Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Kan dit?

  1. #1

    Standaard Kan dit?

    Kan ik dit op een normale potmeter zetten en werkt hij dan als wah potmeter of werkt dit niet? En van welke kwaliteit is deze(als de eerste oplossing niet werkt) potmeter dan?

    En ik hoor slechte dingen maar ook goede dingen over Musiking, is het werkelijk zo slecht/goed?

  2. #2

    Standaard

    Dat is hoogstwaarschijnlijk een Bourns potmeter en die zijn lineair. Niet het meest geschikt. Het is wel een pot die een geleidende plastic laag heeft en dus langer mee moet gaan.
    Maar de wahpot moet een speciale "taper "hebben; het weerstandsbereik dient over een bepaald aan graden te gaan.

    Alf

  3. #3

    Standaard

    Maar er staat toch wah potmeter voor vervagning, dan moet hij toch goed zijn.

  4. #4

    Standaard

    Bij m'n beste weten is een standaard wah pot geboon lineair. Dat ding gaat het dus doen.

    Daarna kun je inderdaad de taper aanpassen dattie nog "lekkerder" voelt. Dat blijven echter variaties op het thema 'lineair".
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  5. #5

    Standaard

    Hier wat info van het " Ampage forum " :

    Misschien anders gewoon proberen.

    From: Rick Erickson @
    Date: 1/24/2003 6:14 AM
    Subject: Re: Bourns wah pot

    A standard 100K linear pot won't work in a Crybaby wah. The original pot sweep is 100K and Linear but the total resistance sweep happens in less than 180 deg. of rotation. You won't get the familiar "Wah" sound from a 270 deg. pot. It will be very weak, with no vocal quality.


    From: Bjorn
    Date: 3/28/2003 9:55 PM
    Subject: Re: Bourns wah pot

    Well, last May I put a 100K lin Bourns in my JH-1 Wah..best sound I ever had with that pedal(IMHO of course).
    bjorn


    From: Rick Erickson @
    Date: 3/29/2003 11:46 PM
    Subject: Re: Bourns wah pot

    Where did you purchase this Bourns pot? I'm guessing it's one of the custom made ones from Roger Mayer or his associate in Hawaii.

    RE


    From: bjorn
    Date: 4/3/2003 2:53 PM
    Subject: Re: Bourns wah pot

    Rick, it's from RS-Components, UK.I bought it years ago from an electronic parts surplus shop.It seems to be a standard lin.type.
    Bjorn

    From: Rick Erickson @
    Date: 4/3/2003 5:30 PM
    Subject: Re: Bourns wah pot

    Bjorn,

    In that case I'm surprised that it works as well as you say. I haven't been able to get an off-the-shelf pot to do a very convincing Wah sound. The sweep usually won't go low enough or high enough depending on where you adjust it. I'd be interested to hear if others have had good results with these.

    RE

    From: dave
    Date: 7/18/2003 6:11 AM
    Subject: Re: Bourns wah pot

    anyone ever think of making an "extreme" wah pedal using different gear ratio's on the pots? if you tweaked the gears a bit or mickey moused some device to turn the pot differently, you could cram an enormous range into a tiny sweep. the gears used in vox, dunlop etc seem pretty standard, but by adding a few extra gears you could adjust the "sensitivity" of the pedal a lot. perhaps this could be done easier using roger meyers new magneto wah or whatever it is.


    From: Rick Erickson @
    Date: 7/27/2003 1:16 AM
    Subject: Re: Bourns wah pot

    anyone ever think of making an "extreme" wah pedal using different gear ratio's on the pots?



    An interesting idea for sure. The main problem with the existing pots is that they wear out rather quickly from being rotated to death. I think anything that increases the velocity of the sweep is going to compound that problem. It would be nice to come up with a linear sweep resistance circuit that didn't require the pot, or at least didn't run audio through it, and would have fast enough response to wah properly. Haven't found one yet...

    RE

  6. #6

    Standaard

    En dus m'n beste weten maar eens op de werkbank gezet en nagemeten. Conclusie, de taper die ik daar zo snel opnam heeft een reverse log (g of w taper) curve...

    interessant
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

  7. #7

    Standaard

    Hugo ,

    Ik heb net even een blacktop potmeter gemeten omdat ik het nu zelf ook zeker wilde weten en die is absoluut logaritmisch.

    En mijn Hot Potz ook log ! (Cry Baby)

    Ik herinner me dat in een oude Schaller , een negatieve log pot zat.

    Succes , Alf

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top