Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 51
  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Maiou Jazz Bekijk bericht
    Jeroen, allereerst hulde! Heel fijn dat dit soort theorie gewoon toegankelijk is op een forum en je legt het allemaal heel duidelijk uit.
    Echter kwam ik bij de D Dorische toonladder er maar niet uit.

    Je zegt dat we moeten beginnen vanaf de D wat resulteert in:
    d e f g a b c
    waarbij de terts en septiem mollen zijn. Maar de terts is een F en de mol daarvan is een E, maar de secunde is ook een E... net zoals de mol van een C een B is, maar dat is al de sext, dus wat snap ik hier niet?

    Alvast bedankt voor je reactie!

    Die F en C zijn al verlaagd tov van de ionische ladder. Als je D ionisch bekijkt, zie je D E F# G A B C#; F is een halve toon lager dan F#, C een halve lager dan C#.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ik heb het ook geen mollen genoemd. Wel heb ik het b3 en b7 genoemd. Wat wil zeggen dat de originele toon van de majeur ladder met een half verlaagd is (de functie wordt veranderd). De naam van de toon hoeft dus geen mol te hebben!

    D majeur =
    1 2 3 4 5 6 7
    d e fis g a b cis

    D dorisch =
    1 2 b3 4 5 6 b7
    d e f g a b c

    3 (fis) wordt b3 (f)
    7 (cis) wordt b7 (c)

    Hebbie em?

    Edit: ik snap dat 't verwarrend kan zijn die b (mol) tekens. Je kan het ook zien als -3 en -7. Zou de 3 een fis zijn, dan wordt de -3 een f. En als de 3 een a is, dan wordt de -3 een as
    (Ab is wat anders, dat is voor mij een akkoord)
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 8 oktober 2010 om 00:12
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  3. #23

    Standaard

    Ten eerste :

    1.) Als je de akkoorden progressie van C majeur wilt hebben, moet u gewoon alle drieklanken vormen en de onderlinge intervallen bestuderen om te weten indien het akkoord majeur of mineur is. Dus kan je waarschijnlijk concluderen als men deze akkoorden speelt, dat je enkel kan soleren met de C majeur toonladder? Maar je kan toch alle akkoorden bouwen via die cirkel, dus waarom zou het dan enkel mogelijk zijn om op al die akkoorden een C majeur toonladder te spelen?

    2.) Van de eerste delen ben ik er ongeveer aan uit. Maar de kerktoonladders daar snap ik nog niet al te veel van.

    (btw de positie van de C in de cirkel bij D Dionisch is het interval daar een grote of een kleine septiem? Want er staat een zwarte lijn maar de C staat er boven.)

    Alsje bijvoorbeeld D dionisch neemt dan zijn de intervallen toch niet veranderd? Alles is gewoon verschoven. Van d naar e is nog altijd een grote secunde en van d naar f is nog altijd een kleine terts.

    De functie van de kerktoonladders is voor mij ook helemaal zoek . Heb je dan bijvoorbeeld ook een akkoorden progressie bij D dionisch? Aan welke akkoorden kan je horen in welk bepaald kerktoonladder we zitten?

    Ik had graag gehad om nog wat verdere uitleg over de kerktoonladders gehad want voor mij is het allemaal wat onduidelijk.

    Alvast bedankt

    Mvg,
    Koen

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Keep it simple, stapje per stapje.

    Heb je dit al door :
    De toonladder van C majeur :
    C D E F G A B C ( oké?).

    kan je ook zo spelen :
    D E F G A B C D
    E F G A B C D E
    F G A B C D E F
    G A B C D E F G
    A B C D E F G A en
    B C D E F G A B

    Dat zijn dus de kerktoonladders, simpel uitgelegd :Let op de intervallen.

    Volgende kleine stapje :
    Akkoorden.
    C E G ( majeur)
    D F A (mineur)
    E G B ( mineur)
    F A C ( Majeur)
    G B D ( Majeur)
    A C E ( mineur)
    B D F ( diminished )

    Let op de intervallen tussen de 1ste en de 2de noot van de mineur en majeur akkoorden.

    De interval is één semitoon lager dan bij de majeur akkoorden.

    Filmpje :

    http://www.youtube.com/watch?v=DZEw2ApNhyk

  5. #25

    Standaard

    Welja je hebt dus een C majeur toonladder
    2 2 1 2 2 2 1
    C D E F G A B C

    Dan kan je beginnen bij D ipv bij de C
    2 1 2 2 2 1 2
    D E F G A B C D

    En dat noemen ze dan een D dionische toonladder?
    Maar je kan toch ook bijvoorbeeld een A dionische toonladder maken? Hoe moet je dat dan doen?

    Kan je dan ook akkoordenprogressie maken van een dionische toonladder?
    En kan je ook gewone akkoorden vormen via een dionische toonladder zoals je dit doet door eerst 4 stappen en dan 3 stappen te doen of omgekeerd (majeur/mineur)?

    Alvast Bedankt

    Mvg,
    Koen

  6. #26

    Standaard

    Koen, het is 'dorisch'

    ionisch
    dorisch
    phrygisch
    lydisch
    mixolydisch
    aeolisch
    lokrisch

    In D dorisch heb je dezelfde akkoorden als in C ionisch; alleen is nu Dm de I, G de IV en Am de V.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #27

    Standaard

    Dacht al dat ik een foutje had gemaakt xD

    Dus bij alle kerktoonladders blijven de akkoorden dus eigenlijk dezelfde enkel dat hun positie verandert? Dus kan je nog altijd de 4/3 of 3/4 regel toepassen om majeur of mineur akkoorden te halen uit een dorische toonladder?

    Hoe kan je dan weten welke kerktoonladder je kan gebruiken bij bepaalde akkoorden als ze toch allemaal dezelfde zijn?

    En in welk opzicht veranderen de intervallen bij de kerktoonladders?


    (sorry voor de vele vragen maar ik wil ten koste wat het kost deze materie onder de knie hebben)

    Mvg,
    Koen

  8. #28

    Standaard

    Ja, majeur- en mineurakkoorden hebben altijd dezelfde structuur.

    De verschillen ontstaan door welke toon je als grondtoon neemt. De akkoorden die je bouwt op de eerste, de vierde en de vijfde toon hebben een belangrijke centrale functie; ze worden ook wel tonica, subdominant en dominant genoemd.

    Neem een liedje als La Bamba: C, F en G; schoolvoorbeeld van westerse muziek, C ionisch, klassieke do-re-mi.

    Als je dorisch speelt, neem je Dm als tonica (we blijven even in c-d-e-f-g-a-b) en krijg je G als subdominant en Am als dominant.

    Als je La Bamba naar dorisch zou ombouwen, krijg je Cm, F en Gm met als toonladder c-d-es-f-g-a-bes. Dat klinkt heel anders omdat de plaatsen van hele en halve toonafstanden anders liggen in de ladder.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #29

    Standaard

    Dus als ik het goed begrijp:

    Een akkoordenprogressie zijn drieklanken die men uit een bepaalde toonladder haalt. Maar je kan meerdere akkoorden vormen via die cirkel door de 4/3 of 3/4 toe te passen (of andere soorten akkoorden).

    De akkoordenprogressie blijft gelijk qua akkoorden bij iedere soort kerktoonladder. Enkel de positie van de akkoorden zijn veranderd.
    Vb: C dorisch daarvan is de akkoordenprogressie nog altijd: C Dm Em F G Am en Bdim (zoals C majeur)

    Als je nu D dorisch cirkel hebt en je wilt uit de cirkel een D majeur akkoord uit halen is dit nog steeds mogelijk via de 4/3 regel en zal dit ook een D majeur akkoord geven zoals bij de gewone cirkel het geval is.

    Maar hoe haal je uit een dorische cirkel bijvoorbeeld A dorisch of C dorisch?
    Is dit hetzelfde zoals Majeur (2-2-1-2-2-2-1) of is het anders?

  10. #30

    Standaard

    Je hebt een toonladder, neem c-d-e-f-g-a-b-c. De eerste trap, het eerste akkoord, vorm je door de 1ste, de 3de en de 5de toon bij elkaar te zetten; de tweede trap door de 2de, 4de en 6de toon te nemen et cetera:

    I: c-e-g (C)
    ii: d-f-a (Dm)
    iii: e-g-b (Em)
    IV: f-a-c (F)
    V: g-b-d (G)
    vi: a-c-e (Am)
    vii: b-d-f (Bdim)

    Als we Dm als 'centrum' nemen (dorisch), krijg je dit:

    i: d-f-a (Dm)
    ii: e-g-b (Em)
    III: f-a-c (F)
    IV: g-b-d (G)
    v: a-c-e (Am)
    vi: b-d-f (Bdim)
    VII: c-e-g (C)


    Bij een dorische ladder heb je de afstanden 2-1-2-2-2-1-2.
    C dorisch wordt dan: c-d-es-f-g-a-bes-c
    A dorisch: a-b-c-d-e-fis-g-a

    Dat liedje 'Plane Song' waarmee je bezig bent in 'Tabulatuur' staat grotendeels in G aeolisch, G natuurlijk mineur: g-a-bes-c-d-es-f.

    Als je die ladder harmoniseert, akkoorden ermee samenstelt, krijg je

    i: Gm
    ii: Adim
    III: Bes
    iv: Cm
    v: Dm
    VI: Es
    VII: F

    Adim en Cm komen in het nummer niet voor; niets schrijft voor dat je alle akkoorden moet gebruiken. Am en Asm vallen deels 'buiten de lijntjes'; dat kan ook zomaar want niets verplicht je alleen tonen uit één ladder te gebruiken.

    EDIT:

    Een akkoordprogressie is een opeenvolging van akkoorden; dat hoeft niet binnen één toonaard te zijn.
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 29 december 2011 om 15:38
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top