/images/Phoenix-I.jpg
    tussen
    [img]hier de link[/img]
    zet dan kunnen wij alles direct zien zoals hierboven
    dus dit moet gewoon zelf even ervoor en achter typen
    Te gek, dankjewel !!!
    Ik ben nog maar een broekie hier.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Ziet er erg mooi uit, al helemaal voor een eerste zelfbouw. Lijkt een beetje op een Guild SG vind ik. Zelf zou ik tuureluurs worden van zoveel knopjes en switchen, maar mooi dat je al die keuzemogelijkheden (hopelijk werkend ) voor elkaar gekregen hebt.
    Wat is overigens de redenering achter de - toch wel vreemde - plaatsing van de single coil ?
    En in dit geval misschien wel belangrijker dan foto's : zijn er ook soundclips ?
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    lekker eigenwijs ontwerp: daar houdt barno van

    scoil plaatsing: zal wel te maken hebben met afstemming poles op de gibson string spacing vermoed ik (maar ik had hem toch wat korter bij de hals geplaatst)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top