Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35

Discussie: buis v1 positie

  1. #1

    Standaard buis v1 positie

    ik lees bij tonefactory dat de buis in de v1 positie de buis is die de meeste versterking geeft.

    is dit bij alle versterkers zo? maw moet ik altijd bij het vervangen van de preamp buizen een speciaal daarvoor bestemde buis in de v1 positie plaatsen?

    en als ik aleen de buis in de v1 positie vervang met die bewuste daarvoor bestemde buis geeft dat dan al verandering van klank? of moet ik dan alle buizen vervangen?
    buter brea en griene sjippe...........................
    wa dat net sizze ken dy hat een hasse lippe

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.395

    Standaard

    De V1 is de buis die als eerste het signaal van de gitaar binnenkrijgt en versterkt. Daarom is ie zo belangrijk, het is niet verplicht om een speciaal geselecteerde buis voor deze positie te gebruiken, maar wel verstandig, zeker als er flink gescheurd moet worden. Omdat de V1 het dignaal het meeste versterkt zullen alle bijgeluiden die deze buis levert ook zeer duidelijk in je signaal aanwezig zijn. Je kunt inderdaad voor een ander geluid eerst de V1 eens wisselen, kijken wat dat oplevert, vaak levert een andere V1 een groot verschil op. Je hoeft ook niet voor de voorversterkerbuizen allemaal hetzelfde type en merk te gebruiken. Juist door een combinatie van verschillende buizen kun je misschien dichter bij het geluid komen wat je graag wilt. Dan moet je dus wel experimenteren en een beetje gevoel krijgen voor de beschrijvingen van wat buizen doen en wat dat oplevert.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  3. #3

    Standaard

    oke, ik heb in mijn marshall silver jubilee 3 ecc83 van jj gedouwd en het klinkt wel goed, maar ik moet zeggen dat ze wel erg in het midden gebied zitten, een beetje santana achtig. dus als ik daar een buis van bv electro harmonix in de v1 positie bij doe, dan vang ik dat creamy midden een beetje op?

    en oja, de v1 positie is dat altijd de eerste buis van af de linkerkant?

    en hoe zit dat dan met mijn laney vc50, die heeft twee kanalen en zes preamp buizen, zijn dat dan voor elk kanaal 3, en heeft dan elk kanaal zijn eigen v1 positie? of lul ik uit m,n nek
    buter brea en griene sjippe...........................
    wa dat net sizze ken dy hat een hasse lippe

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.395

    Standaard

    JJ's hebben inderdaad veel mid ("warm" noemen ze dat), ik heb in mijn Peavey Classic 30 JJ's, maar de V2 (de buis die bij de Classic 30 voor het scheurkanaal zorgt) heb ik een Shuguang gezet, wat een heavier, meer Marshall-achtig geluid oplevert. Voldoet goed. EH zou ook kunnen, heb ik ook geprobeerd, vond ik minder verschil met de JJ maken. Ik heb met een aantal verschillende buizen gewoon een paar keer wat zitten schuiven en vergelijken.

    De V1 is niet altijd de eerste buis vanaf de linkekrkant, hangt van je versterker af, de lay-out is niet altijd hetzelfde. Het zal wel vrij vaak de eerste links zijn denk ik, maar je kunt dan beter even in de handleiding kijken of op internet een schema zoeken.

    Je VC50 heeft voor het cleane kanaal drie buizen en voor het scheurkanaal vier, waarbij ze de stuurbuis (laatste buis voor de eindversterker) delen. Het staat in de manual, die heb ik op de computer staan omdat ik bijna een VC50 had gekocht (niet genoeg geld op dat moment). Zo te zien hebben ze allebei een eigen V1. Bevalt die Laney goed? Ik heb begrepen dat de standaard speakers nogal hard en kil klinken, misschien zou je daar ook eens naar moeten kijken als je niet tevreden bent over het geluid. Je kunt hem natuurlijk ook aan mij verkopen De manual staat op de Laney site, mocht je hem niet hebben: http://www.laney.co.uk/manuals/VC50-...ssue%201.1.pdf
    Laatst gewijzigd door Rinze; 6 februari 2007 om 08:39
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.729

    Music

    Ik heb er twee jaar terug veel mee geËxperimenteerd en ben tot de conclusie gekomen dat 't verhoudingsgewijs VEEL verschil maakt. In heel de lijn gitaar, effect, kabel, amp, speaker zou je misschien denken dat 't een nuanceverschil is maar het is echt meer dan dat. Tussen de huidige merken zit er best wat verschil, maar het onderlinge verschil is klein als je het vergelijkt met hoe moderne buisjes klinken t.o.v. oude productie. Enorme verschillen, maar over het algemeen hebben oude productie buizen meer helderheid en een beter laag, gain kan wel erg verschillen (soms vroege vervorming, soms juist veel headroom.
    Afijn, voor mij geen moderne productie pre amp tubes meer. JJ niet helder genoeg en slechte ervaringen met levensduur, EH vaak te scherp en weinig diepgang, etc. etc.

    O ja:
    V1: dichtste bij de input,verste van power amp tubes
    fase draaier: dichtste bij power amp tubes.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze
    JJ's hebben inderdaad veel mid ("warm" noemen ze dat), ik heb in mijn Peavey Classic 30 JJ's, maar de V2 (de buis die bij de Classic 30 voor het scheurkanaal zorgt) heb ik een Shuguang gezet, wat een heavier, meer Marshall-achtig geluid oplevert. Voldoet goed. EH zou ook kunnen, heb ik ook geprobeerd, vond ik minder verschil met de JJ maken. Ik heb met een aantal verschillende buizen gewoon een paar keer wat zitten schuiven en vergelijken.

    De V1 is niet altijd de eerste buis vanaf de linkekrkant, hangt van je versterker af, de lay-out is niet altijd hetzelfde. Het zal wel vrij vaak de eerste links zijn denk ik, maar je kunt dan beter even in de handleiding kijken of op internet een schema zoeken.

    Je VC50 heeft voor het cleane kanaal drie buizen en voor het scheurkanaal vier, waarbij ze de stuurbuis (laatste buis voor de eindversterker) delen. Het staat in de manual, die heb ik op de computer staan omdat ik bijna een VC50 had gekocht (niet genoeg geld op dat moment). Zo te zien hebben ze allebei een eigen V1. Bevalt die Laney goed? Ik heb begrepen dat de standaard speakers nogal hard en kil klinken, misschien zou je daar ook eens naar moeten kijken als je niet tevreden bent over het geluid. Je kunt hem natuurlijk ook aan mij verkopen De manual staat op de Laney site, mocht je hem niet hebben: http://www.laney.co.uk/manuals/VC50-...ssue%201.1.pdf
    oke, het word me nu wel duidelijk, waar het mij om gaat is het scheurkanaal op de laney, die zou ik wel wat warmer willen hebben, het cleane kanaal ben ik wel redelijk tevreden over.

    en idd hij is errug hard, en je moet met die speakers die er in zitten erg uitkijken met je hoog,
    hij klinkt gouw te schel, maar verder voldoet hij wel erg goed. hij is erg veelzeidig, en onlangs heb ik er een paar jj el34,s ingezet, en daar is hij al heel erg van opgeknapt.
    mischien dat ik nog eens een paar celestions op de kop kan tikken dan word het helemaal oke.
    buter brea en griene sjippe...........................
    wa dat net sizze ken dy hat een hasse lippe

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Ik heb ook net geëperimenteerd met voorbuizen in Marshall JMP 100 Watt Master Volume top:
    JJ: te weinig laag, heel veel hoog maar wel mooi transparant.
    EH (Electro Harmonix): Heel veel vet laag, maar persoonlijk vond ik het een veel te veel dominant laag.
    Met een EH en JJ's in 2 en 3 kreeg ik een redelijk lekker geluid.

    Ik heb nu 3 Tung Sols erin. Een V1 geselecteerde (dus getest op hi gain) op V1, een gewone in V2 en een gebalanceerde in V3 (dan krijg je een mooi gelijkmatige sound wat bas, mid en hoog betreft)
    Supergeweldige buizen!
    Ik denk dat ze van de nieuwe buizen het dichtst bij de NOS buizen komen!
    Lekkere diepe bastonen zonder dat ze dominant drukkend zijn en mooie mids en mooie heldere hoge tonen. Een dynamische tranparante warme sound zonder dat het wollig klinkt en met een heerlijk randje.
    (Bij mijn amp moet ik alleen de mid niet boven de 5 zetten want dan krijg ik wél een (voor mijn smaak) te warm bijna wollig geluid...)
    En als ik gas geef brult ie heerlijk!!


    Alhoewel ik eigenlijk al dik tevreden ben ben ik toch nog van plan om nog eens te experimenteren met een Tung Sol in V1 en een JJ in V2.
    Want die JJ's geven wel héle mooie heldere hoge tonen maar ze missen alleen diep laag wat een Tung Sol denk ik zonder problemen zal aanvullen.

  8. #8

    Standaard

    tien tekens
    Laatst gewijzigd door Brord; 8 mei 2009 om 12:06

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.395

    Standaard

    Ja hoor, dat kan zonder meer, je hoeft niks opnieuw af te regelen ofzo, bevalt het niet verwissel je ze gewoon weer.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Het kan zelfs zijn dat je geluid veel lekkerder wordt!
    Het kan natuurlijk ook minder naar je smaak zijn, gewoon proberen dus.
    Ze moeten vaak wel van hetzelfde type zijn (hangt van je amp af)
    Door verschillende merken voorbuizen te mixen kan je in veel gevallen zelfs een beter geluid krijgen dan dat je 1 (goed) merk voor alle posities gebruikt...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top