Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 51

Discussie: 18"archtop

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Allen bedankt voor de reacties,


    @onze_jef de klank is warm en vol en behoorlijk luid (ik ben natuurlijk niet onpartijdig, zelf ben ik heel nieuwsgierig hoe het straks klinkt als de humbuckers erin zitten. De bedoeling is in ieder geval het authentieke jazz geluid van bijvoorbeeld George Benson te krijgen)

    @Mephistocles

    De "Benedetto" methode die ik heb beschreven (noem ik zo omdat het in de DVD's van hem wordt beschreven als een goed hulpmiddel) heb ik even in drie tekeningetjes geprobeerd te verduidelijken.



    Met de vast ingestelde diepte bedoel ik dat er in de onderste stand van de boor een vooraf bepaalde waarde (in dit geval 6 mm) tussen de boor en de deuvel blijft. Je kopiert daarmee het profiel aan de buitenzijde als het ware naar de binnenzijde. Na het wegsteken etc. kan je de dikte van het blad vervolgens controleren met een diktemeter (zie de posts van Charlottes 335) en verder finetunen.

    Deze methode geeft je dus alleen tijdens het verwijderen van de grote spanen een hulpmiddel om te voorkomen dat je de bladen niet te dun maakt

    Ik hoop dat dit de werkwijze iets verduidelijkt

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    me like, doe zo voort, en later zeker eens een geluidsfragment als em af is
    no life without music

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Erhens van d'ee tot 'ontenisse
    Berichten
    1.094

    Standaard

    Ah zo!

    Ok. Bedankt. Kweet nog niet of ik die van mij zo doe, miss doe ik m wel gewoon plat, maar als ik t doe laat ik het horen, miss heb je nog goede tips voor me

    Maar ik en wel benieuwd naar soundsamples.
    Laatst gewijzigd door Mephistocles; 24 mei 2008 om 14:26
    Hello, hello-oooo! (ola!)

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Als je hem plat maakt is het geen archtop maar een flattop, toch?

    Soundsamples zitten er nog even niet in want gisteren ben ik begonnen met strippen en schuren voor de laatste loodjes, het aflakken. Zo gauw dat gereed is zal ik proberen het geluid te "vangen" en te posten. Nog geen idee hoe dat werkt, maar dat vogel ik nog wel uit.

    M.v.g.
    Rob

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Het heeft even geduurt maar hier wat foto's van het lakproces. het heeft even tegengezeten. Mijn vrouw dacht al dat schuren mijn nieuwe hobby was geworden.

    Wat is er gebeurt.
    Na de 2K basislak heb ik geprobeerd de kleur middels stain aan te brengen om de uiteindelijk laklaag zo dun mogelijk te houden. Kleur aanbrengen met een doek ging goed maar ik wilde een sunburst en dat vraagt om spuiten. En dat gaat dus niet met het gebruikte stainmiddel er onstonden een soort van fisheyes. Waarschijnlijk loste de eerst aangebrachte stain door de nieuwe laag op. Dan maar kaalschuren.

    Ondertussen een proef genomen met stain in de 2K lak en dat ging op een proefstuk goed, spuiten dan maar. Helaas weer fisheyes ondanks een waterafscheider achter de compressor, waarschijnlijk toch een probleem met mixen. Kaalschuren maar weer.

    Nu maar geprobeerd celluloselak te kleuren middels de stain en dit geeft een bemoedigend resultaat. Het is nog niet geheel klaar, er moet nog een laag kleur op (de buitenste rand wordt nog iets donkerder) voordat ik de blanke laag ga spuiten, maar hier het voorlopige resultaat. Een kleurstelling die hoort bij het model naar mijn mening. Bovendien lijkt hij zo minder kolossaal, en komen de bindingen veel beter uit.



    M.v.g.
    Rob

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    de burst op de zijkanten vind ik het mooist. op de top en back minder, omdat de onderste rand te breed is, imho. maar goed, das smaak.

    wat je volgens mij had moeten doen qua finish is eerst met ecoline stainen. eerst het geel/amber in het midden, daarna aan de rand beginnen met heel donkerbruin, een randje van een centimeter ofzo, en dan met (ik geloof) alcohol het uitwrijven naar het midden toe, om zo de burst te maken. dan pas de blanke lak. je kan ook wel bursten met de nitro te kleuren, maar das lastiger geloof ik. het idee dat de kleuren door elkaar gaan lopen ofzo (met die 2k lak oid) lijkt me belachelijk. kleuren door elkaar... dat is toch juist iets dat je wilt in je burst??

    verder: prachtige gitaar

    1: zou 't zelf niet kunnen (geduld probleem)
    2: hij is rijp voor de winkel. echt, schitterend. alsof ie echt uit een showcase komt. mijn respect.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Erhens van d'ee tot 'ontenisse
    Berichten
    1.094

    Standaard

    tja, de kleur vind ik niets. Hij burst niet genoeg en in vergelijking met die een paar posts ervoor, waarbij je die flames in het hout zie, vind ik die toch wel mooier, nutuurlijker. Maar ja, valt niets meer aan te doen, toch? Als je het al überhaupt wou.
    Hello, hello-oooo! (ola!)

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2008
    Locatie
    bij de tap
    Berichten
    588

    Standaard

    Ik vind dit heel netjes gedaan, het verfen ook hoor. Het model vind ik alleen iets te groot. Het lijkt een beetje een obesitas patient in vergelijking met een gibson es die ik wel heel mooi vind. (of zit er niet veel grootte verschil in??)

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    vind de burst aan de zijkant ook heel mooi, op de top minder en da's zonde want ik vind deze gitaar onwaarschijnlijk mooi voor de rest.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Burst aan de zijkant is inderdaad prachtig. Maar de top ik weet niet, het is wat te. Sorry dat ik het zeg, maar naturel vond ik m wel ietsje mooier

    Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de lak. Ik vind hem namelijk ontzettend mooi kwa vorm, en constructie. Zeker omdat omdat een arctop ook echt niet makkelijk is om te maken.
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top