Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37

Discussie: Lintzaag kopen

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard Lintzaag kopen

    Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar ik weet geen andere plek dan Zelfbouw sectie.

    Voor ik aan het werk ga met uitzagen van mijn body en hals, wil ik nog een aantal stukken gereedschap aanschaffen.
    Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten als ik een gebruikte lintzaag aanschaf?
    Welk type niet, wat juist wel etc.
    Deze Lintzaag bijvoorbeeld, maar dan een ouder type zag ik staan.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Ik zou niet gauw zo'n oud beestje kopen. In ieder geval niet zonder een goede test.

    Sommige gebruikers laten het zaagblad van de ongebruikte lintzaagmachine constant onder spanning staan, waardoor de wielen lichtelijk uit vorm raken. Daardoor gaat de machine onstabiel lopen met alle risico's van dien.

    Daarnaast is er simpelweg het slijtage verhaal van oude machines. Wat is de staat van de lagers, van de aandrijfriem, de motor, enz.

    Kortom, testen.... Kopen na de test?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ok, goede tip.
    Het leek me verstandig een wat grotere machine te kopen waardoor ik een hogere doorvoer heb, maar die zijn nieuw/jong, erg duur.
    Zo'n goedkopere Ferm met een max doorvoerhoogte van 85mm is dat wat,
    die zijn nieuw rond de 120€. (het is maar hobby en geen professie van mij.)


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Ik ken mensen die daar zeer tevreden over zijn. Ik ken ook een parket firma die structureel deze machines meenemen als ze parket gaan leggen.

    Als je verwachting geen al te hoge (doorvoer) is, is het wellicht een prima machine.

  5. #5

    Standaard

    Nouja, echt zo goedkoop zou ik niet doen - je groeit er snel overheen. Dan liever een kleine tweedehands Metabo/Elektra Bekum, of anders een van de HBM Machines (Buitelaar.nl). Zijn stukken degelijker (heb ze van dichtbij bekeken, ziet er voor de prijs heel prima uit...), kosten niet veel meer.

    Ik ben voor een zeer goed onderhouden tweedehandsje gegaan, ingelezen, zaag bekeken, 'm draaiende gezien, gekocht, nul spijt van. Wel in totaal zo'n 1000 euro uitgegeven (frequentieregelaar+zaag zelf), maargoed, het is een voor mij belangrijk hobby en ik heb het er voor over.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Wat Matia zegt, beter wat meer kwaliteit. Ik heb zelf laatst een Electra Beckum BS230 gescoord op marktlaats voor 7 tientjes.
    Prima ding voor de hobby gitaarbouw. Doorvoer is van deze ook een cm of 8, dus beperkt. Maar een body gaat net, geduld hebben hé.

    Als je toch voor een Ferm wilt gaan , staat er al een tijdje een op marktplaats voor 30 euro. http://link.marktplaats.nl/161019514
    Laatst gewijzigd door superfly; 13 april 2008 om 21:19
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    25 maart 2007
    Locatie
    Huissen
    Berichten
    99

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    Nouja, echt zo goedkoop zou ik niet doen - je groeit er snel overheen. Dan liever een kleine tweedehands Metabo/Elektra Bekum, of anders een van de HBM Machines (Buitelaar.nl). Zijn stukken degelijker (heb ze van dichtbij bekeken, ziet er voor de prijs heel prima uit...), kosten niet veel meer.

    Ik ben voor een zeer goed onderhouden tweedehandsje gegaan, ingelezen, zaag bekeken, 'm draaiende gezien, gekocht, nul spijt van. Wel in totaal zo'n 1000 euro uitgegeven (frequentieregelaar+zaag zelf), maargoed, het is een voor mij belangrijk hobby en ik heb het er voor over.
    Ik heb een machine van het merk "Record Power" die volgens mij identiek was aan de machines die ze toen bij Buitelaar verkochten (ook zelf gezien). Mijn machine zal nu zo'n vijf jaar oud zijn. De gegoten aluminium (?) onderdelen van de boven en onderste zaaggeleider zijn helaas van inferieure kwaliteit. Ze breken spontaan af, eerst onder en nu pas van de bovengeleider. Ook de diverse plastic handeltjes zijn slecht, maar die kunnen eenvoudig vervangen worden door een simpele vleugelmoer. Mijn machine lijkt op het huidige HBM 250 model van Buitelaar.
    Ondanks deze problemen zou ik niet meer zonder kunnen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Tja, hoe luidt dat gezegde ook al weer? Goekoop duurkoop?? Het ligt eraan wat je er van verwacht denk ik.

    Anderzijds, ik bezit een kleine Huvema lintzaag. Ook geen dure, maar dat kreng draait al tien jaar zonder problemen.

    En Metabo of Electra Beckum zijn hun geld beslist waard en per definitie beter dan Ferm of iets dergelijks.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra
    Tja, hoe luidt dat gezegde ook al weer? Goekoop duurkoop?? Het ligt eraan wat je er van verwacht denk ik.
    Anderzijds, ik bezit een kleine Huvema lintzaag. Ook geen dure, maar dat kreng draait al tien jaar zonder problemen.
    En Metabo of Electra Beckum zijn hun geld beslist waard en per definitie beter dan Ferm of iets dergelijks.
    Daar kan ik me bij aansluiten, Ferm heb ik altijd gemeden omdat het over het algemeen maar een jaartje mee gaat voor er spontaan spul afvalt.

    Echter een update, ik kan deze bijna nieuwe Ferm nu overnemen voor 3 tientjes.
    ehhhh heb ik voor deze ene fender klus een grotere hoogte nodig dan die 85mm zaaghoogte?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly
    Daar kan ik me bij aansluiten, Ferm heb ik altijd gemeden omdat het over het algemeen maar een jaartje mee gaat voor er spontaan spul afvalt.

    Echter een update, ik kan deze bijna nieuwe Ferm nu overnemen voor 3 tientjes.
    ehhhh heb ik voor deze ene fender klus een grotere hoogte nodig dan die 85mm zaaghoogte?
    Drie tientjes? Niks mis mee!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top