Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 55 EersteEerste 12341252 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 544
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Woml, leuk dat er nog iemand een archtop gaat bouwen.
    Ik zal binnenkort foto's posten van het bouwproces van mijn archtop (een 18" doublecutaway) waar ik in november aan ben begonnen.
    Veel succes met de bouw,
    M.v.g.
    Rob

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    plaatjes laden wat langzaam merk ik.

    maar even ontopic.
    als ik zie dat er een vlakbank staat dan is DAT toch juist de manier om een goede haakse vlakke lijm oppervlak te krijgen?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    @hops: Inderdaad, dat zou je hopen. En hij komt een heel eind, maar gek genoeg is het het net niet helemaal. Ik weet ook niet precies waarom, maar die messen van die machine maken toch nog kleine hobbeltjes, en de uiteinden van de plank gedragen zich toch net even anders of zo, waardoor je er een minimale kromming in blijft zien. Let wel: we hebben het over een spleet van een fractie van een millimeter over de hele lengte van die plank, dus ik ben al lang blij dat ik dat er niet allemaal zelf van af hoefde te schaven
    En dus moet je toch met de hand de laatste restjes goed zien te krijgen. Heel precies kijken waar nog licht zit, en aan welke kant er nog net dat kleine beetje af moet, enzoverder, enzovoort.

    De andere (minder nette) optie is, om de plank na de vlakbank recht te verklaren, en hem gewoon met grof geweld op elkaar te lijmen. Flink duwen, en dan zal het ook wel blijven zitten. Maar daar schijn je toch een minder sterke verbinding van te krijgen...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  4. #14
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Ben je daar nou bij Richard Heeres aan het werk?

    Mooi Project.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Precies! Ons aller heeresgitaarbouw
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #16
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    VET!!! wil ik ook nog eens een keertje bouwen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2008
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    222

    Standaard

    Ik heb archtops altijd mooi gevonden ga dit zeker volgen ik hoop dat het een hele mooie word. maar dat zou vast wel .

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml
    @hops: Inderdaad, dat zou je hopen. En hij komt een heel eind, maar gek genoeg is het het net niet helemaal. Ik weet ook niet precies waarom, maar die messen van die machine maken toch nog kleine hobbeltjes, .
    een vlakbank moet natuurlijk wel goed ingesteld zijn (dus checken of de geleider echt haaks staat op de machine en controleer dus ook de winkelhaak.
    hem een keer laten vallen kan al voor problemen zorgen.
    de messen moeten er goed inzitten.
    een waar ik zelf laatst achter kwam.
    na meer als 5 jaar niet meer met zo'n machine gewerkt te hebben verleis je toch iets van de routine.
    een van de dingen die ik vergat was de plank goed vlak tegen de geleider te houden, en niet zoals ik deed plat op de de vlakbank.
    daarnaast is het van belang dat je je druk verplaatst op de voorkant, na de messen als je de plank eroverheen schuift en niet achter blijft drukken.

    dus de druk die je uitoefent dient zijwaards vlak tegen de geleider, en tijdens het duwen de druk voorop de plank te houden, maar wel met die zijdelingse druk als meest belangrijke.


    afvoer< ---V----Q_________<aanvoer

    hoop dat je dit wat begrijpen kunt
    waar de V staat is het punt na de messen en die is dan vlak en haaks op met de geleider

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Zoals gezegd: later als ik groot ben...

    Mocht ik zelf ooit eens zo'n ding aanschaffen, dan moet ik me er maar eens goed in gaan verdiepen. Voorlopig blijf ik maar stug doorschuren, vooral nu het bijna goed lijkt. En dan heb ik tenminste alvast geleerd hoe je het doet als je nog geen vlakbank ter beschikking hebt
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Update, helaas zonder plaatjes...
    Les 6: Opnieuw schuren schuren schuren! Ik leer die planken wel heel goed kennen op deze manier.
    Halverwege de les waren we opnieuw op het punt dat je op het eerste gezicht zou zeggen dat het gewoon goed is, en dat het wel zou moeten passen, maar opnieuw bleken de twee helften op het moment dat je ze tegen elkaar klemt, hier en daar toch iets te wijken. En als je dan nog eens extra goed kijkt, blijkt er dus hier en daar toch nog een minimale kromming in te zitten.
    Door dit alles wel weer wat nieuws geleerd: het woord "scheluw". (Uitdaging: Gebruik het vandaag in een zin!)
    Net als bij het bovenblad blijkt de finetuning toch beter te werken als je de plank, danwel het schuurblok, in de bankschroef zet. Vastgeklemd op die futselplank gebeuren er toch te veel onvoorspelbare dingen...

    Nouja, aan het eind van deze sessie heb ik (alweer!) het idee dat het de volgende keer met nog een klein beetje bijwerken helemaal naadloos moet kunnen worden. En ik wil het toch echt zo veel mogelijk zelf doen, dus ik vind het geen optie om de boel uit handen te geven als ik er zo dicht bij lijk te zitten... Helemaal als ik na dit project zelf ook nog meer wil gaan knutselen! (Heb al een enorm verlanglijstje vol met mooie speeltjes die ik binnenkort wil gaan aanschaffen, als er een bak met geld uit de lucht komt vallen )

    De volgende update zal helaas weer even op zich laten wachten; volgende keer wordt pas weer over drie weken Ik hoop in de toekomst een iets regelmatiger (en frequenter) schema aan te kunnen houden...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top