Hee,

Ik ben op dit moment op reis in China en dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar wat me hier ook opvalt is dat de gitaren echt belachelijk goedkoop zijn. Bijvoorbeeld de witte Ibanez Jem voor net 200 euro en een Gibson Les Paul voor 150! Gisteren liep ik tegen twee zeer mooi gitaren aan: Een china Custom Les Paul en het Zakk Wylde model van Gibson. Voor mij toch wel twee droomgitaren. Ik ben me er zeer van bewust dat de chinezen meesters zijn in het namaken, maar ik heb er op gespeeld en man man man...het geluid was goed, het speelde geweldig, action en afwerking overal perfect. Kortom ik moet er duidelijk een hebben, fake of niet. De prijs voor de zakk wylde is 155euro.

Het lastige is alleen het versturen naar Nederland, want daar heb ik geen ervaring mee. Ik wil de gitaar gewoon legaal invoeren in Nederland. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

De prijs voor de zakk wylde is 155euro. De verzendkosten zullen naar schatting via China Post denk ik tussen de 30 en 60 euro bedragen. Dit baseer op een eerdere verzending van souvenirs vanuit china.


Tot nu toe heb ik begrepen hier uit het forum en op internet dat je bij het invoeren in Nederland een BTW van 19% moet betalen over het aankoopbedrag+verzendkosten en daar nog 3% invoerrechten overheen. En dat je bij het verzenden de factuur moet bijvoegen. Paar vragen:

Is dit alles wat de douane nodig heeft of moet ik nog iets anders doen? Moet ik de douane bijvoorbeeld persoonlijk op de hoogte stellen middels mail/telefoon?

Stel dat het wel een echte Gibson Zakk Wylde is gemaakt in de VS (staat op de achterkant van de kop met serienummer) Op muziekinstrumenten.com wordt deze aangeboden voor 5500euro. Stel dat ze hem bij de douane taxeren op dit bedrag, maakt dit dan uit voor het bedrag wat ik extra moet gaan betalen bij invoer in Nederland?

Verder voor het verzenden kan ik hier alleen gebruik maken van China Post. Er is alleen een taalprobleem. Ik spreek geen Chinees en zij spreken geen Engels. Het wordt dus heel lastig voor mij om te zeker te weten dat zij het via de juiste procedure gaan verzenden. En bijvoorbeeld voor mij om duidelijk te maken dat ik de factuur op de verzending wil. Misschien hebben ze wel ervaring met dit soort dingen, maar dat weet ik dus niet. Heeft iemand hier enig ervaring mee?

Over 5 dagen reis ik verder naar Hanoi in Vietnam. Ik weet via internet dat ze daar een Fedexoffice hebben. Kan ik er misschien beter voor kiezen om de gitaar via hun te verzenden? En kan ik ook via Fedex/DHL/etc een koerier bestellen die het pakket op mijn hotelkamer komt afhalen? Iemand enig idee?

Verder nog tips, adviezen? ik zou het heel erg waarderen. Ik hoop gewoon die gitaar met een gerust hart naar NL te kunnen sturen, zonder dat ik bang hoef te zijn dat straks mijn halve reisbudget op gaat aan boetes/invoerrechten. Moet nog een paar maanden nl...

Sorry, voor het lange verhaal, maar damn man je moet die gitaar zien...
In ieder geval alvast heel veel dank.

groetjes Snoo