Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard SMD en zelfbouw effecten

    Hey,

    Ik begrijp wel dat enkele IC's en speciale transistors moeilijk te vinden zijn in SMD uitvoering, maar weerstanden, condensators en wat standaard opamps en torren zijn toch redelijk beschikbaar.
    Ik vroeg wij namelijk af waarom er hier nog zo weinig (niet) met SMD wordt gewerkt, zijn hier redenen voor? Want ik ben namelijk zelf van plan om stilaan over te schakelen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2005
    Locatie
    Zierikzee
    Berichten
    706

    Standaard

    SMD is uitgevonden om meer componenten op een bepaalde oppervlakte te krijgen, wat nodig is bij grote circuits (bijv. een moederbord van een PC). Bovendien is SMD makkelijker te solderen door machines met behulp van pick 'n place machines, je hoeft geen pootjes door gaatjes te drukken en af te knippen zoals bij gewone componenten meestal wel het geval is.

    Echter zijn de meeste gitaareffecten relatief simpel qua hoeveelheid onderdelen, en bovendien zijn normale componenten veel makkelijker te solderen voor hobbyisten. Plus dat je voor SMD altijd een geëtste print moet hebben, wat ook weer een extra hindernis is.
    Ibanez RG 3120, Blade Texas Standard Pro, Anvil tube preamp, G-Major, Rocktron Velocity 120, E-bow, Boss GT-10, Rebote 2.5 delay
    MySpace - Skybicycle

  3. #3

    Standaard

    een SMD (condensator, weerstand, diode, ic...) is bijna niet met de hand te solderen. Het is wel mogelijk, maar het is een te groot geprul en gefriemel

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2006
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.452
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik heb één keertje een smd-projektje gebouwd.... nóóit weer!
    Afgezien van een dunnere soldeerpunt en dun soldeerdraad,
    vond ik het verschrikkelijk.
    Als je een keertje niest dan kan je je onderdelen van de vloer
    gaan halen.

    Nee, echt, nooit weer!

  5. #5

    Standaard

    Bij mij is het dus juist omgedraaid. Ik ben de afgelopen tijd steeds meer met SMD gaan werken. Als je er eenmaal aan gewent bent scheelt een zee van tijd.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2006
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.452
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
    Als je er eenmaal aan gewent bent scheelt een zee van tijd.
    Hoezo Dirk_Hendrik, waar zit dan de tijdbesparing in?

  7. #7

    Standaard

    Het eindeloos herhalen van zaken als komponentdraden (netjes) ombuigen en door de gaatjes frummelen, printje omdraaien, solderen etc.

    In het geval van SMD is dat 1 pad vertinnen, compinent oppakken met de (gehaakte) pincet, op z'n plek zetten, tin herverhitten. 1 kant vast. Andere kant soderen, klaar.

    Voor een fusje maakt het geen bal uit. Als je alléén al 60 weerstenden hebt begint je tijdswinst dito door te tikken.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  8. #8

    Standaard

    Gisteren voor de eerste keer smd gesoldeerd (een paar ic's, tantaal condensators en 1206 weerstanden) en het viel heel goed mee. Ik heb een gewoon standaard Velleman soldeerstation met standaard bijgeleverde punt (niet fijn dus) en gewoon soldeertin. Een fijne pincet en desoldeerdraad zijn wel handig.
    Het gaat naar mening vlotter en sneller dan through-hole, geen geknoei meer met gaten boren (dat vond ik altijd een minpunt), enkel als je zo'n weerstandje laat vallen ben je het wel kwijt. Ik zou het zeker aan iedereen aanraden, aangezien je veel minder plaats nodig hebt, zijn de mogelijkheden om kleine veranderingen of modificaties (bv: lichteffecten met ledjes) aan te brengen ruimer.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    de zoo van Antwerpen
    Berichten
    3.814

    Standaard

    Lichteffecten met ledjes? Care to share?
    SMD overweeg ik soms wel, maar al wat ik nu gebruik past toch. Misschien dat eens mijn looper werkt ik die wel in smd maak, want daar is een kleine layout amper voor te maken met normale componenten, en de IC is enkel nog in SMD te verkrijgen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Valoosj, wat ben je toch ook een ontzettende eikel hè.. Gvd, mijn stem heb je
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ***
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009
    TK: Fender Supersonic head + 2x12 (black pepper)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2006
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    1.452
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
    Het eindeloos herhalen van zaken als komponentdraden (netjes) ombuigen en door de gaatjes frummelen, printje omdraaien, solderen etc.
    Oké, daar heb je inderdaad een punt!

    Het smd-projektje is al weer een tijd geleden, maar ik verdeed wel weer
    meer tijd om de componenten uit elkaar te houden, ook kwa correcte waarden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top