Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 41 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 408

Discussie: 1ste zelfbouw plank

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    dikke vingers, dus grote handen? tja dan is een stratmensuur beter dan gibson, want daarbij staan de frets iets verder uiteen.

    Breedte van de hals wordt eigenlijk bepaald door de onderlinge afstand van de pooltjes op de pups en de inkepingen voor de snaren in je topkam. In principe zou je gerust enkele mm breder kunnen gaan dan de standaard topkam (42 mm).

    nu, srv en bbking ook dikke worsten van vingers maar spe(e)l(d)en op gewone modellen.
    Laatst gewijzigd door barno; 14 maart 2008 om 22:34

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Hi Barno,

    Inderdaad, grote stijve klompen van handen, die door 35 jaar boxen flink gehavend zijn.
    Ik mag me daarbij helaas niet scharen onder de ervaren gitaristen. Ik ben dan wel 53, maar heb pas sinds 3 maanden les en speel nog voor geen pepernoot .

    Mijn Akoestische heeft aan de kam een snaar breedte (van E tot e) van 41 mm en mijn Strat maar 34mm, dus dat is een flink verschil.
    Bij de brug pickup is de afstand tussen de bovenste en onderste snaar op een Strat al 52 mm.
    Waarom loopt dat eigenlijk naar de head steeds smaller taps toe?

    Eigenlijk lopen de snaren op een Strat bij de hals pickup niet over de polen van de pickup, maar liggen er net binnen.
    Bij de brug pickup liggen ze er precies boven, dus is in principe de hals bij de head te smal.....

    Begrijp ik het goed dat ik de tuners (Planet Waves) dus best wat breder mag plaatsen en de snaren op de kam naar bijv. 40mm kan maken ?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    1: leuk project!
    2: bloedmooi hout!
    3: pas op met wenge. dat is nog erger dan padouk!
    4: je kan de hals echt wel breed maken, maar niet breder dan de breedte van je brug. als je brug dus 5cm is in breedte, kan je je hals niet 6 cm breed maken.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly
    Hi Barno,

    Inderdaad, grote stijve klompen van handen, die door 35 jaar boxen flink gehavend zijn.
    Ik mag me daarbij helaas niet scharen onder de ervaren gitaristen. Ik ben dan wel 53, maar heb pas sinds 3 maanden les en speel nog voor geen pepernoot .

    Mijn Akoestische heeft aan de kam een snaar breedte (van E tot e) van 41 mm en mijn Strat maar 34mm, dus dat is een flink verschil.
    Bij de brug pickup is de afstand tussen de bovenste en onderste snaar op een Strat al 52 mm.
    Waarom loopt dat eigenlijk naar de head steeds smaller taps toe?

    Eigenlijk lopen de snaren op een Strat bij de hals pickup niet over de polen van de pickup, maar liggen er net binnen.
    Bij de brug pickup liggen ze er precies boven, dus is in principe de hals bij de head te smal.....

    Begrijp ik het goed dat ik de tuners (Planet Waves) dus best wat breder mag plaatsen en de snaren op de kam naar bijv. 40mm kan maken ?
    Zoals gezegd, je kan je topkam gerust wat breder maken, maarrr, en da's ook de reden waarom de hals smaller wordt naar de head, hoe breder je hem maakt, hoe moeilijker het wordt om daar akkoorden te pakken (de frets staan daar al stuk verder van mekaar af, als je ook nog je vingers in de breedte moet gaan rekken ...)

    dat van die snaren die niet precies over de poles lopen, is geen probleem zolang ze allemaal mooi gecentreerd zijn.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Thanks Orpheo,

    Met dat advies kan ik goed leven.
    Ik zal al heel blij zijn als ik ergens rond de 40 mm snaar breedte uit mag komen , net als die van mijn Akoestische gitaar.

    Ik vind die breedte met mijn klompen wel lekker aanvoelen. Snel zal ik toch nooit worden.

    Hi Barno,
    Dat kan ik begrijpen. Een smallere hals maakt dus meer snelheid en groter bereik mogelijk.
    Mijn gitaar leraar deed gister wat oefeningen van Steve Morse, met zijn wijsvinger D 3de fret en pink G 8ste fret.
    Dat kan ik nu ook al niet halen met mijn korte dikke klompen
    en werd D 3de/ B 4de fret.
    Dus een bredere hals zal dat niet beter maken. (Blijf ik voorlopig wel bij makkelijkere dingen).
    Laatst gewijzigd door grizzly; 15 maart 2008 om 01:13

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.148

    Standaard

    Over halsbreedte: je moet er natuurlijk wel aan denken dat de snaren ook nog over de elementen moeten lopen.
    ALLES IS VERKOCHT!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ziezo, het Wenge en het Padouk is gevlakt. Helaas heeft de timmerman niet alleen de zijkanten gevlakt, hij is ook aan de gang gegaan met de dikte van de plank.
    Goed bedoeld, maar van elke kant 2 mm afschaven is totaal 4 mm Padouk, en totaal 2 mm van het Wenge. Dat is totaal 6mm en het moet nog geschuurd worden.

    Padouk

    Wenge

    De dikte is nu nog 43 mm, en dat zal nog iets terug lopen naar 42 mm. Dat wordt wel een "thinbody", of ik moet nog een laag Noten ertussen doen.
    Toplaag 17mm bijna zwart Wenge, achterzijde 27mm vuurrood Padouk, mogelijk een dunne laag blank Noten ertussen.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 27 april 2008 om 22:01

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    De tekening gekopieerd en op dikker papier overgezet.
    Uitgeknipt en nu nog, als ik even tijd heb, overzetten naar het hout.


  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ziezo, Vandaag het hout glad gepolijst tot 320 korrel en een proefmodelletje gemaakt. Heerlijk zijdeachtig glad wordt dat Padouk.

    Ik had nog een plaat multiplex staan, waardeloze rommel.
    Het splintert natuurlijk veel te veel.
    Ik haal wel een stuk MDF voor een goede mal.
    De onderkant laat ik iets naar beneden lopen. Dan glijdt de gitaar minder snel naar achter van mijn been.
    Enige dichterlijke vrijheid moet een bouwer toch hebben nietwaar?



    De MDF eindmal zal nog wel iets verder naar beneden wijzen, maar dat is een kwestie van passen en meten, naar mijn eigen lichaamsmaten en voorkeur.

    De brug cavity zal ik nog niet maken. Ik weet namelijk nog niet wat voor brug ik ga gebruiken.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 27 april 2008 om 22:06

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2003
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    2.309

    Standaard

    Intressant projectje!
    Wat ga je gebruiken voor de hals?

    Beide houtsoorten zitten aan de hoge kant qua klank.
    Mooi combi trouwens. Hoe ga je m afwerken want padouk wordt bruinig op den duur. Ik dacht dat dit met olie niet zo is maar dat weet ik niet zeker.

    Succes!

    Edit: ah zie het al combi van de twee
    nice

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top