Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 17 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 166

Discussie: nieuwe body project

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard nieuwe body project

    omdat de buurtwerkplaats ook een vakantie periode kent was ik genoodzaakt wat extra snelle stappen te maken ondanks dat andere projecten nog lopen.
    (jarock refret en de mini guttlin)

    had via de trappen fabriek comfort trappen
    http://www.comfort-trappen.nl/
    drie blokken honymonie oftewel mahonie te pakken gekregen (tenminste ik denk dat het dat is, het is iedergeval zwaar en diep rood)
    geen van de blokken was geschikt voor 1 complete body, dus de breedste doormidden gezaagt, dat stuk ook weer doormidden zodat ik twee smalle balken krijg die naast een van de andere blokken word gelijmd.
    even over de vlakbank en toen door de vandikte.
    no problems so far.

    mijn plank ruim 20 cm breed en bijna drie cm dik vogeltjes esdoorn zou als top moeten dienen.
    dit is een balk die al een jaar of 10 als voorbeeld in de zaaghal stond bij de burgumse inlandse houthandel jaap van leersum
    http://www.inlands-hout.nl/

    van de plank van drie meter had ik mooi 6 stukken van 50 cm

    1 had ik al gezien had wat houtworm gaten en was daarom mooi geschikt om te gebruiken voor kleur en lak proeven.
    een andere had een hele mooi noest en tekening


    nu heeft de buurtwerkplaats wel een lintzaag maar geen die 20 cm dik esdoorn aan kan, dus om hem te spiegelen zou dat moeten met de cirkelzaag.

    dus eerst vlakken en haaksen.
    dat lukte redelijk, maar de cirkelzaag was stomp (vlak voor de vakantie)
    dus in een stap of 8 hem doormidden gezaagt waarbij het zwarte zaagsel en rook zo nu en dan verscheen.
    maar uiteindelijk het moment van victorie maar je kunt wel begrijpen dat de zaagsnede zwart van het branden van de zaag was en ik aardig nat van het zweet was vanwege de spanning.
    dit was mijn eerste keer om dit zo te doen, met daarbij de noest die weg kon schieten en ik graag mijn handen en vinger houden wil.

    dus weer door de vandikte bank en zo hield ik twee topdelen van 1cm dik over

    samen met het mahonie van bijna 4 dus een mooi blok hout.
    totdat, jawel totdat
    ik de top goed bekeek.
    niet alleen verlekkerde ik mij aan dit blok, ook de houtworm kon hem niet voorbij laten gaan en had al een gedeelte van zij snack gehad.

    dus wat nu?
    naar de verfwinkel of houtworm bestrijder vloeistof en naar de apotheek voor een injectiespuit met naald.
    molm eruit schrabben en inspuiten
    jaap van leersum even gebeld en die gaf de tip om het hout in de vriezer te leggen, minimaal een week
    (bij gebrek aan een magnetron die groot genoeg is ;-) boil wormpje and eggs boil)

    ga ik het toch gebruiken? ja hout is een natuur product en als de tekening het goed gaat maken is mr worm zijn spoor van vraatzucht mij goed.
    of ik het dan met danish oil af moet werken weet ik nog niet
    misschien met een twee componenten spul zoals lancaster guitars dat doet.
    en eh fotos volgen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    jammer... mss gewoon ergens een goed stuk hout op de kop tikken en in degelijke werkplaats dadelijk goed laten zagen en vlakken, bespaart hoop miserie. Lijkt me alleszins voor eerste projecten aanrader om al niet dadelijk met hypotheekhout te starten.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno
    jammer... mss gewoon ergens een goed stuk hout op de kop tikken en in degelijke werkplaats dadelijk goed laten zagen en vlakken, bespaart hoop miserie. Lijkt me alleszins voor eerste projecten aanrader om al niet dadelijk met hypotheekhout te starten.
    gelukkig stel ik mijn eisen niet al te hoog.
    een goed bespeelbare gitaar die er leuk evt apart uitziet en bij normaal gebruik mij overleefd.

    wat betreft goed hout je weet het nooit zeker.
    pas bij bewerken kom je erachter, ook bijv of er nog werking in zit.
    dan kan hetgebeuren dat terwijl je een dikke plank zaagt hij achter de zaag als een v bij elkaar weg buigt of begint te knijpen omdat de delen naar elkaar toe buigen.
    en daar sta je dan met vier meter iroko van 5 cm dik.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    dan hier de foto's.
    hier de gespiegelde top

    je kunt zien bij de donkere plekken waar de anti houtworm vloeistof zit
    en hier de houtworm gaten details


    hier nog twee andere blokken waarvan 1 ook aangetast is

    en hier weer de schade

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Je kan het ook langs de positieve kant bekijken : natural tonechambers ... Ik ken er die er grof geld voor over zouden hebben
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara
    Je kan het ook langs de positieve kant bekijken : natural tonechambers ... Ik ken er die er grof geld voor over zouden hebben
    als je iemand weet die voor een blok vogeltjes esdoorn met naturel tonechamber geld overheeft mag je hem wel een link geven ;-)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
    als je iemand weet die voor een blok vogeltjes esdoorn met naturel tonechamber geld overheeft mag je hem wel een link geven ;-)

    als echte nederlander:dat hangt van de prijs product verhouding af..?

    JJ
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan jansen
    als echte nederlander:dat hangt van de prijs product verhouding af..?

    JJ
    tjonge zo'n blok moet je echt niet onderschatten.
    wat koste tegenwoordig een eerste klas hout bewerker per uur.
    dit blok zit vol met natuurtalent die elk jaar het blok nog opener zullen doen klinken door het maken van nog meer tonechambers.
    dit is een unieke kans op een stuk toon hout dat in de jaren lichter word (goed voor de rug op oudere leeftijd, het slinkt met je mee zo gezegd) maar ook muzikaal waardevoller door het steeds luchtiger geluid.

    als ik niet oppas geloof ik het straks zelf ;-)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    Ik zou voor de gespiegelde top gaan, daar zie ik wel wat in.....

    Een tetten-gitaar

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.661

    Standaard

    @spirit
    hoe komt het toch dat sommigen gitaren niet los kunnen zien van vrouwen ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top