Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 april 2007
    Locatie
    Noord Overijssel
    Berichten
    214

    chicken standaard jazz-solootjes, accoorden progressies

    Ik heb al eerder een vraag gepost over standaard jazz-solo's.. even kijken of ik het een beetje snap:

    Welke 'trap' van de melodische mineur pak je nou in jazz-accoordenprogressie Dm7-G7-C7 (ii-V-I)?
    Zoals ik het heb begrepen in een eerdere post zou je de 4e trap van de melodische mineur pakken = G melodische mineur (?) = C lydisch dominant (?) = C D E Fis G A Bes (?)

    • Klopt het wat ik hier zeg?
    • Een schema in C, waarom dan de G melodische mineur (of C lydisch dominant)
    • Waarom in dit geval de 4e trap van de melodische mineur?
    Leg het me uit,
    Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door eddyvanbuiten; 22 juli 2008 om 13:29

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 februari 2003
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    783

    Standaard

    Wat je zegt klopt niet... Je zegt zelf al, het schema staat in C. Dus in feite kun je over alle 3 de akkoorden in C groot spelen.

    Wil je de boel altereren dan kun je G7 vervangen door Db7 (tritonus substituut), en dan kun je over die Db7 lydisch dominant spelen. Dat is in feite dus Ab melodisch mineur. Je kunt dus ook melodisch mineur een halve toon hoger vanaf G7 denken. Hope this helps.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 april 2007
    Locatie
    Noord Overijssel
    Berichten
    214

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Voidhead
    Wil je de boel altereren dan kun je G7 vervangen door Db7 (tritonus substituut), en dan kun je over die Db7 lydisch dominant spelen. Dat is in feite dus Ab melodisch mineur. Je kunt dus ook melodisch mineur een halve toon hoger vanaf G7 denken.
    Nee sorry, bovenstaande zin is net Japans voor me.
    Om mijn vraag misschien anders te stellen: welke 'jazzy' toonladder / trap van de melodische mineur (dus niet C groot) zou je spelen over progressie Dm7-G7-C7 en waarom?

  4. #4

    Standaard

    Je kunt niet met maar1 melodisch mineur toonladder over deze progressie spelen. Zoals Voidhead al aangaf, was zijn voorstel de meest voor de hand liggende...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 april 2007
    Locatie
    Noord Overijssel
    Berichten
    214

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erwin_ve
    Je kunt niet met maar1 melodisch mineur toonladder over deze progressie spelen. Zoals Voidhead al aangaf, was zijn voorstel de meest voor de hand liggende...
    kun je er wat over uitleggen dan?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Hoe ik het benader, vanuit mijn nog zeer beperkte theoretisch basis:

    Je progressie klopt niet. Nou ja dat bestaat natuurlijk eigenlijk niet, maar een II-V-I in C is Dm7 - G7 - Cmaj7. (Als je C7 noteert houdt dat een toonsoortwisseling in, de C7 is de V van Fmaj7)

    Over Dm7 - G7 - Cmaj7 kun je volgens mij prima de volgende ladders spelen:

    C majeur (Ionisch zal dat wel zijn)
    Dm dorisch
    A mineur
    G mixolydisch
    etc

    Maar eigenlijk is dat allemaal de C majeur ladder, beginnend op een andere grondtoon (de modussen of modi van C).

    Om het spannend te maken moet je andere dingen doen. Vervang bijvoorbeeld de Dm7 door een Dm7b5 (D half verminderd) en de G7 door een G7#5 (er zijn nog veel meer mogelijkheden). Speel dan eens de arpeggio's van deze akkoorden en als je in het C-akkoord aankomt los je alles op in een C majeur loopje (kan ook weer gewoon een C majeur arpeggio zijn).

    Zelf denk ik niet aan toonladders bij een dergelijke progressie, moet ik veel te hard nadenken, ben ik te lui voor. Ik denk gewoon aan C majeur en breid die uit met de 'target notes' die voortkomen uit de Dm7b5 en G7#5 en vul daarmee de C majeurladder aan.

    Een G bebop ladder kan hier ook leuke resultaten opleveren.

    Helemaal gealtereerd wordt het met een Ab melodisch mineur ladder (= G gealtereerd).

    En eigenlijk kan alles dat goed klinkt en dat doet 't al snel als je 't maar oplost naar C majeur zodra je op dat akkoord aankomt.

    Als je de G7 speelt/denkt als een G7b9 kun je ook met dim-loopjes hele leuke dingen doen. (G#dim = Ddim = Bdim = Fdim zo uit m'n hoofd)

    Let wel: wat lekker klingt hangt ook af van de begeleiding! Als de pianist hier een G7sus4 speelt klinken gealtereerde lijnen weer voor geen meter!

    Experimenteer zou ik zeggen!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #7

    chicken

    Om je vraag te beantwoorden:
    Ik heb al eerder een vraag gepost over standaard jazz-solo's.. even kijken of ik het een beetje snap:

    Welke 'trap' van de melodische mineur pak je nou in jazz-accoordenprogressie Dm7-G7-C7 (ii-V-I)?
    Zoals ik het heb begrepen in een eerdere post zou je de 4e trap van de melodische mineur pakken = G melodische mineur (?) = C lydisch dominant (?) = C D E Fis G A Bes (?)
    Klopt het wat ik hier zeg?
    Nee het klopt inderdaad niet wat je zegt. Little Jay legt het goed uit.

    Lydisch is per definitie een ladder voor de IV trap (klinkt ook erg mooi op I), omdat het een grote septiem heeft. Lydisch-dominant bestaat eigenlijk niet. Je bedoelt waarschijnlijk mixolydisch (per definitie de ladder op V)?

    C7 past niet in de toonsoort C, Het is dan een tussendominant voor F, zoals L.J. als zei.

    Je vraagstelling:
    Nee sorry, bovenstaande zin is net Japans voor me.
    Om mijn vraag misschien anders te stellen: welke 'jazzy' toonladder / trap van de melodische mineur (dus niet C groot) zou je spelen over progressie Dm7-G7-C7 en waarom?
    is eigenlijk al fout. Een toonladder is niet hetzelfde als een akkoordtrap en het akkoordschema Dm7 - G7 - C7 heeft niks met Cmelodisch mineur te maken. Bovendien is melodisch mineur een toonladder die is samengesteld vanuit melodische overwegingen. Akkoordtrappen (wat met harmonieën te maken heeft) worden meestal gemaakt over harmonisch mineur.

    Alexo

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Lydisch dominant bestaat wel degelijk. Wordt ook wel Overtone (dominant) genoemd. 4e trap van melodisch mineur.

    http://www.all-guitar-chords.com/gui...t&t=0&choice=1

    C melodisch ≈ F lydisch dominant
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Yep, wat jeroen zegt. Lydian dominant is een modus van melodisch mineur en erg gangbaar in de jazz.

    Hier een leuke les van Larry Carlton over gebruik van modi van melodisch mineur: http://www.mr335.tv/?channel=melodic...c/melodicminor

    (enne jaja ik ben er nog want ik miste jullie)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    wat void zegt komt erop neer dat je als je hem vanuit G bekijkt alle kleurnoten treft, b9 #9 #4 b6
    ipv de 9 4 5 en 6
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top