Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 39
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 november 2007
    Locatie
    3rd stone from the sun
    Berichten
    1.081

    ideetje Een groot "Eerste Gitaar" topic

    Meine Damen und Herren,

    nu zit ik de laatste paar dagen een beetje teveel op het forum -ben de enige gelukkig niet- en het valt mij op dat een boel beginnende gitaarcollega's al gauw de vraag hebben over advies bij het kopen van een eerste gitaar.
    Volkomen begrijpelijk & terecht natuurlijk, en er wordt met hart en ziel behulpzaam advies gegeven door iedereen.

    Er wordt echter ook vaak -terecht- (dan wel niet met lichte irritatie) geopperd dat men eerst de zoekfunctie moet gebruiken, zeker als de vraag in kwestie een specifieke gitaar betreft, "wat kost een Epi Les Paul" of "moet ik een Strat of een Tele model kopen, wat is het verschil", om maar wat voorbeelden te noemen.
    Heeft men gelijk in, ware het niet dat mensen die hier net hun eerste of tweede post plaatsen nog een beetje hun weg moeten vinden. Dus dat men meteen de vraag stelt is niet zo raar.

    Mij valt iig op dat steeds dezelfde vragen terugkomen, en dat er veel dezelfde antwoorden worden gegeven.
    Zou het mogelijk zijn om een sticky te maken met wat standaard tips & adviezen over de aanschaf van je eerste gitaar? En dat alle vragen die mensen nog hebben, alleen daarin gepost moeten worden?
    Lijkt mij dat je dan minder losse "welke gitaar" topics krijgt, die toch uiteindelijk allemaal over hetzelfde gaan.
    Bovendien kun je mensen, als ze dan toch een apart topic openen, meteen doorverwijzen naar het "Grote Eerste Gitaar" topic.
    Voor mijn part wordt het een aparte categorie, omdat het net zo goed akoestische gitaren, bassen & versterkertjes kan betreffen.

    Met een beetje geluk begint er elke dag wel weer iemand met gitaarspelen, dus de grote-welke-gitaar-moet-ik-kopen-vraag zal zeker vaker terugkomen!
    Dit is niet omdat ik me erger aan het gegeven -ik erger me dus niet-, maar het leek me een goed idee voor het overzicht, voor de oude en nieuwe leden. Weten ze meteen waar ze moeten kijken.
    Bedacht het net zomaar effe, en dacht: zal ik voor de verandering eens een echt constructieve bijdrage proberen te leveren aan GN ?

    Of ik heb niet goed gekeken, maar volgens mij is er nog niet zoiets toch (zowel ben ik een dooshbag en moest ik maar 'ns vroeg gaan pitten)??
    Weet dat er onder "Speeltechnieken & Theorie" een Stappenplan is geschreven door G.G., en hoofdstuk #1 gaat over de aanschaf. Hoewel duidelijk, is het wat beknopt misschien (no offense!) en die sticky is niet voor (uitgebreide) discussie en gaat niet exclusief over de aanschaf.
    Mijn bedoeling is een beetje dat er 1 groot sticky/topic/onderwerp komt waar mensen volop kunnen vragen, zonder dat er tig posts ontstaan over -nogmaals- steeds hetzelfde. Goed idee of slecht idee?



    Gaarne reacties, ideeën en mogelijkheden. Niet allemaal tegelijk!

    weltruste, R.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaggy
    Geld is hier zo schaars als natte kutjes in een homobar.

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Goed plan, alleen staat ie wel op de verkeerde plek denk ik (als je HIER dat topic neer wilt zetten.):


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mithrandir
    Het gebeurt regelmatig dat er topics geopend worden in "Algemeen" die eigenlijk thuis horen in een ander subforum van gitaarnet. Deze topics moeten vervolgens verplaatst worden, maar een verwijzing blijft altijd zichtbaar en dat maakt dit forum erg onoverzichtelijk. Daarom de vraag om beter te letten waar je je topic opent.

    Waar is algemeen dan wel voor bedoelt?

    - Melding van fouten bij het gebruik van het forum.
    - Opmerkingen over het forum of de frontpage van gitaarnet
    - Suggesties en verbeterpunten

    m.a.w. alles wat met gitaarnet ansich te maken heeft.

    Binnenkort ga ik "Algemeen" helemaal opruimen zodat enkel een aantal belangrijke topics overblijven en de overzichtelijkheid terug is. Gelieve vanaf nu daarom letten op waar je een topic over opent.

    Bedankt voor de medewerking.

    LET OP: vanaf nu worden verkeerd geplaatste topics direct verwijdert en niet meer verplaatst!

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Trouwens... we hebben toch al de review topic in div. prijsklassen? Moet toch voldoende zijn.

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    24 februari 2008
    Locatie
    Boekel/Heerlen
    Berichten
    43

    Standaard

    Ten eerste denk ik niet dat tube dat topic hier zou willen plaatsen, het lijkt mij eerder dat dit een suggestie is, en die horen wel in Algemeen

    Daarnaast, sure, er zijn review topics, maar als beginners wat algemene aanschaftips willen, kunnen ze die juist weer niet in de reviewtopics krijgen.

    Ik vind het een erg goed idee in ieder geval, een soort van 'Frequently Asked Questions' topic waarin je tips kunt zetten zoals bijv. de discussie over linkshandige/rechtshandige gitaren, wat voor soort gitaren/elementen voor welke muziekstylen etc.

    Daarnaast valt het mij als beginner op dat er best wel wat termen voorbij komen die misschien niet altijd duidelijk zijn voor beginners, dit zou je er ook in kunnen zetten, een soort begrippenlijst. Bijvoorbeeld als mensen een bepaalde klank beschrijven met woorden als schel, modderig etc., dat zou je er ook in kunnen zetten, evt. met wat samples of iets dergelijks.

    Ook is zo'n topic natuurlijk altijd aan te vullen met nieuwe informatie die nuttig is voor beginners.

    Dit zal zeker het overzicht ten goede komen als je het mij vraagt. Maar wie ben ik, ik ben er nog maar net.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Hoeveel FAQ's en stickies je ook aanmaakt, de beginnersvragen zullen altijd blijven. Ik denk dus dat het niet zoveel gaat helpen.

    Wat wel zal helpen, is als niet iedereen gelijk gaat schreeuwen om de zoekfunctie te gebruiken. We zijn allemaal n00bs geweest, en niemand is vanaf dag 1 bedreven in het gebruiken en snappen van dit forum. Men meldt zich aan met een vraag, en die wordt gewoon gesteld. Een nieuwkomer kan niet weten dat er elke week 3 van dat soort topics voorbij komen. M.a.w., verplaats jezelf eens in de beginner, i.p.v. kreten roepen als UTFS en zo. Het is goed om de mensen te wijzen op de zoekfunctie, maar met schelden is niemand geholpen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    maar met schelden is niemand geholpen.
    Lul!

    Met schelden is misschien niemand geholpen, maar een beetje zelfstandig informatie zoeken is er blijkbaar ook niet bij, terwijl dat toch een hoop onzinnige vragen kan voorkomen. In elke bieb heb je boeken over "de gitaar" en op internet is volop info. Bovendien worden er vaak idiote vragen gesteld, veel te algemeen en vaak blijkbaar in de veronderstelling dat een ander een gitaar voor de TS kan uitkiezen. Ik ga me bijna afvragen hoe ik destijds mijn eerste gitaren kocht zonder dit forum

    Internet lijkt bij velen tot extreme gemakzucht en onzelfstandigheid te leiden.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 november 2007
    Locatie
    3rd stone from the sun
    Berichten
    1.081

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sartsj
    Ten eerste denk ik niet dat tube dat topic hier zou willen plaatsen, het lijkt mij eerder dat dit een suggestie is, en die horen wel in Algemeen
    Dat was ook het idee

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sartsj
    Daarnaast valt het mij als beginner op dat er best wel wat termen voorbij komen die misschien niet altijd duidelijk zijn voor beginners, dit zou je er ook in kunnen zetten, een soort begrippenlijst. Bijvoorbeeld als mensen een bepaalde klank beschrijven met woorden als schel, modderig etc., dat zou je er ook in kunnen zetten, evt. met wat samples of iets dergelijks.
    Ik kan me herinneren dat zo'n idee al eens geopperd was meen ik....wat is daarmee gebeurd? Ik vind het een leuk idee maar misschien streeft het het onderwerp "aanschaf" an sich voorbij.....dan moet er idd ergens een grote algemene begrippenlijst komen, en niet één per onderwerp, anders worden we gek!(en wie wil dat nou )

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    Hoeveel FAQ's en stickies je ook aanmaakt, de beginnersvragen zullen altijd blijven. Ik denk dus dat het niet zoveel gaat helpen.
    Dat moet dan maar blijken, want we zijn het wel eens over:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
    Wat wel zal helpen, is als niet iedereen gelijk gaat schreeuwen om de zoekfunctie te gebruiken. We zijn allemaal n00bs geweest, en niemand is vanaf dag 1 bedreven in het gebruiken en snappen van dit forum.
    Wat ik ook al zei, tuurlijk blijven de beginnersvragen, maar als alleen al de helft van de n00bs meteen merkt dat er zo'n topic bestaat scheelt dat al aanzienlijk. Bovendien hoeft er niet meer met de zoekfunctie gezwaaid te worden, maar kan men de n00b in kwestie meteen doorverwijzen naar het topic in kwestie.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze
    Met schelden is misschien niemand geholpen, maar een beetje zelfstandig informatie zoeken is er blijkbaar ook niet bij, terwijl dat toch een hoop onzinnige vragen kan voorkomen. In elke bieb heb je boeken over "de gitaar" en op internet is volop info. Bovendien worden er vaak idiote vragen gesteld, veel te algemeen en vaak blijkbaar in de veronderstelling dat een ander een gitaar voor de TS kan uitkiezen. Ik ga me bijna afvragen hoe ik destijds mijn eerste gitaren kocht zonder dit forum
    Internet lijkt bij velen tot extreme gemakzucht en onzelfstandigheid te leiden.
    Mee eens voor een gedeelte, maar ja.....als iemand de vraag hier al gesteld heeft is het toch al te laat. En ik vind dat er ook een verschil is tussen een idiote vraag en een beginnersvraag. Bovendien, als iemand, beginneling of niet, alleen maar vragen van het niveau van een 4-jarige blijft stellen wordt hij/zij er heus wel -dan wel met beleid- op gewezen.
    En (de rest van) internet, tuurlijk, we hebben hier toch ook een linkjes-topic. Maar juist omdat dit hét Nederlandse/Belgische gitaarforum is (heb ik me laten vertellen) kan wat extra hulp erbij toch geen kwaad? Ik vind het juist wel relaxed dat ik zoveel mogelijk op één plek kan vinden, en dan ook nog eens de plek waar je het zou verwachten. Ik vind dat niet perse gemakzucht. Alleen maar op het forum zitten en dientengevolge minder gitaar spelen! Da's pas gemakzucht (ja ik bedoel daar mezelf mee...)

    Maar goed, de discussie loopt en dat is goed. Volgens mij zijn we dr nog niet uit. Verder nog iemand?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaggy
    Geld is hier zo schaars als natte kutjes in een homobar.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze
    Met schelden is misschien niemand geholpen, maar een beetje zelfstandig informatie zoeken is er blijkbaar ook niet bij, terwijl dat toch een hoop onzinnige vragen kan voorkomen. In elke bieb heb je boeken over "de gitaar" en op internet is volop info. Bovendien worden er vaak idiote vragen gesteld, veel te algemeen en vaak blijkbaar in de veronderstelling dat een ander een gitaar voor de TS kan uitkiezen. Ik ga me bijna afvragen hoe ik destijds mijn eerste gitaren kocht zonder dit forum

    Internet lijkt bij velen tot extreme gemakzucht en onzelfstandigheid te leiden.
    Helemaal waar, maar wat je vergeet is dat je als beginner niet alleen droge info wilt, maar je wil ook gewoon eens een praatje maken met mensen die al spelen. Dat kletsen is erg fijn als je he allemaal nog niet zeker weet, dat kan een hoop twijfels wegnemen.
    En daar is het forum toch voor, om te kletsen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Helemaal mee eens, Bert!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 november 2007
    Locatie
    3rd stone from the sun
    Berichten
    1.081

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k
    Helemaal waar, maar wat je vergeet is dat je als beginner niet alleen droge info wilt, maar je wil ook gewoon eens een praatje maken met mensen die al spelen. Dat kletsen is erg fijn als je he allemaal nog niet zeker weet, dat kan een hoop twijfels wegnemen.
    En daar is het forum toch voor, om te kletsen?
    Precies en dat kan niet in de bieb he .
    Ik ga er trouwens van uit dat als mensen hier een (beginners)vraag stellen dat het hier heus niet de enige plek is waar men loopt te zoeken. Als ik iets wil weten zoek ik ook op meerdere plekken, om maar zoveel mogelijk te weten te komen. Dus wie zegt dat men "alleen maar hier de vraag stelt" en "niet verder kijkt"? Dan kun je het ook gemakzuchtig vinden dat iemand wel in een boek in de bieb iets opzoekt, maar niet de moeite neemt om het eerst op gitaarnet op te zoeken! Sorrie da's misschien wel heel zwart-wit haha!

    Maar goed, da's het argument wat beginnersvragen betreft en zo zijn er legio voorbeelden, we dwalen wat af heb ik het idee.
    De vraag is nog steeds: is het de moeite om een apart stickytopic te openen over "eerste aanschaf". Wanneer en door wie wordt eigenlijk bepaald of dit doorgaat? Stel dat uit deze discussie blijkt dat de meerderheid ermee eens is, is dat een goede reden?

    Ik hoor het wel.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shaggy
    Geld is hier zo schaars als natte kutjes in een homobar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top