Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.034

    Music footswitch valveking met leds maken.

    ik heb bij mijn peavey valveking een universele 2 button footswitch die doet wat ie moet doen: linkse schakelaar- clean/gain, rechtse schakelaar- geen boost/ wel boost. de orginele footswitch van peavey heeft leds erin en deze werkt zonder batterij. kan ik er nu van uitgaan dat er een spanning vanuit de versterker naar de footswitch wordt gestuurd?
    weet iemand uit het blote hoofdje hoeveel volt dit is? zou wel handig zijn aangezien de versterker in de oefenruimte staat en niet thuis.
    als ik leds aansluit, moet ik deze dan gewoon aan de plus en min solderen van de schakelaar of werkt dit net ff anders als bij een gloeilampje. ik heb iets gelezen over anode-kant etc.... en richtingsgevoeligheid van leds.

    zoals je kunt lezen heb ik in ieder geval de soldeerbout NIET uitgevonden.

    groeten Pasqual.

  2. #2
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Om een LED aan te sluiten zijn er ezelsbruggetjes:

    -Bij een (verse) LED is de Korte draad altijd de Kathode.

    -Als je door een LED heen kijkt, zie je een Armpje, wat zich in een Kuipje buigt.
    En... je raadt het al: Armpje = Anode; Kuipje = Kathode

    -Dan is er nog de KNAP-regel: Kathode = Negatief, Anode = Positief.
    Geldt voor iedere diode. Maar die kende je vast al.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.034

    Music

    [QUOTE= Maar die kende je vast al.[/QUOTE]

    uhhh, nee dus, maar in ieder geval bedankt.

    Pasqual.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.034

    Music

    ik heb ondertussen ff de spanning gemeten die op de schakelaars van de footswitch staat: ongeveer 18 volt. moet ik nu leds gebruiken van ongeveer 20 volt of is dat te weinig?

    als ik de leds tussen de schakelaar en de massa aansluit, heeft dit dan invloed op de schakeling tussen de kanalen op de versterker of staat dit er los van? ik bedoel; ik ga er van uit dat er spanning op staat juist om de leds van stroom te voorzien zoals bij de orginele footswitch die wel van leds is voorzien.

    groeten Pasqual.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.034

    Music

    ik heb ondertussen leds in gebouwd in m'n footswitch en , hoera, ze werken.
    maar..... verkeerd om dus; als ik ik op het clean kanaal speel is de led aan en als ik schakel naar gain is ie weer uit. en zo ook met de tweede schakelaar: gain=aan, boost= uit. ik had dit liever andersom gezien.

    de schakelaars in de footswitch zijn 2 simpele 2-polige aan/uit schakelaars en de leds zijn met een weerstand over de plussen en de massa gesoldeerd.

    weet iemand van jullie hoe ik dit anders kan schakelen zodat de leds op het andere schakelmoment gaan branden? of moet ik er dan een ander type schakelaar voor aanschaffen?

    kort samengevat: op het moment van schakelen ( clean/gain en gain/boost ) wordt het contact verbroken. dit zou voor de werking van de leds eigenlijk andersom moeten zijn, maar dan zou er in de versterker niet veel meer gebeuren. oplossing?

    misschien heeft iemand een orginele peavey footswitch en die eens open willen draaien en een fotootje willen posten?

    bedankt en groeten Pasqual.

  6. #6
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    simpel: zet de LED-schakelaars parallel aan de LED.
    Als je effect uitstaat, staat de schakelaar aan en wordt de LED kortgesloten. En vice versa...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.034

    Music

    @Frits: bedankt. maar ik moet bekennen dat ik niet snap wat je bedoelt.
    mijn technische kennis beperkt zich tot het uitvoeren van een wiring-diagram en dat kan ik vrij goed. ik weet alleen niet waarom er "hier" een capacitor komt en "daar" een weerstand. dat is de basiskennis die ik mis. m.a.w. het waarom van de componenten begrijp ik niet. er word wel aan gewerkt maar het heeft me vroeger nooit geboeid. nu dus wel maar ik heb ondertussen niet voldoende elementaire kennis wat electronica betreft.
    als je mij nu verteld hoe ik het zooitje moet aansluiten, kom ik al een beetje verder. hopelijk vraag ik nu niet teveel van je?

    bedankt en groeten Pasqual.

    edit: @Frits: betekent dit nu heel simpel dat ik de plussen en massa gewoon moet omwissellen op de schakelaars? betekent dat dan ook dat ik de richting van de leds ( met weerstand ) moet omdraaien?
    Laatst gewijzigd door pasqual; 19 juni 2008 om 12:28

  8. #8
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Heb je hier wat aan?


  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.034

    Music

    volgens mij heb ik 'm zo al aangesloten: van + naar - en een weerstand er tussen.

    groeten Pasqual.

  10. #10
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    OK, maar heb je de footswitch ook aangesloten volgens bovenstaand tekeningetje?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top