Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1

    Standaard aan en uitzetten buizen amp

    Ik heb sinds kort een engl thunderbuizen amp.

    nu heb ik een paar vragen.

    1 is het slecht voor een buizenamp om die na 5 minuten uit te schakelen en dan na een paar minuten weer in te schakelen.of moeten de buizen eerst afkoelen?

    2 hoe vaak moet je buizen verwisselen? hoeveel uur gaan ze mee?

    en kan je horen aan de sound dat ze slechter worden?

    alvast bedankt.

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    1) Je hoeft niet te wachten tot ze helemaal koud zijn voordat je je amp weer aanzet. Na 5 minuten zijn de buizen overigens vaak alweer een aardig eind afgekoeld (enigszins afhankelijk van amp).
    Alleen zou ik m'n amp niet uitzetten tussen sets of als ik ff thee ga zetten. Als je weet dat je over 5 minuten weer gaat spelen, kan je 'm beter gewoon aan laten staan. Buizen moeten namelijk niet alleen afkoelen, maar ook opwarmen (duhhh )... en de mate van opwarming heeft invloed op je geluid; je geluid verandert als je een tijdje speelt.

    2) Zijn heel veel richtlijnen voor, maar 't hangt enorm af van hoe intensief je ze gebruikt (daarmee hoe je amp is afgesteld) en hoe goed je buizen sowieso al zijn. Je kan 't vaak zeker wel horen... vooral als een buisje microfonisch is geworden. Maar ook als ze zo goed als op zijn, verandert er wel wat in 't geluid... alleen gaat dat geleidelijk, dus is dat lastiger zelf te horen.


    P.S. nog een klein dingetje voor uit- en aanzetten:
    - Aanzetten: eerst op standby-stand aanzetten, dan na een half minuutje van standby afhalen.
    - Uitzetten: meteen volledig uitzetten, dan na een half minuutje standby-knop op standby zetten voor als je 'm weer aan gaat zetten.

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2008
    Locatie
    Vlaardingen, Zuid Holland
    Berichten
    19

    Standaard

    Als je het niet aan de sound zou horen, lijkt mij dat je ze dan ook niet hoeft te vervangen

    de 1e 2 punten zijn wel intressant, omdat ik ook binnenkort een buizenamp gaat aanschaffen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    mijn delta blues heeft geen standby.

    maar welke versterker dan ook, als ik weet dat ik hem over 5 minuten weer wil gebruiken zet ik hem niet uit.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    10 juli 2006
    Locatie
    rockhok
    Berichten
    150

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje
    - Uitzetten: meteen volledig uitzetten, dan na een half minuutje standby-knop op standby zetten voor als je 'm weer aan gaat zetten.
    Ik doe dit ook, omdat het me "zo geleerd is", maar waarom is dat eigenlijk (Vraag ik me nog steeds af...)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2007
    Locatie
    Driehuis
    Berichten
    1.060

    vraagje

    Interessant topic.

    Ik zet mijn versterker nooit direct helemaal uit, maar eerst 2 minuten in standby en dan pas uit. Waarom? Volgens mij stond het zo in de handleiding van de amp.

    Maar ik ben benieuwd naar de handelswijzen van andere buizenamp gebruikers.
    Greetz, Iwan
    www.vanbuitenband.nl Allround Coverband

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Mijn standaard procedure:

    - aanzetten: half minuutje of langer op standby (vóór een optreden zorg ik dat ik stroom heb op mijn amp en de cab heb aangesloten, zet hem aan (standby, dan bouw ik de rest op, en daarna zet ik hem volledig aan).
    - uitzetten: in één keer
    - tijdens pauzes: op standby
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    Mijn standaard procedure:

    - aanzetten: half minuutje of langer op standby (vóór een optreden zorg ik dat ik stroom heb op mijn amp en de cab heb aangesloten, zet hem aan (standby, dan bouw ik de rest op, en daarna zet ik hem volledig aan).
    - uitzetten: in één keer
    - tijdens pauzes: op standby
    Zo doe ik het inderdaad ook, alleen zet ik hem tijdens pauzes ook helemaal uit, waarom laat hem eigenlijk in standby staan? Voor die 20 min pauze zet ik hem wel ff uit, na de pauze dat ding aanzetten, gitaar omhangen en stemmen en dan kannie weer aan
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2007
    Locatie
    Katlijk
    Berichten
    4.088

    Standaard

    In de pauzes wil je toch je buizen op temperatuur houden? Ik laat hem gewoon op standby staan. Uitzetten doe ik gewoon in een keer, dus ook meteen op de standby. Anders is er grote kans dat ik dat later vergeet.
    Te koop: ENGL Blackmore top + ENGL 412 Standard cabinet + Z5 footswitch

  10. #10

    Standaard

    maar als je stopt met spelen, moet de versterker dan ook op stand-by? dus als je niet na enkele minuten weer verdergaat?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top