Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Bass amp die in peak gaat

    Hallo daar,

    Ik zie op optredens bij veel bassisten als ze spelen dat hun amp in peak gaat, dus dat het peak lampje gaat branden (logisch ), wat ik zoveel mogelijk wil vermijden op de mijne. Maar zij trekken hun er blijkbaar niets van aan.

    Wat betekend het eigenlijk als dat lampje gaat branden? Om welke redenen gaat het branden en kan het schade aanrichten aan myn/hun gear?

    thx
    Band:
    http://www.myspace.com/ibnm

    gear:

    Ampeg B2re/Ampeg SVT4pro/Ampeg810e
    Mesa Stilleto Deuce II/Engl Standard Cab.
    Fender Japan Aerodyne Jazz/ Fender American Jazz/Fender Mexican Precision Classic '50/Ibanez EDB-500
    LTD MH-1000/Squier Strat
    Peavey TNT 115/Kustom II combo bass (heel oud, jaar onbekend)
    Korg DTR2000 tuner
    Furman PL PLus E II
    Shure PG14 wireless
    en nog veel in de wachtrij

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    24 mei 2005
    Locatie
    GOURANGA!
    Berichten
    13.022

    Standaard

    Goede vraag. Dat zou ik ook wel eens willen weten. Laatst speelde ik op een SWR Super Redhead waarbij de clip lampjes van power amp en pre amp continu aan het flikkeren waren. Klonk niet heel raar, beetje vervormd uiteraard wel.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Kan geen kwaad, tenzij het lampje meer aan dan uit staat. De meeste apparatuur is in ieder geval zodanig gemaakt dat het een langdurige overload zou moeten kunnen hebben.
    Sommige basversterkers (o.a. Hartke) hebben trouwens ook een lampje wat aangeeft wanneer de compressor het geluid afvlakt, als dat lampje brandt is er uiteraard niks aan de hand.

  4. #4

    Standaard

    bedankt! nu weet ik er al wat meer over
    Band:
    http://www.myspace.com/ibnm

    gear:

    Ampeg B2re/Ampeg SVT4pro/Ampeg810e
    Mesa Stilleto Deuce II/Engl Standard Cab.
    Fender Japan Aerodyne Jazz/ Fender American Jazz/Fender Mexican Precision Classic '50/Ibanez EDB-500
    LTD MH-1000/Squier Strat
    Peavey TNT 115/Kustom II combo bass (heel oud, jaar onbekend)
    Korg DTR2000 tuner
    Furman PL PLus E II
    Shure PG14 wireless
    en nog veel in de wachtrij

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    Het ledje zegt alleen iets over de voorversterker; niet over de eindversterker.
    Kapot gaat er dus niks; dat gebeurt alleen als de eindversterker clipt.
    Lampje af en toe/regelmatig aan is dus prima; de signaal/ruis verhouding is dan optimaal. Maar de hele tijd aan is niet aan te raden.

  6. #6

    Standaard

    Het lampje gaat branden als je pre-amp overstuurd. Het signaal gaat dan clippen.



    Bij gitaar is dit effect soms gewenst, een distortion pedaal is hiervoor gemaakt. Bij een bas is dit meestal niet gewenst, daar moet het signaal gewoon clean blijven.

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    24 mei 2005
    Locatie
    GOURANGA!
    Berichten
    13.022

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schwalbe
    Het ledje zegt alleen iets over de voorversterker; niet over de eindversterker.
    Kapot gaat er dus niks; dat gebeurt alleen als de eindversterker clipt.
    Lampje af en toe/regelmatig aan is dus prima; de signaal/ruis verhouding is dan optimaal. Maar de hele tijd aan is niet aan te raden.
    Wat gaat er dan kapot als de eindversterker clipt? Dat deed ie bij mij dus met enige regelmaat.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    De eindversterker kan er niet al te lang tegen; soms de crossover en de tweeter van je cab ook niet.
    Maar het peaklampje op bijna alle basversterkers gaat dus over de voorversterker, niet de eindtrap.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2002
    Berichten
    6.051

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joey Handsome
    Wat gaat er dan kapot als de eindversterker clipt? Dat deed ie bij mij dus met enige regelmaat.
    je speaker?

  10. #10

    Standaard

    juist.

    die eindversterker speel je normaal niet zo snel stuk, dingen zijn meestal beveiligd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top