Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 70
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard mini restanten project

    als je hier zo bij zelfbouw rondhangt en een beetje handig bent, tja dan kan het niet anders dan dat je zelf ook een keer begint.
    het begon allemaal met het kopen van een mini gitaar


    later kwam ik erachter dat de body dus van MDF was en de hals ook wel wat werk had.
    nu vond ik de body vorm niet echt origineel dus een mooie reden om iets zelf te gaan maken.
    ben erg gecharmeerd van de guttlin ontwerpen van barno en na hem gevraagd te hebben of het mocht word de body vorm een iets kleinere guttlin.

    maar daar ik ook niet echt ruim in de centen zit en ik verwacht dat het eerste probeersel nogal wat risico loopt voor missers dus wat alternatieve dingen

    1 de body is gemaakt van een zijkant van een bed, verzaagt en verlijmd

    (we hebben hier een buurtwerkplaats waar vlakbank en vandikte aanwezig is, dus dat scheelt, alelen zijn de messen daarop niet altijd zoals je graag zou willen)
    2 na het lijmen de contouren ruw uitgezaagt


    de oranje achtige kleur is nog van de oude beits.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard

    daar ik niet genoeg dikte overhield moest daar wat op gevonden worden.
    en wel restanten eiken parket dat een kennis van mij overhad.
    de groef en veer met de vlakbank verwijderd nadat ik de groeven die je aan de onderkant vind met de vandikte bank weg gehaald had.
    de drie plankjes bovenop de body verlijmd




    en weer ruw uitgezaagt met de decoupeer zaag

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard

    hier wat lezen daar wat lezen wat dingen vinden op de rommelmarkt en kringloop en zo ontstond het idee voor de drumsander.

    charlotte had zelf een schuurrol gemaakt en iemand anders hier op het forum had daarvoor een kleine deegroller gebruikt.

    die combinatie werd mijn drumsander
    ik had al een lange multiplex plank om vast te zetten in de workmate

    daarin een gat geboord/gezaagd en van blokje hout een soort van bevestingsplek gemaakt voor de haakse boormachine houder.

    een mini deegroller gekocht, draadeinde met een moer met ronde kop en twee weien.
    de bedoeling was om net als charlotte iets te maken zodat je schuurpapier kon wisselen.
    had daarvoor een strip (beitel van schaafmachine ) met twee gaten erin
    dus een gleuf gezaagd in de lente richting van de deegroller waarin die strip vastgezet kon worden met het papier eronder.

    dat liep goed en fout.
    het bleef prima zitten, maar de schuurrol sloeg op het hout.
    vond bij de gamma in de opruiming een soort van ruuber matje met aan 1 kant grid 80 schuurpapier .
    dat met dubbelzijdig tapijtband op de rol geplakt, maar bij het vastschroeven brak de strip.
    dat zijn nu dus twee schoreven met weitjes.
    en dit werkt tot nu toe heerlijk.
    alleen moet ik nog wat verzinnen om het schuurstof weg te zuigen tijdens het schuren




    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 10 juni 2008 om 13:05

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    ziet er al leuk uit, hoe dik is het eikenhout?
    en al een idee wat er op de headstock gaat komen?
    no life without music

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Kalmthout (België)
    Berichten
    1.129

    Standaard

    leuk projectje , zo'n mini-gitaar.

    ik vind het ook wel tof dat je zo enkel met restantjes werkt en niet direct het duurdere spul gaat kopen. wat zijn de afmetingen ongeveer? (kwestie van de mini-heid te kunnen zien)

  6. #6

    Standaard

    Ja! Mini gitaren zijn leuk!

    Ik heb al twee projectjes met restanten achter de rug (eentje wat duur, die headless met ABM hardware, de andere een soort micro Les Paul met short scale, A-A stemming). Altijd lachen. Binnenkort maar eens nog eentje bouwen, denk ik.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    ik ben voor het moment een beetje aan het proberen met een electr ukelele, alleen weet ik niet of er iets van gaat komen. ik heb kleine gitaartjes altijd leuk gevonden
    no life without music

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Een Guttlin-kloon? Laat Jochie het maar niet horen!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Altijd smullen, zulke topics. Hoe maak ik met "niets" toch nog "iets". Geweldig. Mooie manier om snel, relatief goedkoop een drumsander te maken.


    Ik post gelijk ff mijn manier, voor de mensen die met de zoekfunctie op "drumsander" hier terecht gaan komen:

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    cool, een Guttlin! ik vind het een geweldig ontwerp

    Ik ga ook ooit es een mini maken. Heb alvast het halshout: wilde het voor een full scale gebruiken maar heb een fenomenale flater begaan bij het zagen van de scarfed joint... al bij al nog goed dus dat ik het hout kan hergebruiken voor ene mini ...

    btw GG, ik heb ook zo'n schuurrolconstructie eens gemaakt met datzelfde schuurpapier ding, maar ik kreeg er zelfs na langs schuren niks mee vanaf van mijn essen body. was die van jou swamp ash mss? want ik geloof dat dat iets zachter is als european ash
    Laatst gewijzigd door barno; 10 juni 2008 om 16:59

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top