Meine Damen und Herren,

nu zit ik de laatste paar dagen een beetje teveel op het forum -ben de enige gelukkig niet- en het valt mij op dat een boel beginnende gitaarcollega's al gauw de vraag hebben over advies bij het kopen van een eerste gitaar.
Volkomen begrijpelijk & terecht natuurlijk, en er wordt met hart en ziel behulpzaam advies gegeven door iedereen.

Er wordt echter ook vaak -terecht- (dan wel niet met lichte irritatie) geopperd dat men eerst de zoekfunctie moet gebruiken, zeker als de vraag in kwestie een specifieke gitaar betreft, "wat kost een Epi Les Paul" of "moet ik een Strat of een Tele model kopen, wat is het verschil", om maar wat voorbeelden te noemen.
Heeft men gelijk in, ware het niet dat mensen die hier net hun eerste of tweede post plaatsen nog een beetje hun weg moeten vinden. Dus dat men meteen de vraag stelt is niet zo raar.

Mij valt iig op dat steeds dezelfde vragen terugkomen, en dat er veel dezelfde antwoorden worden gegeven.
Zou het mogelijk zijn om een sticky te maken met wat standaard tips & adviezen over de aanschaf van je eerste gitaar? En dat alle vragen die mensen nog hebben, alleen daarin gepost moeten worden?
Lijkt mij dat je dan minder losse "welke gitaar" topics krijgt, die toch uiteindelijk allemaal over hetzelfde gaan.
Bovendien kun je mensen, als ze dan toch een apart topic openen, meteen doorverwijzen naar het "Grote Eerste Gitaar" topic.
Voor mijn part wordt het een aparte categorie, omdat het net zo goed akoestische gitaren, bassen & versterkertjes kan betreffen.

Met een beetje geluk begint er elke dag wel weer iemand met gitaarspelen, dus de grote-welke-gitaar-moet-ik-kopen-vraag zal zeker vaker terugkomen!
Dit is niet omdat ik me erger aan het gegeven -ik erger me dus niet-, maar het leek me een goed idee voor het overzicht, voor de oude en nieuwe leden. Weten ze meteen waar ze moeten kijken.
Bedacht het net zomaar effe, en dacht: zal ik voor de verandering eens een echt constructieve bijdrage proberen te leveren aan GN ?

Of ik heb niet goed gekeken, maar volgens mij is er nog niet zoiets toch (zowel ben ik een dooshbag en moest ik maar 'ns vroeg gaan pitten)??
Weet dat er onder "Speeltechnieken & Theorie" een Stappenplan is geschreven door G.G., en hoofdstuk #1 gaat over de aanschaf. Hoewel duidelijk, is het wat beknopt misschien (no offense!) en die sticky is niet voor (uitgebreide) discussie en gaat niet exclusief over de aanschaf.
Mijn bedoeling is een beetje dat er 1 groot sticky/topic/onderwerp komt waar mensen volop kunnen vragen, zonder dat er tig posts ontstaan over -nogmaals- steeds hetzelfde. Goed idee of slecht idee?



Gaarne reacties, ideeën en mogelijkheden. Niet allemaal tegelijk!

weltruste, R.