Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 55 EersteEerste 123451353 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 544
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Yesss! Les 7, en er zit weer een beetje schot in de zaak...
    De laatste loodjes wat betreft het recht schuren bleken toch net iets te zwaar te wegen. De ene helft was keurig, maar die andere helft wilde maar niet recht worden. En toen de boel alleen maar erger dreigde te worden, heeft De Meester toch maar even ingegrepen, en er zelf de laatste hand aan gelegd. Met het idee van "Het moet wel leuk blijven..."
    Dus toen konden ook de twee helften van het achterblad aan elkaar geplakt:



    En vervolgens richten wij de aandacht weer op het bovenblad. De vorm grofweg uitzagen met de lintzaag... (Ook al zo'n mooi apparaat, maar omdat ik hem niet met goed fatsoen thuis kwijt kan, zal ik hem niet heel hoog op mijn verlanglijstje zetten.)



    De binnenkant van het bovenblad moet ook al helemaal vlak. Wat moet er toch eigenlijk een boel kaarsrecht zijn aan een ding met zo veel krommingen!
    Hiervoor opnieuw de schaaf ter hand genomen, en weer zo'n liniaal erbij (sorry voor de sluikreclame...)



    En om het leven wat makkelijker te maken, kan het midden alvast een beetje uitgegraven worden, met zo'n pracht van een handschaaf (en ook zo een wil ik ook!!!)



    Het punt is immers alleen, dat de zijkanten mooi op de bovenkant gaan aansluiten. Dus als er een kuil in het midden zit, dan boeit dat niet zo.

    Volgende week weer verder!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #22
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Erg mooi werk.

    Ik sta altijd vol bewondering te kijken wat de vioolbouwers bij ons weer klaar spelen. Doe het je niet na.

    Dat stuk vuren lijkt nergens naar trouwens. Gooi maar weg...
















    In mijn richting

    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca
    Erg mooi werk.

    Ik sta altijd vol bewondering te kijken wat de vioolbouwers bij ons weer klaar spelen. Doe het je niet na.

    Dat stuk vuren lijkt nergens naar trouwens. Gooi maar weg...
















    In mijn richting

    met of zonder helm? ;-)

  4. #24
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Ik vang wel hoor ;-)
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    En alweer een les!

    Om de randen van de onderkant van de bovenkant (als u begrijpt wat ik bedoel) het laatste beetje recht te krijgen de hele boel nog even over een flinke plank met schuurpapier heen gehaald...



    En daarna ten strijde met een dikke guts en een stel schaven. Het is net beeldhouwen: alle stukjes weghalen die er niet uitzien als een gitaar. En dat zijn nogal wat stukjes! Iemand vroeg in het begin om rondvliegende houtkrullen? U vraagt, wij schaven!



    Dus Javaca, ik ben inderdaad je wijze raad aan het opvolgen: Een groot deel van dat stuk vuren gaat weg... De eerste batch is al in een vuilniszak terecht gekomen, maar als je nog interesse hebt in de volgende lading snippers, wil ik ze best in jouw richting gooien hoor :-))

    Het bovenblad ziet er 'en profil' nu zo uit:



    En in de lengterichting:



    Pfoe! Sommige collega's van me gaan op maandagavond squashen, maar dit is ook niet niks! Ik voorzie morgen een stijve rug, spierpijn in mijn armen, blaren op mijn hand, en algehele vermoeidheid...

    Wordt vervolgd over twee weken!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Dat scheelt! Op mijn papa-dag had ik ineens ook de beschikking over een mama, en dus kon er ineens even een lesje tussendoor, terwijl de rest van de familie zich op het strand vermaakte. En nu heeft onze jongedame ook papa's "gitaarschool" kunnen zien, waar ze erg benieuwd naar was...

    Het achterblad was weer eens aan de beurt. De vorm uitzagen, de achterkant (of heet deze kant van een achterblad dan weer de voorkant? eeh... de binnenkant!) helemaal vlak schaven...



    En dan weer proberen om in de... eeh... buitenkant dus... iets van een curve te krijgen. Met schaven en gutsen en bloed, zweet en tranen.



    Opnieuw veel krullen, maar we zijn er nog lang niet! Esdoorn is toch echt een stuk harder. Nouja, dat wist ik toen ik er aan begon, zal ik maar denken. Nog even een totaalplaatje van de beide helften:



    En als het meezit, komende maandag weer verder!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Hi Woml, mooi man. Een archtop staat ook op mijn lijstje, als ik groot ben .
    Zijn een paar deftige stukjes hout zeg, maak er een succes van.
    Ik volg je posts.

    vr gr
    Wim
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    wat kan je hier anders op zeggen als wowh!!!

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    En we zijn weer een paar stapjes verder... Eerst maar weer eens ten strijde met de schaaf, voor die curve in het achterblad.



    De zijkanten beginnen in de richting te komen, maar aan de "dikke stukken" (boven en onder, en in de taille) moet nog het een en ander gebeuren.
    Na anderhalf uur noeste arbeid vond ik het wel even genoeg geweest, en ook met het oog op de broodnodige variatie in de plaatjes zijn we tussendoor aan iets anders begonnen...



    De zijkanten! Eerst grofweg op dikte onder de enorme bandschuurmachine door, dan op breedte met de lintzaag, en dan netjes glad en wat nauwkeuriger op dikte maken met een plank met schuurpapier. Ze zien er nu zo uit:



    Deze uiteinden komen dus tegen elkaar aan, op de bodem.

    Zo, dat was het voorlopig weer even, de vakantie komt er aan, begin augustus weer verder. Ik heb er nu al zin in
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Hallo, daar zijn we weer!

    Ik heb in de tussentijd een stapel nieuwe speeltjes aangeschaft, en ik wilde wel eens uitproberen of het spul ook een beetje werkt. Dus vandaag mocht deze met me mee:



    Ik weet nog niet genoeg van dergelijke apparaten, behalve dat het vaak zo is dat de duurdere beter zijn, en deze kwam niet uit de koopjesbak van de Praxis, zullen we maar zeggen. Wat ik van de deskundige opmerkingen heb onthouden: Hij is lekker handzaam, heeft een lekker dikke beitel, met een scherpe snijhoek, en zo goed als geen speling bij het verstellen. Kortom: Hij is goedgekeurd.

    Hij kwam al vrij netjes geslepen uit de doos, maar dat kon toch nog net iets beter. Zodat het eerste uur op ging aan een lesje "Hoe slijp ik een beitel?" Ook heel nuttig om te weten! En daarna wilde hij ook best schaven! Zelfs de nek- en staartkant van het achterblad beginnen aardig in de buurt van de gewenste dikte te raken. Nu nog de taille, en dan naar het midden toe.

    Maar intussen begonnen er wel weer een paar blaren op te komen, dus was het weer tijd voor wat afwisseling. De zijkanten waren al op breedte en op dikte gebracht, dus konden we een poging te doen om de boel te buigen. Een helft eerst even in een bak met warm water, en dan zie je ook meteen een beetje wat het kan gaan worden als er lak overheen komt:



    Het begint nu van belang te worden welke zijkant aan welke kant van de kast komt, met welke kant naar binnen, zodat de streepjes aan de zijkant een logische richting hebben ten opzichte van het achterblad. We hebben wel vijf keer gekeken of het klopte (Achterblad erbij, en dan hardop nadenken: "Dus hier zit de cutaway... O nee, toch andersom! En dan komt hij dus zo... dus dit is de buitenkant van de baskant. Toch?")
    En dan aan de slag met het buigijzer!



    Wat een rare gewaarwording! Een plank die je kunt buigen... En die ook nog in die bocht blijft staan als je hem daarna weer loslaat!



    Begint in de buurt te komen... Volgende week verder. Maar vast ook nog wel een eindje schaven met mijn nieuwe vriendje!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top