Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 37

Discussie: Lintzaag kopen

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara
    Een om aan het wiel te draaien om de zaag in beweging te krijgen en een andere om het hout er door te duwen. Of zie ik dat verkeerd ?
    Links onderin zie je een aandrijfriem lopen. Zo'n ouderwetse brede leren riem. Waarop zo'n machine liep kan veel zijn. Stoom, diesel, electriciteit, windkracht en waterkracht. De hendel rechts van het zaagtafelblad is waarschijnlijk de rem of de stop.

    Kortom, één persoon kan het geheel bedienen.

    Ik was een paar keer in een oude gitaarfabriek in Frankrijk waar ze nog wat hout hadden liggen. Alle machines daar werkten op waterkracht en konden door een ingenieus systeem ingeschakeld of uitgeschakeld worden.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra
    Links onderin zie je een aandrijfriem lopen. Zo'n ouderwetse brede leren riem. Waarop zo'n machine liep kan veel zijn. Stoom, diesel, electriciteit, windkracht en waterkracht. De hendel rechts van het zaagtafelblad is waarschijnlijk de rem of de stop.

    Kortom, één persoon kan het geheel bedienen.

    Ik was een paar keer in een oude gitaarfabriek in Frankrijk waar ze nog wat hout hadden liggen. Alle machines daar werkten op waterkracht en konden door een ingenieus systeem ingeschakeld of uitgeschakeld worden.
    Al zeg je dat dat ding in werking treedt van zodra je de horlepiep begint te dansen, dan nog zou ik je geloven. Mijn werktuigenkennis is vrijwel nihil (Ik krijg zelfs mijn pas gekregen Gamma-huismerk bovenfrees niet in elkaar gezet, zelfs met dat gekopieerde plannetje dat erbij zit - dat belooft als ik daadwerkelijk begin te frezen)

    Ik vind trouwens dat die antieke lintzaag eerder in een museum thuishoort dan op een veilingsite. Maar soit, offtopic genoeg.

    @Grizzly : Proficiat met je lintzaag
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Wanneer ik mijn zelfbouw hobby doorzet, komt er wel een wat zwaarder model lintzaag, dan gaat deze weer naar een andere beginnende gitaarbouwer.
    Zo hebben er meer een mazzeltje.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    pas geleden ook een ferm lintzaag en ook ferm figuurzaag gekocht. De figuurzaag heb ik nog en die is goed voor wat hij kost en goed te gebruiken.
    De lintzaag heb ik meteen de volgende dag terug gebracht. Absolute rommel. Ik kan er echt niks positiefs over zeggen, hij was echt niet het geld waard wat hij kostte. Klinkt misschien vreemd maar dit ding was nog geen 20 euro waard.
    De volgende dingen waren er mis mee:
    1) de plastic handels om dingen mee los te draaien vielen spontaan van de machine af.
    2) de bout van het deksel was scheef
    3) alles zat los of hing aan elkaar
    4) hij deed het niet....de elektromotor kreeg de zaag niet rondgetrokken. Afstellen, smeren enz. enz. mocht allemaal niet helpen.

    Dus inderdaad goedkoop duurkoop. Normaal koop ik alleen het allerduurste gereedschap omdat ik er ooit van overtuigd was dat dat het beste was. Na een keer hiervan afgeweken te zijn ben ik hiervan opnieuw overtuigd.
    Ik heb trouwens over de HBM machines heel goede dingen gelezen van vakmensen, dus dat lijkt me op zich wel een goed alternatief.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi Gengar,
    Over de zaken waar je problemen mee had, heb ik nog niets van gemerkt. Alle knoppen zitten er aan en werken.
    Zagen doet hij ook nog, dus dat is ook goed.

    Wat ik wel lastig vind, is dat hij niet recht wil zagen. De zaagsnede loopt direct naar rechts weg. Zelfs wanneer ik heeeeel langzaam het hout aanduw loopt hij nog steeds naar rechts weg. Een rechte zaagsnede is bekant onmogelijk.
    Ik zal dat ding eens uit elkaar trekken en kijken of het te stellen is.

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly
    Hi Gengar,
    Over de zaken waar je problemen mee had, heb ik nog niets van gemerkt. Alle knoppen zitten er aan en werken.
    Zagen doet hij ook nog, dus dat is ook goed.

    Wat ik wel lastig vind, is dat hij niet recht wil zagen. De zaagsnede loopt direct naar rechts weg. Zelfs wanneer ik heeeeel langzaam het hout aanduw loopt hij nog steeds naar rechts weg. Een rechte zaagsnede is bekant onmogelijk.
    Ik zal dat ding eens uit elkaar trekken en kijken of het te stellen is.
    Dat heet 'lead' op z'n engels, en heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je zaagblad of niet helemaal recht loopt (zijn de wielen goed afgesteld), maar eerder dat een kant van de zaagtanden botter is dan de andere kant. Na verloop van tijd gaan alle zagen die fenomeen vertonen als ze niet geslepen worden, en als je het gewoon van die zaag weet kun je er omheen werken.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    Dat heet 'lead' op z'n engels, en heeft er waarschijnlijk mee te maken dat je zaagblad of niet helemaal recht loopt (zijn de wielen goed afgesteld), maar eerder dat een kant van de zaagtanden botter is dan de andere kant. Na verloop van tijd gaan alle zagen die fenomeen vertonen als ze niet geslepen worden, en als je het gewoon van die zaag weet kun je er omheen werken.
    Heb je waarschijnlijk gelijk in. Ik werk er ook "omheen" en heb er daardoor minder last van. Morgen eens binnenin kijken

  8. #28
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Jongens, graag vanaf nu weer alleen over lintzagen verder gaan.

    Laat de rest van de discussie maar voor wat het is.

    Joris

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly
    Ziezo, hij is binnen.



    Niet echt een kwaliteits lintzaag, maar voor deze startende amateur bouwer goed te gebruiken. Hij doet het zelfs prima.
    Ik moet hem nog wat beter afstellen want recht zagen is er nog niet bij.

    Voor 30€ kan ik mij absoluut geen buil vallen
    Is die afstand niet te klein voor akoestisch gitaar? (zie rood pijl)
    Laatst gewijzigd door gangster429; 5 juni 2008 om 23:17

  10. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gangster429
    Is die afstand niet te klein voor akoestisch gitaar? (zie rood pijl)
    Uh, waarom? Zowat alles dat je zaagt blijft aan de andere kant van het zaagblad. Waar het niet geschikt voor is is om lange stukken dwars doormidden te zagen, en ook niet om hele dikke stukken mee te zagen, maar het kan z ongeveer alle 'gewone' vormen zonder al te veel moeite zagen...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top