Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
Al zou je digitaal opnemen, dan nog gaat het met Auto Tuning niet lukken omdat je een blaaskapel, bigband etc in één keer opneemt en op sommige microfoons barst van de overspraak. Je kunt het dus niet oplossen. Gisteren luisterde ik solo naar de vier trompetten, alle vier dezelfde microfoon en toch heeft de een veel meer overspraak dan de ander. Dat ligt aan het feit dat de een veel harder speelt en dichter bij de microfoon speelt dan de ander. Dat kun je ze wel 20 keer uitleggen, maar dat help maar weinig. Sommige van die gasten gaan rustig een andere kant op zitten blazen, onder de microfoon door of zo.

Is dus onoplosbaar en een goede muzikant/ band heeft die dingen allemaal al achter de rug en weet gewoon wat wel en niet kan en moet. Ik heb al wat toespraken gehouden en ik vrees dat sommigen niet echt naar je luisteren. Maar het blijft een mooi vak.
Ik begrijp het. Ik heb ook een beetje ervaring (via stage) met bandjes opnemen en produceren en het grut wat niet kan spelen is nog het meest eigenwijs vaak.