Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 maart 2008
    Locatie
    Opglabbeek, (limburg)
    Berichten
    282

    Standaard Soort preamp voor piezo pickup

    Dag luitjes,
    ik wou een piezo pickup maken, zoiets als dit http://web.mit.edu/kumpf/www/Acoustics/specs.html

    nu heb ik daar een preamp voor nodig omdat die dingen van zichzelf een lage output hebben,
    nu is mijn vraag;
    hoeveel dB moet hij kunnen versterken?
    zal deze volstaan? hij versterkt +8 dBV ofzoiets.
    http://www.dv247.com/invt/43701/
    ik ken er niet zoveel van dus daarom vraag ik het maar aan jullie
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dunnoaname
    Ik vind het bijzonder zorgwekkend dat iemand die blijkbaar nu de middelbare school afrond het voor elkaar krijgt om 4 fouten met de d's en t's te maken binnen een enkele post.
    zoek de D-T fout

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Ja, deze is gemaakt voor piezo elementen.

    Een voorversterker voor een piezo element hoeft eigenlijk niet te versterken (en dat doet deze ook niet volgens de specificaties), maar dient vooral als bufferversterker. Wat zo'n voorversterker in ieder geval wèl moet hebben, is een ingangsimpedantie van minimaal 1 MOhm. Deze heeft 10 MOhm, ruim voldoende. En ook nog een DI out, helemaal goed. Jammer dat die niet met XLR aansluiting is, maar hopenlijk wel symmetrisch (= balanced)
    Laatst gewijzigd door piezo; 25 maart 2008 om 21:40
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 maart 2008
    Locatie
    Opglabbeek, (limburg)
    Berichten
    282

    Standaard

    oh, wel van andere mensen heb ik gehoord dat versterking van het signaal (volume) zeker noodzakelijk is, omdat het weinig volume zou geven, en je versterker zo luid zetten ruis geeft. (ik wou hem gebruiken op een elektrisch instrument, zonder klankkast)

    ik heb het wel over zon zelfgemaakt piezo pickup ding, dat geen ingebouwde versterking heeft.
    je weet wel, hetgeen dat op youtube staat onder 'maak je eigen pickup voor onder 5 dollar ' : p
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dunnoaname
    Ik vind het bijzonder zorgwekkend dat iemand die blijkbaar nu de middelbare school afrond het voor elkaar krijgt om 4 fouten met de d's en t's te maken binnen een enkele post.
    zoek de D-T fout

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Ik zie nu pas dat het gaat over zo'n opplak dingetje. Die hebben waarschijnlijk wèl baat bij enige versterking, omdat ze door de kleinere trillingsdruk minder spanning geven dan piezo zadels.
    Wees je er overigens van bewust, dat je met opplakelementen op de body van je elektrische gitaar een heel ander klankbeeld krijgt dan met piezo zadels onder je snaren. Ik weet niet of de EQ van de betreffende voorversterker daarvoor geschikt is. Bovendien kun je met opplak elementjes al snel last krijgen van rondzingen.
    Laatst gewijzigd door piezo; 25 maart 2008 om 22:19
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 maart 2008
    Locatie
    Opglabbeek, (limburg)
    Berichten
    282

    Standaard

    ach wel, ik dacht een duit uit te sparen, maar dan heb ik wel weer een duurdere preamp nodig... dan ben ik toch beter af met zo eentje onder het zadel, die hebben meestal al het juiste volume, toch?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dunnoaname
    Ik vind het bijzonder zorgwekkend dat iemand die blijkbaar nu de middelbare school afrond het voor elkaar krijgt om 4 fouten met de d's en t's te maken binnen een enkele post.
    zoek de D-T fout

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Wel voldoende volume, maar zonder geschikte voorversterker moet je hem dan nog wel prikken in iets met tenminste 1 MOhm ingangsimpedantie, zoals een gitaarversterker of een (EQ) pedaaltje.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top