Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31

Discussie: Bigband opgenomen

  1. #1
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard Bigband opgenomen

    Gisterenavond dus, een bigband, geen profs maar wel goede muzikanten. De bedoeling was om een leader voor een TV programma op te nemen, dus net zoiets als wat je hoort bij P&W en indertijd bij Barend en Van Dorp. Een stukje muziek met zang van nog geen anderhalve minuut.

    Eerst een gesprek gehad met de leiding van de bigband en een plattegrond gemaakt met hoe en waar iedereen wilde zitten. Vijf saxen, vier trombones, vier trompetten, drums, bas en piano.

    Ik heb de sessie 's nachts voorbereid zodat als de band binnen zou zijn dat we dan meteen met de opnamen zouden kunnen beginnen. Dat kostte mij een uur of vier en vandaag heb ik alles weer opgeruimd en dat kostte me bijna twee uur. Dus zes uur werk die ik niet zal kunnen berekenen want dat is niet de gewoonte van studio's.

    En dan die opname van anderhalve minuut muziek, dat duurde vier uur en hoe kan zoiets gebeuren, want ik dacht dat het in een uur wel gepiept zou zijn. In dat geval zou ik een gesprek hebben aangegaan om een deel van de uren die ik al besteed had toch te berekenen. Het begon met de drummer, die vond mijn Premier Genista slagwerk niet klinken zoals hij wou, hij wilde een meer 'jazzy' geluid. Dus moest mijn slagwerk (dat uitstekend klinkt) weg en hij moest al zijn spullen uit de auto halen, uitpakken en installeren. Dat kost aardig wat tijd en dat had voorkomen kunnen worden als hij een dag van tevoren even had uitgezocht hoe het klonk en dan zijn eigen setje had neergezet. Dat had niets gekost, nu duurde het meer dan een half uur.

    En of zijn setje meer 'jazzy' klonk? Volgens mij niet, maar wie ben ik?

    En toen kwam de pianist met het verhaal dat hij de vleugel liever niet gebruikte omdat het geluid zo door elkaar liep of zoiets. Dat heb je met mensen die gewend zijn om op een digitale piano te spelen, dat pedaal reageert totaal anders en als je diezelfde techniek op een echte piano toepast lopen alle tonen door elkaar heen.

    Dus werd de Roland uit de auto gehaald en aangesloten, dat is een heel ander geluid en zoals de meeste digitale piano's stemde hij niet goed.

    Na wat warmspelen gingen we opnemen en dat klonk voor geen meter omdat het gewoon niet stemde. Dus ik met mijn Seiko tuner tussen al die toeters en dat klopte van geen kant, de een te hoog en de ander te laag, maar niemand goed. Dat kost wat tijd en uiteindelijk waren de dirigent en ik redelijk tevreden, dus we gingen eindelijk echt opnemen. Dat ging redelijk maar de dirigent was niet snel tevreden en terecht. Steeds terugluisteren en ik heb een paar mooie monitoren in de opnameruimte staan zodat iederen gewoon kan blijven zitten en dus niet naar de controlroom hoeft te gaan. Uiteindelijk hadden we hem, de goede take. Dan moesten er nog een paar overdubs worden gedaan omdat de dirigent zelf ook een paar partijen speelde, altsax en 1e trompet.
    En toen moest de zang er op, een stuk of vier zinnen. Je denkt dat zoiets makkelijk is en toen ik het vier keer had gehoord had ik het zo kunnen doen, maar met de zanger ging dat wat moeilijker. Hij was kennelijk nerveus en zong voortdurend verkeerde noten, een kwint waar een terts moest enzo.

    Maar het is weer prima gelukt en het klinkt weer helemaal te gek. Ik vind bigbands de ultieme uitdaging en als het dan goed lukt heb je een grote voldoening.



    Voor wie het interessant vindt, de microfoonbezetting:

    Kick: D12E
    Snare: M201
    OH: C451 x2
    Bariton sax: MXL V69M
    Tenor sax 1: Neumann M149
    Tenor sax 2: MXL V77
    Alto sax 1: MD441
    Alto sax 2: MD441
    Trombones: MD421 MK1 x4
    Trumpets: M260 x4 (the very old M260's)
    Piano: DI x2
    Bass, MD421 in front of speaker
    Room: SP B1 x2 in ORTF
    Vocal: M149

    Uiteraard alles opgenomen met twee inch tape.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #2

    Standaard

    Gaaf man!!!! jammer dat ze zo vals waren, hoe hebben jullie dat zuiver gekregen dan???

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ricktekent
    Gaaf man!!!! jammer dat ze zo vals waren, hoe hebben jullie dat zuiver gekregen dan???
    Stemmen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richwoodje
    Nee, dit is Bob Dylan noch Roger Waters, het is Niels D.
    Horny Horns

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ricktekent
    Gaaf man!!!! jammer dat ze zo vals waren, hoe hebben jullie dat zuiver gekregen dan???
    Ik heb een fantastische Seiko tuner met twee verlichte pijltjes er op en een wijzer. Die reageert op elke toon, uitgaande van A=440 (maar je kunt hem calibreren op een andere freq) en als de twee pijltjes branden sta je 100% zuiver. Sta je niet goed dan brandt er één pijltje en die wijst omhoog of omlaag.

    Dat apparaat is zo goed dat je er elke afwijking direct op ziet en je moet echt helemaal zuiver staan willen de beide pijltjes gaan branden.

    En met dat ding ga ik langs alle toeters behalve de trombones want trombones glijden door alle tonen heen, dus de bespeler bepaalt zelf zijn toon.

    Maar je staat er van te kijken hoe onzuiver de trompetten en saxen zijn en hoe die gasten dat niet horen. Ik hoor dat direct en hoor ook dat digitale piano's vaak niet helemaal goed zijn. Ik stem een gitaar met open snaren gewoon op gehoor.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5

    Standaard

    geen gitaar?

    Tja dan klinkt het al snel "iets minder goed"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik heb gister een klein bandje opgenomen en gelukkig herinnerde ik me een topic hier een tijdje geleden van een demo met heel valse gitaren.
    heb dus regelmatig ff gevraagd om stemcheck
    maar zo erg als dit was het niet

  7. #7
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Ik hoor het gelukkig heel goed en ik kan ook vaak vertellen welke snaar het is. Maar dan moet je dit eens horen.


    @Renin: nee, geen gitaar deze keer en eigenlijk mis je die ok niet. De pianist is een druk tiepje, speelt erg veel noten en in een bigband is het vaak een gevecht tussen de gitaar en de piano, die elkaar goed in de weg kunnen spelen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Ik hoor het gelukkig heel goed en ik kan ook vaak vertellen welke snaar het is. Maar dan moet je dit eens horen.
    dat is zeker zo'n geintjes ding wat ze verziekt hebben wat je ook met malmsteen enzo ziet.
    dat kan toch niet serieus zijn?

  9. #9
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Je hebt Bes trompetten en C trompetten bass en dat mokkel heeft de verkeerde trompet, hoort het kennelijk niet en speelt gewoon door. Gruwelijk is zoiets.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    I haven't been able to verify this to be true.
    lijkt me toch vrij sterk dat ze dan zo vrolijk door huppelt

    maarja, er zijn van die amerikaanse blondjes

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top