Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 31

Discussie: Bigband opgenomen

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nielsduursma
    Stemmen?



    Tof verhaal hoor Han, van mij mag je vaker dit soort ervaringen/verhalen posten!

  2. #12

    Standaard

    Ja, goed verhaal, leuke klus.

    Maar een deel van je klachten komen er in feite toch op neer dat een paar muzikanten liever op hun eigen instrumenten spelen. Dat lijkt me toch niet zo onredelijk, hoe goed jouw spullen ook mogen zijn. Dat kost wel extra tijd, dat is waar.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  3. #13
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Ik heb geen klachten hoor Bert, maar je ziet altijd hetzelfde en dat onderscheidt de prof van de amateur. Drummers zijn gehecht aan hun eigen spullen en het geluid daarvan, maar je moet een stuk opnemen van nog geen anderhalve minuut en daarvoor ga je dan een prima drumstel laten weghalen en je gaat je eigen spul opbouwen.

    Als je een stuk of wat nummers gaat opnemen voor een demo dan snap ik dat, maar voor die 1:20 minuten kan ik dat niet volgen. Maar goed, als je dan slim bent kom je een uurtje eerder en je gaat dat drumstel proberen. En als dat je niet bevalt ga je de boel op je gemak verbouwen en er is niemand die op je staat te wachten. Dat is professioneel en dat bedoel ik niet als klacht hoor, het is een leermoment hoop ik.

    Zelfde met de piano, ik heb een echte vleugel, goed gestemd en klinkt prima. Persoonlijk vind ik een echte piano nog steeds beter klinken dan een digitale dus als ik de keus zou hebben is die niet moeilijk.

    En dan dat stemmen, er zijn stemapparaatjes die je op de beker van een toeter klemt, heel klein dingetje en altijd raak. Maar nog steeds proberen ze hun trompet te stemmen op een toon van de piano en dat lukt ze dan gewoon niet.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Je hebt Bes trompetten en C trompetten bass en dat mokkel heeft de verkeerde trompet, hoort het kennelijk niet en speelt gewoon door. Gruwelijk is zoiets.
    Die 'timing' heeft toch niets met de soort trompet te maken. Lijkt me eerder het probleem dat een beauty queen moet laten zien dat ze meer kan dan decoratief uitzien... En als ze zelf echt trompet speelt, en niet speciaal voor deze uitzending het deuntje heeft ingestudeerd, zal ze toch wel haar eigen trompet meenemen lijkt me.

    Weet eigenlijk niet wat leuker is, die video, of de reactie "She's not that good" Understatement of the century En dat gaat hard op de 2 1/2 millioen views af!

    Digitale piano gebruiken als er een goed gestemde vleugel is... als je een elektrisch piano geluid nodig hebt, OK, maar je had toch ook een echte Rhodes staan. Maar een vleugel kleurt een stuk mooier in een big band dan een Rhodes.
    Laatst gewijzigd door Harald; 11 mei 2008 om 18:42

  5. #15

    Standaard

    Wat bedoel je nou met timing? Dat mens staat gewoon een toon te hoog. Ik denk dat Han gelijk heeft en dat ze een te hoge toeter heeft. Erg stom...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  6. #16

    Standaard

    Hoor ongeveer een halve toon, geen hele. En van C naar Bbes is een hele. Geen idee hoever je er naast kan zitten met stemming. Een halve toon is toch vrij veel. Maar die C trompet, daar geloof ik niet zo in. Die timing zit in dat tussenstukje rond 1'24'' Er zwerft trouwens ook zo'n filmpje van Van Halen rond. Verklaringen daarover varieren ook. Eddie van Halen kan dan weer wel spelen, dat kan ook goed mis gaan blijkbaar.
    Laatst gewijzigd door Harald; 11 mei 2008 om 22:37

  7. #17

    Standaard

    Je kan wel zo een halve toon corrigeren met je stembuizen, maar dan nog is het idd een halve toon zwaar ernaast. Zou ze gewoon niet gestemd hebben, dat kan ook...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald
    Hoor ongeveer een halve toon, geen hele. En van C naar Bbes is een hele. Geen idee hoever je er naast kan zitten met stemming. Een halve toon is toch vrij veel. Maar die C trompet, daar geloof ik niet zo in. Die timing zit in dat tussenstukje rond 1'24'' Er zwerft trouwens ook zo'n filmpje van Van Halen rond. Verklaringen daarover varieren ook. Eddie van Halen kan dan weer wel spelen, dat kan ook goed mis gaan blijkbaar.
    Ik begrijp niet wat jij zit te blaten over de timing de hele tijd.. Dat filmpje is zo fakking vals
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Waar het om gaat is dat het vals is en wel zo vals als een schuifdeur en dat het mens dat kennelijk helemaal niet hoort.

    De link heb ik geplaatst omdat het over vals spelen ging van ene bigband. Nou kan een blazer nog redelijk veel corrigeren met zijn techniek, maar je moet het dan wel goed horen.

    Ik was naar een CD presentatie van een oude stijl jazzband, gewoon trompet, trombone en rieten plus de ritmesectie, maar die hebben de aanpak van een bigband. Dus alles staat vast en men krijgt alleen de ruimte in zijn solo. Daar hoor je veel drietonige harmonieën in die muziek en dat was zo zuiver als maar kan. Dat is puur genieten, de grote Amerikaanse bigbands als Count Basie, Duke Ellington en Harry James hadden dat ook, geen valse noot te horen.

    Ik heb wel eens een proefopname gemaakt met een blaaskapel, alles zo vals als maar kan en het viel niet voor elkaar te krijgen om dat te verbeteren.

    Een trompet, sax, clarinet en al die andere toeters kun je gewoon stemmen, is helemaal niet moeilijk, een gitaar stemmen is moeilijker en dan heb ik het maar niet over een piano.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Waar het om gaat is dat het vals is en wel zo vals als een schuifdeur en dat het mens dat kennelijk helemaal niet hoort.

    De link heb ik geplaatst omdat het over vals spelen ging van ene bigband. Nou kan een blazer nog redelijk veel corrigeren met zijn techniek, maar je moet het dan wel goed horen.
    Klopt, het is gewoon vals. Dat niet horen is vreemd, maar dat zie je ook op dat Van Halen filmpje. En Van Halen zal dat verschil toch echt wel horen. Vreemd genoeg wordt ook daar gewoon stug doorgespeeld: http://nl.youtube.com/watch?v=Mjx_GjyXCs4

    Maar er zit in mijn ervaring een enorm verschil tussen profs en veel goedbedoelende amateurblazers. (bij andere muzikanten ook niet veel beter, maar bij blaasinstrumenten en violen kun je je niet achter je instrument verstoppen. Als je basistechniek niet goed is, of je gehoor niet goed getraind, dan hoor je dat gelijk) Ooit een blazersarrangement overgenomen van een live versie van Kiss van Prince, waar de blazerssectie van die staccato arrangementjes speelde. Onze trompettist bleef volhouden dat je dat nooit kon laten stemmen. Raar dan, dat de blazers van (toen nog gewoon) Prince dat wel konden, en je diezelfde korte nootjes in heel veel blazersarrangementen tegen komt.

    En een drummer die een hele big band een uur laat wachten Tijdens bigbandrepetities zit je juist als ritmesectie de hele tijd uit je neus te eten omdat de blazers alles tig keer moeten doorspelen... In de bigbands waar ik in gespeeld heb werd er eigenlijk nooit tijd besteedt om de ritmesectie bij te schaven. En dan ga ik echt niet zeggen dat dat kwam omdat die ritmesecties zo brilliant waren... Maar wel eens met professionele blazers wat opgenomen, die gingen het van te voren in de kantine doorspelen, en speelden de partij vervolgens zonder problemen twee keer over elkaar in. Daar zit denk ik het echte probleem, hoeveel professionele big bands kun je in Nederland hebben, als ze er überhaupt al zijn. En bij amateurbigbands zitten echt ook heel goede blazers. Maar een of twee middelmatige blazers in een sectie, en de sectie klinkt gelijk een stuk minder. En die zitten er noodgedwongen altijd bij. Moeilijk genoeg zo'n bezetting überhaupt rond te krijgen.
    Laatst gewijzigd door Harald; 12 mei 2008 om 10:16

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top