Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31

Discussie: Bigband opgenomen

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Slightly offtopic misschien, maar volgens mij is dit wél een leuk (brass)bandje om mee op te nemen
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2007
    Locatie
    Aalden
    Berichten
    726

    Standaard

    eventjes over de kick mic;

    een kennis van me gebruikt in zijn studio en live altijd de Shure beta91

    http://www.musik-produktiv.de/shure-beta-91.aspx

    Hij vindt deze mic beter klinken dan de d112, die hij ook wel in zijn collectie heeft. Deze gebruikt hij dan wel eens voor een bassamp of floortom/trombone volgens mij.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2003
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    275

    Standaard

    Mja,
    maar Han heeft het over de D12E
    Dit is een (ik geloof) eerdere versie van de D112, met een andere (kennelijk) betere klank.
    SMS Hammer-on naar 3333

    http://www.go-south.nl

  4. #24
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    De D12(E) klinkt totaal anders dan de D112, hoewel ik die ook niet verkeerd vind, maar de plaatsing scheelt ook een dwarsstraat in je geluid.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2007
    Locatie
    Aalden
    Berichten
    726

    Standaard

    Ah, dan las ik even verkeerd. De D12E is een oude vintage mic als ik het zo zie..

    Wat is er zoveel anders aan dan de D112 dan?

  6. #26

    Standaard

    top han dat je dat voor elkaar hebt gekregen! geweldig!

    binnekort komt mijn bandje ook waarschijnlijk over 2 maandjes een demo op nemen bij beaufort!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Kan je bij friezen sowieso dat verschil in toestanden van ontbinding ruiken?

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    En dan dat stemmen, er zijn stemapparaatjes die je op de beker van een toeter klemt, heel klein dingetje en altijd raak. Maar nog steeds proberen ze hun trompet te stemmen op een toon van de piano en dat lukt ze dan gewoon niet.
    Als je niet op gehoor kunt stemmen verbaasd het mij niet dat zo'n band niet goed stemt.
    Stemmen is bij blaasinstrumenten relatief minder belangrijk dan b.v. bij een gitaar of piano. Een blazer kan zelf iets aan zijn intonatie doen en moet dus ook goed kunnen horen.
    Overigens een trombone kun je volgens mij ook stemmen.
    Heb je alles in één take opgenomen, of nog moeten knippen en plakken, toonhoogtes gecorrigeerd?
    Leuk verhaal wel, heel herkenbaar. Ik heb zelf ook een tijd in een big band gitaar gespeeld.

  8. #28
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    De mix is net klaar, een uurtje geleden op CD gebrand en het klinkt echt prima.

    Alles is tegelijk opgenomen met uitzondering van de eerste trompet en de zang. De dirigent speelt namelijk altsax en eerste trompet en dat kan niemand tegelijk. Dat komt omdat de eerste trompettist in Frankrijk zit.

    Knippen en plakken doen we niet en toonhoogtes corrigeren ook niet, ik werk namelijk met twee inch tape omdat dat nog altijd het beste klinkt.

    Ook misschien leuk om te vertellen, ik kijk naar de mengtafel, is een split console met aan de linkerkant alle microfoon ingangen en aan de rechterkant alle tape returns. Aan de linkerkant staan alle toonregelingen in bypass en alle hi pass filters staan aan behalve op de kick en op de bas. De meesten crossen rond 100 hz.

    Aan de rechterkant staan ook alle toonregelingen op bypass behalve die op de kick, waar iets laag wordt weggehaald, op de bas heb ik ook iets laag weggehaald 1.5dB of zo en op de zang een klein beetje hoog er bij, voor de rest hoor je overal het pure geluid van de microfoons. Dit is het echte old school engineering zoals de mannen dat vroeger allemaal deden. Niet meteen aan knoppen gaan draaien, geen compressors, gewoon het geluid bij de bron aanpakken.

    Leuk hé?

    Vanmorgen even de discussie gevolgd op HC over 16/44.1 als delivery format versus 24/96 of DSD en daar maakte Craig Anderton weer een mooie opmerking. Hij geeft les aan een recording school en gaat met zijn leerlingen naar een grote hal of kerk, gaat in het midden staan, zegt: luister goed en klapt in zijn handen. Kijk, zo klinkt een echte galm en die maak je op geen enkele manier na, niet analoog en niet digitaal. De galmkamer van Capitol Studio's is de best klinkende galm die ik ken, alleen heeft die maar één preset.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Ik heb wel eens een proefopname gemaakt met een blaaskapel, alles zo vals als maar kan en het viel niet voor elkaar te krijgen om dat te verbeteren.
    Gebruik je in dat soort situaties geen Antares? Of zeg ik nu iets heel slechts en gebruik je geen Pro Tools?



    Edit: Sorry ik heb het al gelezen in je vorige post, my bad. Nog een vraagje dan: hoe los je dat op?
    Laatst gewijzigd door Luke-wannabe; 15 mei 2008 om 15:45
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  10. #30
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe
    Gebruik je in dat soort situaties geen Antares? Of zeg ik nu iets heel slechts en gebruik je geen Pro Tools?



    Edit: Sorry ik heb het al gelezen in je vorige post, my bad. Nog een vraagje dan: hoe los je dat op?
    Al zou je digitaal opnemen, dan nog gaat het met Auto Tuning niet lukken omdat je een blaaskapel, bigband etc in één keer opneemt en op sommige microfoons barst van de overspraak. Je kunt het dus niet oplossen. Gisteren luisterde ik solo naar de vier trompetten, alle vier dezelfde microfoon en toch heeft de een veel meer overspraak dan de ander. Dat ligt aan het feit dat de een veel harder speelt en dichter bij de microfoon speelt dan de ander. Dat kun je ze wel 20 keer uitleggen, maar dat help maar weinig. Sommige van die gasten gaan rustig een andere kant op zitten blazen, onder de microfoon door of zo.

    Is dus onoplosbaar en een goede muzikant/ band heeft die dingen allemaal al achter de rug en weet gewoon wat wel en niet kan en moet. Ik heb al wat toespraken gehouden en ik vrees dat sommigen niet echt naar je luisteren. Maar het blijft een mooi vak.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top