Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1

    Standaard Van elektrische gitaar naar bas, waar te beginnen?

    Eigenlijk ben ik per toeval begonnen met gitaar spelen. Zo'n twee jaar geleden kocht m'n broer een Squier pack om wat mee te experimenteren (hij kan geen gitaar spelen) maar na een dag had hij het al gezien. Ik was echter helemaal weg van het idee, dus ik nam hem over en ben gaan vogelen.

    DVD bekeken die erbij zat voor de lesjes en gewoon muziek gaan proberen te spelen die ik leuk vind. Momenteel (2 jaar later) ben ik een redelijk gitaar speler. Heb 1 grote fout gemaakt, geen theorie geleerd. Ik kan je dus niet vertellen waar welke noot op de neck zit, en kan ook geen noten lezen.

    Afijn, eigenlijk, als ik ooit al een instrument had willen bespelen dan was het bas of drums geweest. Daarom begint het ook steeds meer aan me te knagen. Gitaar vind ik leuk, maar bas... Dat had ik eigenlijk willen spelen. Ik wil me dan ook meer gaan verdiepen in het bassen maar zou eigenlijk niet weten waar ik als gitaar speler moet beginnen. Waar kan ik simpele beginners lessen vinden? Waarom heeft een bas net zoals een elektrische gitaar verschillende elementen? Bassisten werken ook met effecten, wat bereiken ze daarmee? Wie zijn de Satriani en Petrucci van de basgitaar spelers?

    Allemaal waarschijnlijk erg domme vragen, maar ik heb gewoon geen idee

    Wie kan mij in de goede richting wijzen?
    Nieuwe GFS Lil killer pickup te koop (ongebruikt, cream) en een Vox Amplug Lead! PM me voor details!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reb
    Eigenlijk ben ik per toeval begonnen met gitaar spelen. Zo'n twee jaar geleden kocht m'n broer een Squier pack om wat mee te experimenteren (hij kan geen gitaar spelen) maar na een dag had hij het al gezien. Ik was echter helemaal weg van het idee, dus ik nam hem over en ben gaan vogelen.

    DVD bekeken die erbij zat voor de lesjes en gewoon muziek gaan proberen te spelen die ik leuk vind. Momenteel (2 jaar later) ben ik een redelijk gitaar speler. Heb 1 grote fout gemaakt, geen theorie geleerd. Ik kan je dus niet vertellen waar welke noot op de neck zit, en kan ook geen noten lezen.

    Afijn, eigenlijk, als ik ooit al een instrument had willen bespelen dan was het bas of drums geweest. Daarom begint het ook steeds meer aan me te knagen. Gitaar vind ik leuk, maar bas... Dat had ik eigenlijk willen spelen. Ik wil me dan ook meer gaan verdiepen in het bassen maar zou eigenlijk niet weten waar ik als gitaar speler moet beginnen. Waar kan ik simpele beginners lessen vinden? Waarom heeft een bas net zoals een elektrische gitaar verschillende elementen? Bassisten werken ook met effecten, wat bereiken ze daarmee? Wie zijn de Satriani en Petrucci van de basgitaar spelers?

    Allemaal waarschijnlijk erg domme vragen, maar ik heb gewoon geen idee

    Wie kan mij in de goede richting wijzen?
    De Petrucci's zijn:

    Jaco Pastorius, John Entwistle, James Jamerson, NHOP, Donald "Duck" Dunn, Flea,...

    Verschillende elementen: net zoals op gitaar, om verschillende sounds te krijgen, van een mooie ronk op een P-bas element, tot een knor op het brugelement van de J-bass. Effecten komen voor, maar in mindere mate als bij gitaar
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2007
    Locatie
    Aalden
    Berichten
    726

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reb
    Eigenlijk ben ik per toeval begonnen met gitaar spelen. Zo'n twee jaar geleden kocht m'n broer een Squier pack om wat mee te experimenteren (hij kan geen gitaar spelen) maar na een dag had hij het al gezien. Ik was echter helemaal weg van het idee, dus ik nam hem over en ben gaan vogelen.

    DVD bekeken die erbij zat voor de lesjes en gewoon muziek gaan proberen te spelen die ik leuk vind. Momenteel (2 jaar later) ben ik een redelijk gitaar speler. Heb 1 grote fout gemaakt, geen theorie geleerd. Ik kan je dus niet vertellen waar welke noot op de neck zit, en kan ook geen noten lezen.

    Afijn, eigenlijk, als ik ooit al een instrument had willen bespelen dan was het bas of drums geweest. Daarom begint het ook steeds meer aan me te knagen. Gitaar vind ik leuk, maar bas... Dat had ik eigenlijk willen spelen. Ik wil me dan ook meer gaan verdiepen in het bassen maar zou eigenlijk niet weten waar ik als gitaar speler moet beginnen. Waar kan ik simpele beginners lessen vinden? Waarom heeft een bas net zoals een elektrische gitaar verschillende elementen? Bassisten werken ook met effecten, wat bereiken ze daarmee? Wie zijn de Satriani en Petrucci van de basgitaar spelers?

    Allemaal waarschijnlijk erg domme vragen, maar ik heb gewoon geen idee

    Wie kan mij in de goede richting wijzen?
    Een goede leraar kan je een heel eind op weg helpen :-)

    Dé basheld voor mij is Jaco Pastorius. Alleen dat is geen beginnerswerk, dat is voor pro's. ik zelf kan een paar dingetjes van hem spelen, maar daar houdt het dan ook mee op.

    Op youtube is een goede bassist, user Marlowedk. bijvoorbeeld het liedje One of us die hij daar voorspeelt is best goed te doen.

    Verder is het handig noten op de bas te weten. ik zal het je uitleggen:

    Alle noten die er zijn, zijn de volgende: C C# D# E F F# G G# A A# B C

    Je eerste snaar, de E heeft dus de volgende noten op de volgende plek:

    Losse snaar: E
    1e fret: F
    2e fret: F#
    3e fret: G

    En vul maar in. Het zelfde principe kun je toepassen bij je A D en G snaren. Bij de 12e fret heb je een octaaf, je komt dan weer bij E, A,D of G uit. Octaaf betekent dezelfde noot alleen één keer zo hoog.

    Wanneer je dus de volgende link eens bekijkt en meespeelt: http://www.youtube.com/watch?v=CbD2zm195_0
    zie je dat er de volgende noten inzitten: F#, D, A en E.

    Deze noten kun je dus in verschillende vingerzettingen spelen. Je moet proberen altijd binnen één vingerzetting te blijven, zodat je zo min mogelijk hoeft te schuiven met je vingers.

    Zoek zelf dan eens uit op welke plek deze noten het handigste te spelen zijn en het mooiste klinken.


    Hier zie je een overzichtje. Dit is een gitaar hals, maar de 1e 4 snaren zijn gelijk aan de hals van de basgitaar.

    Zo kun je veel liedjes meespelen wanneer je de akkoorden weet. zoek dus op bijvoorbeeld www.tabsrus.nl akkoorden op van liedjes die je leuk vindt en probeer ze zodoende mee te spelen. een tip: strak spelen en goed de basnoot van het akkoord spelen is belangrijker dan loopjes die niet goed uitkomen!!

    Heb je al een bas? Zo nee, ga gewoon naar een muziekwinkel in de buurt en koop een leuke beginnersbas die je mooi vindt + een basgitaar versterker. Plug je bas niet in de gitaarversterker, dat gaat je gitaarversterker niet leuk vinden!! (je blaast hem snel op namelijk)

    Succes!
    Mocht je vragen hebben kun je ze altijd stellen hier :-)

  4. #4

    Standaard

    Super! Bedankt voor de informatie. Hiermee kan ik aan de slag.
    Nieuwe GFS Lil killer pickup te koop (ongebruikt, cream) en een Vox Amplug Lead! PM me voor details!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2007
    Locatie
    Aalden
    Berichten
    726

    Standaard

    Mooizo :-)

    Om nog even terug te komen op effecten voor basgitaar.
    Effecten die nog wel gebruikt worden zijn
    Overdrive: vooral in de rock/metal muziek)
    Chorus: vaak in combinatie met een mooie fretless bas, maar dat hoeft niet)
    Octaver: lekkere volle en vreemde sound krijg je dan, check deze video: http://youtube.com/watch?v=q5JUnCveLTQ&feature=related )
    Compressor: daarmee druk je als het ware je sound 'inelkaar'. daardoor wordt het voller en vetter, alleen het verschil met de andere effecten is dat je een compressor eigenlijk niet mag horen, want als je hem hoort boosten of volume omlaag drukken is hij veel te extreem ingesteld)
    Reverb: Reverb ken je neem ik aan van gitaar al wel, wordt niet vaak gebruikt bij bas. Kan mooi klinken bij een ballad in combinatie met een mooie chorus bijvoorbeeld..

    Ik heb Marcus Miller ook wel met een wha wha pedaal zien werken, en Jaco Pastorius gebruikte ook wel loop en delay pedalen zo nu en dan.

    Maar gewoon clean is ook heel mooi :-) En een stuk goedkoper, goede pedalen zijn zo rond de 180 euro de stuk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top