Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Discussie: "Underground" Prog.

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juni 2007
    Locatie
    Planet Gong
    Berichten
    581

    Standaard "Underground" Prog.

    De laatste 2 weken ofzo ben ik bezig geweest om wat mooie bandjes te ontdekken, ik heb het 1 en ander op youtube geluisterd etc. maar ik kon nog niet downloaden i.v.m mijn pc
    Sinds eergister kon ik dat wel weer, en ik heb wat 'meesterwerkjes' gevonden om het maar zo te noemen.
    o.a.:

    - Man (2 ozs of Plastic with a hole in the middle, is vooral erg goed)
    - Khan (Space Shanty)
    - Magma (beginner van alle ZeuHl bands)
    - Groundhogs
    - Tony Williams Lifetime

    En nog veel meer natuurlijk, aangezien de "underground prog scéne" oneindig groot blijkt te zijn.

    Zijn er meer mensen hier op het forum die dit echt goeie muziek vinden? (Bijvoorbeeld Soft Machine, Steve Hillage, The Nice, Camel etc.)

    Zoja, kunnen we hier wat bands uitwisselen e.d.
    You think you can't,
    You wish you could.

    I know you can,
    I wish you would.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Ik vind The Inner Mounting Flame van The Mahavishnu Orchestra ook erg goed, niet echt Prog, maar valt wat meer in de categorie van Tony Williams Lifetime denk ik...
    Nog eentje, erg cool, ook niet helemaal in de categorie maar zeker wel vet, Jaga Jazzist...
    Van Tony Williams Lifetime vind ik het album Believe It wel cool, maar dat komt misschien omdat ik wat optredens met een aantal van die nummers heb gedaan, was erg leuk om te doen...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juni 2007
    Locatie
    Planet Gong
    Berichten
    581

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
    Ik vind The Inner Mounting Flame van The Mahavishnu Orchestra ook erg goed, niet echt Prog, maar valt wat meer in de categorie van Tony Williams Lifetime denk ik...
    Nog eentje, erg cool, ook niet helemaal in de categorie maar zeker wel vet, Jaga Jazzist...
    Van Tony Williams Lifetime vind ik het album Believe It wel cool, maar dat komt misschien omdat ik wat optredens met een aantal van die nummers heb gedaan, was erg leuk om te doen...
    Haha, ik zit net "Snake Oil" te luisteren van The New Tony Williams Lifetime

    The Mahavishnu Orchestra is idd ook goed ja, en het is wel prog. hoor, alles wat je niet ergens anders kan plaatsen omdat het eigenlijk nog verder gaat dan gewoon experimenteel/pscydadelisch. Ook geen vaste stijl, ze doen gewoon nummers in alle soorten en maten, daarom vind ik deze muziekstijl zo geweldig, ze stappen midden in een nummer van wat new-age/klassiek achtige beats over naar een dikke blues/rock solo op een synthezier of gitaar en het loopt zo mooi over
    You think you can't,
    You wish you could.

    I know you can,
    I wish you would.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Haha, staat ook op die plaat en die heb ik ook gespeeld...
    Je hebt dan wel een iets andere definitie van Prog dan ik, ik zou het eerder (70's) Jazzrock noemen...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 oktober 2007
    Locatie
    Winschoten
    Berichten
    118

    Standaard

    Een paar wat minder bekende, maar toch steengoede progbands:

    - Lana Lane: Zangeres met een constant wisselende band, heel krachtige stem. Van soft, tot hardrock tot metal. Heeft ook een aantal malen op Ayreon platen gezongen (Dragon On The Sea). Arjen Lucassen heeft volgens mij een aantal van haar nummer voorzien van gitaar partijen. (Tips: Speed of Sound, Alexandria, Raining)

    - Enchant: Vooral het oude werk is virtuoos en kan naar mijn idee meten met het oude Dream Theater werk. Soundwise heeft het hier naar mijn idee ook wel iets van weg. Met name de bassist (Ed Platt) is een geniale muzikant. (Tips: New Moon, Acquaintance, Below Zero).

    - Gazpacho: Heb ik live gezien in het voorprogramma van Marillion. Noorse band, heel eigen geluid. Heeft in de verte een hele kleine hint van Radiohead, maar wat meer folky. Hun nieuwe album 'Night' is echt een musical masterpiece. (Tips: Chequered Light Buildings, Sea of Tranquility, Bravo)

    Enjoy!
    Gear:
    Fender Custom Strat
    Tokai Stratocaster
    Warmoth Tele

    Koch Powertone II
    Koch 4x12
    Yamaha VR5000

    TC Electronic G-Major
    Boss DS-1 (Keeley mod)
    Boss CE-3
    Roland FC-200

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 mei 2007
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    11.218
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Wat voor prog zoek je?
    De zanger van mijn bandje is een muziekfetisjist , en die kent echt ontzettend veel bands. kan hem wel even vragen om een lijstje te maken.

    Even een paar tips van mijn kant:

    Ephal Duath
    Vandenplas
    Neal Morse ( niet z'n christianfolk , maar de progkant) , ex-zanger van Spock's Beard. Ook een gave band.
    HERRIE.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juni 2007
    Locatie
    Planet Gong
    Berichten
    581

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TimmU
    Wat voor prog zoek je?
    De zanger van mijn bandje is een muziekfetisjist , en die kent echt ontzettend veel bands. kan hem wel even vragen om een lijstje te maken.

    Even een paar tips van mijn kant:

    Ephal Duath
    Vandenplas
    Neal Morse ( niet z'n christianfolk , maar de progkant) , ex-zanger van Spock's Beard. Ook een gave band.
    Het liefst wat in de richting space-rock, maar eigenlijk maakt het me niet zoveel uit, zolang er maar gewoon 'normale' zang inzit

    Ik geloof dat ik ook een beetje muziekfetisjist ben trouwens , ik zoek eigenlijk de hele dag naar nieuwe muziek om die te bestuderen todat ik het uit m'n heeft ken.

    EDIT: Zijn jullie ook allemaal bekend met The Residents btw? Die maken echt de raarste muziek die je maar voor kan stellen, en ze zijn ook al 40 jaar anoniem!
    Laatst gewijzigd door Blind Owl; 5 april 2008 om 19:33
    You think you can't,
    You wish you could.

    I know you can,
    I wish you would.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 mei 2007
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    11.218
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Hm ,dan zou ik zeker kijken naar vandenplas en aanverwanten.
    Toffe atmosferische, maar vaak ook héél melodieuze en bombastische prog, met cleane zang.
    Top - plaat : Christ 0
    HERRIE.

  9. #9

    Standaard

    Dan Swanö bekent bij jullie?
    Zo niet check z'n solo album, Moontower.
    Het is een beetje Death prog denk, lekker veel synths en death vocals.

    Daarnaast moeten jullie ZEKER! JT Bruce checken.
    Instrumentaal prog rock/metal, met erg lekkere sfeertjes en emoties..
    Z'n muziek is gratis te downloaden op, Subjectruin.net

  10. #10

    Standaard

    Ik ben ook van de Progrock,

    tja wat zal ik zeggen, ik heb al een behoorlijke verzameling op mijn schijf staan en ben zeg maar nog lang niet uitgeprogt

    Maar leuke cdtjes van de afgelopen week zijn voor mij:
    Cosmos - Skygarden (voor als je een Pink Floyd liefhebber bent)
    Moongarden - Songs from the Lighthouse (gewoon lekkere zwevende prog)
    Moon Safari - Blomljud (vrolijke lenteprog in de trend van the flower kings)

    Daarnaast vind ik de cd van Ayreon - 01001101 uit onze eigen kikkerlandje ook niet verkeerd!!!

    JT Bruce had ik trouwens ook gecheckt een tijdje terug, klinkt ook errugg lekker.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top